Gry Strømme, Under samme sol

Gry Strømme, Under samme sol
Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke
Denne romanen tar opp temaet voldtekt under krig, noe vi vet er altfor altfor aktuelt dessverre, men den tar også opp et annet tema, som jeg skriver mye om i bloggen min og som jeg ofte møter når jeg har samtaler med mennesker under healing, nemlig bagasjen vi bærer med oss fra fortiden. Hvordan oppveksten fortsetter å prege oppførsel og reaksjonsmønstre etter at vi for lengst er voksne.
Under samme sol var en stor positiv overraskelse. Den var annerledes, forfriskende, tankevekkende, interessant og spennende. Jeg likte den svært godt og hadde vansker med å legge den fra meg, før den var ferdig lest.
Gry Strømme er en forfatter å følge med på, det er helt sikkert. Jeg håper hun har planer om flere bøker.
Den hardtarbeidende idealisten Rebecca Holmestrand har ofret forholdet til datteren for å gi alt i FN-jobben der hun leder et prosjekt for å straffeforfølge voldtekt i krig. April har i mange år forsøkt å få et nært forhold til moren, men nå tvinger et oppgjør seg frem. Hun vil vite hvorfor moren har valgt som hun har gjort. Hun vil vite hvem som er hennes far. Den verdenskjente forfatteren Alvaro Aingeru har skrivesperre, og søker Rebeccas tilgivelse for en hendelse i fortiden. I Under samme sol flettes disse tre menneskenes skjebner sammen – sett i lys av større temaer som krig, konflikt, traumer og tilhørighet. Karakterene i romanen må jobbe hardt gjennom hele historien for å finne nytt håp og komme nærmere hverandre.

 

Nå skal jeg lese:

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke evensen

Arvegods fra en venn

Målet var egentlig å lese Kjølners bøker etter hverandre i full fart, men så kommer det stadig nye bøker seilende inn og Olivia blir rett og slett skubbet litt til siden og jeg venter egentlig på at hun skal ta til motmæle for den dama er jo ikke redd for å si fra. Men foreløbig har hun ventet tålmodig og stoler på at jeg vil komme til henne når jeg er klar.

Kjølner kommer med julebok nå i oktober, det er ikke om Olivia men om Petra, så da får vi ønske Petra velkommen også. Jeg holder på å lage meg en liten stabel med julebøker her og tenker at det får bli mine juleforberedelser, da andre forberedelser mer har dabbet av.

 

 

Bli med inn i Olivia Henriksens spennende og svært underholdende verden. Dette er bok to i serien om den fargerike privatdetektiven.

Som privatdetektiv sysler Olivia Henriksen mest med utro ektefeller og overvåkning. Da den beryktede SV-politikeren Arne Gustavsen blir funnet død i vannkanten ved Ankerholmens seilerforening, dras hun imidlertid inn i en sak som omfatter både miljøpolitikk, kyniske forretningsmenn og skitne affærer.

 

 

Oktober:

Lars Petter Sveen, Nordriket

Jeanine Cummins, Amerikansk jord

Anne Nyheim, Enkepalasset

Merete Junker, Lillemann, Ildebrann

Gaute Heivoll, Drøm om de levende

Iben Mondrup, Tabita

Pauline Östgård, Melkeveien

Helga Flatland, Et liv forbi

Joanna Cannon, Tre ting om Elsie

Kristin Harmel, Vingårdens hemmelighet

Jón Kalman Stefánsson, Stjernenes knitring

Natasha Lester, Syersken fra Paris

 

September:

Bøker lest september 20, 19 bøker, pluss 2 hemmelige fra forrige måned

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg