Vibeke Koehler, Tankespinneren

Vibeke Koehler, Tankespinneren

Leseeksemplar lånt av Norli Åndalsnes

 

Jeg leste Harry Potter først for mine barn og så fortsatte jeg for meg selv. Fantasy kan være veldig gøy og nå ville jeg se om dette er en trilogi som kan passe for mine barnebarn.

Dette var månedens mest positive og morsomme  overaskelse. Jeg greide ikke å legge den fra meg. Det var så gøy.

Og så mye som jeg kunne nikke og være enig i.

Sitat:

Og spøkelser er ikke sammes som sjeler. Det du kaller spøkelser, er bare minner som de levende bærer på. En sjel er livets essens. Her kommer sjelene fra de døde for å spinnes inn i livets tråd på nytt. Alt varer evig.

 

Og jeg lo og humret over alle navnene som responderer med strikking og hekling og sauer og ull og alle situasjoner som oppstod.

Sitat:

Linnea trenger hjelp. En hel flokk mareritt har sarr seg fast i et gammelt lappeteppe, og vi må få besverget dem før teppet eksploderer og slipper dem løs.

 

Og for ikke å snakke om magien det er i tankens kraft. Hvis du tenker at du ikke får til, ja da spenner du bein på deg selv.

 

Sitat:

Hva forstyrrer tankene dine?

Forstyrrer? Hvordan kan tanker bli forstyrret? De er jo bare der, sa Anna irritert. Jeg klarer det bare ikke.

Aha, sa mormor. Du tenker at du ikke klarer noe. Det er den første floken. Alle kan lære å bruke magi. Det spiller ingen rolle hvem du er. Det eneste som skal til, er øving og tålmodighet. Men- hvis du først tenker at du ikke kommer til å klare det, da vikler den tanken seg inn i øvelsen din, og ingenting fungerer.

 

Nå gleder jeg meg til fortsettelsen jeg. Det står fra 9-12 år og jeg føler at det kan kanskje bli litt tøft for de som er yngre enn det, men for meg over 60, var det bare helt fantastisk underholdende.

 

Ny norsk fantasyserie, perfekt for deg som elsker Harry Potter!
Da Annas foreldrene plutselig må av gårde på en viktig jobb i utlandet blir hun plassert hos besteforeldrene. Hun oppdager at mormor leder et hemmelig forbund av hekser og trollmenn som i flere hundre år har skjult seg bak noe skikkelig kjedelig, som viser seg å faktisk være skikkelig magisk.

Det hemmelige forbundet har ikke gjort jobben sin godt nok de siste par hundre årene, og sammen med to nye venner må Anna lære seg å bruke evner som kan hjelpe dem – men for Anna kan evnene også være farlige.

Tankespinneren er en drivende fantasyfortelling som tar leseren med inn i en magisk verden full av norrøne myter der strikkepinner er tryllestaver og veggtepper er portaler til en annen dimensjon. Anna og vennene hennes løser hemmelige koder, de må stoppe miljøkriminalitet og kjemper mot skumle skurker. Denne boka passer for lesere mellom 9 og 12 år, og kanskje spesielt godt for alle der ute som liker bøkene om Harry Potter. Tankespinneren er første bok i en planlagt trilogi.

Nå leser jeg:

Tuva Tovslid, Å Galoppere på stranda

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold

 

Denne er også innkjøpt av kulturrådet. Aner ikke hva jeg går til og det er bestandig like spennende.

 

17-årige Mia er i Irland på ferie med familien, men alt hun vil er å ri hesten Hunter, bli kjent med Cody, jenta som skal arve stallen, og Aran, gutten som jobber der. Men Hunter er ikke lenger en trygg hest å ri. Eieren hans holder på å ødelegge ham, Cody har ikke lyst til å eie en stall, og Aran tror at han aldri kan bli noe mer enn en stallgutt. “Å galoppere på stranda” handler om å finne ut hva du vil, og å tørre å gjøre det, selv om det er skummelt.

 

Februar:

Lesestabel februar 2022, tema Norske forfattere

Geir Jacobsen, Lyst mørke

Glenn Johansen, Sjeledød

Bård Nannestad, Ingeborg

Ingvild Heimstad Iversen, Fiolmæle

Marit Reiersgård, Stolpesnø

Tone Skillebæk Moe, Blyantskissen

Ella Marie Hætta Isaksen, Derfor må du vite at jeg er same

Vibecke Groth, Ensom er den som ikke er nummer én for noen

Trude Teige, Mormor danset i regnet

Tove Braathen, Marka

H.K. Fauskanger, Skorpionbrosjen

Mari Ann Augestad, Hun reiste alene

Ane Barmen, Pappa var nesten på Woodstock

Carl Frode Tiller, Flukt

Frode Eie Larsen og Jenny Lindquist, Tidsfikserne og Grunnloven/Tidsfikserne og månelandingen

Cecilie Enger, Det hvite kartet

Trude Teige, Morfar pustet med havet

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22

 

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg