Slik ble Norgesferien

 

 

Vi skulle jo 2 uker i Middelhavet i år.

Vi skulle besøke flere byer i Italia, Croatia, Montenegro og Malta.

Slik skulle det ikke bli.

Vi valgte heldigvis å la være å avbestille så vi tapte ikke penger.

Vi kunne velge å få pengene tilbake men valgte heller å flytte turen til neste år.

Da fikk vi 15 dager istedetfor 14, til samme pris.

Vi er egentlig ikke noen sightseeing mennesker.

Vi liker best å rusle rundt og sitte på restaurant og se på folkelivet.

Å dra på Norgesferie og stikke innom mange plasser for å se oss rundt var lite attraktivt.

Men vi er glad i mennesker, derfor valgte jeg en menneskemøteferie for oss.

Heldigvis har jeg en tålmodig mann som ikke protesterte, men for å sikre oss litt privatliv og pauser fra det sosiale, kjøpte vi en pakke med 10 hotellnetter og er veldig fornøyd med Choicehotellene vi valgte.

For å se mer fra hver dag, med mange bilder, kan dere åpne linkene.

Bergen:

Ferien er i gang. Isfjorden – Bergen

Fint at det er bytterett på ferier

Gjør ikke noe om det regner fra himmelen når man møter fine folk

 

 

 

 

Vi begynte ferien hos vår gode venn Tone i Bergen. Hos henne var vi tre netter.

Første kvelden var vi invitert til et felles vennepar på middag. Nydelig mat og godt selskap.

 

 

Vi møtte Kjersti som har Instagram og bloggen Min matgale verden.

https://www.minmatgaleverden.no/

Kjersti og jeg har kun snakket på Facebook, aldri møttes så det var gøy.

 

 

Vi møtte Randi fra bloggen Mors middag. Ja hun blogger ikke lenger men over et år etter at hun sluttet, er bloggen hennes fortsatt mye besøkt.

Randi og jeg har vært på kurs sammen og vi har også bursdag på samme dag.

https://morsmiddag.blogg.no/

 

 

Lørdag møtte vi også igjen et annet vennepar vi har reist på cruise sammen med og ikke sett på flere år. Det var som om vi hadde møttes hver dag, så lett gikk praten

 

Stavanger:

 

Så gikk turen til Stavanger der vi bodde tre netter på Clarion Collection Skagen brygge.
Det eneste jeg har å klage på når det gjelder hoteller er at det ikke er to gode stoler på rommene. Jeg satt som regel i senga med oppstablede puter. Gubben fikk stolen men det var ikke gode stoler på et eneste hotell.

Fra Bergen til Stavanger

 

Her møtte vi først Henning fra Henningbokhylle. Han og jeg snakker mye bøker i messenger og er også i juryen i Ulestkonkurransen sammen, men har kun møttes på nett.

https://miniblogg.no/henningbokhylle

Stavanger

 

Dag to i Stavanger møtte vi Eva fra bloggen Evaswindow

https://evaswindow.blogg.no/

Vi hadde så mye å snakke om at vi kunne vel snakket enda tror jeg.

Stavanger, dag 2

 

 

Fine dager hadde vi i Stavanger. Så kjørte vi til Søgne.

Stavanger – Søgne

 

 

Av en eller annen grunn tenker jeg på Vikingetiden når ser landskapet i dette området. Hvorfor vet jeg ikke men vakkert er det.

 

 

 

 

På vei til Søgne kjørte vi innom Flekkefjord og spiste en nydelig kyllingsalat.

 

 

I Søgne bodde vi en natt hos min kjære venninne Anne Marie, som jeg har vært sammen med flere ganger, blant annet på kurs på Arthur Findlay.

 

 

For de som bor i nærheten av henne, anbefaler jeg et besøk her på behandlingsrommet hennes.
https://www.annemariesnaturterapi.no/

 

Kristiansand:

 

 

Dag 1:            Kristiansand

Dag 2:            Kristiansand

 

 

I Kristiansand møttes denne herlige gjengen. Vi har vært på kurs sammen og vi kunne nok skravlet i dagesvis. Vi har så mye på hjertet når vi møtes at vi må snakke samtidig for å få si alt vi vil si, særlig Siri og jeg er fæl til å være så ivrig at vi snakker i munnen på hverandre. Kjempekoselig å møtes igjen. Synd det er så langt til Kristiansand.

Siri har invitert meg ned for å kunne jobbe på zentai senter noen dager så vi får se om jeg en dag tar henne på ordet.

Siri Rød:

https://www.sirishjertekammer.com/

 

 

 

I Stavanger bodde vi på Comfort Hotel Kristiansand.
Dag to tok vi turisttoget som skranglet seg gjennom byen. Det er en flott måte å se byen på for meg som ikke greier å gå så mye.

 

 

Vi pakket kofferten igjen og la på vei til Sandefjord, med et lunsjstopp i Larvik hos Sissel og Bjørn, som vi også møtte på cruise, første året vi var i Karibien. Vi velger som oftest cruiseskip der vi kan spise ved samme bord, til samme tid hver kveld og denne gangen fikk vi disse koselige menneskene til bords. På cruiseskip i dag spiser man jo egentlig hvor og når man vil, men vi liker å ha det samme bordet og de samme kelnerne hver kveld og det samme likte Sissel og Bjørn.

Vi hadde derfor 12 hyggelige middager sammen. Hyggelig var det også å møtes igjen.

Sandefjord:

Det er bare en halvtimes kjøring mellom Sandefjord og Larvik.

I Sandefjord bodde vi to netter på Clarion Collection Hotel Atlantic.

 

 

Når vi kom frem møtte vi Anne Lise og hennes mann. Hun og jeg har skravlet mye på messenger i og med at vi begge er lidenskapelige bokelskere. Koselig var det derfor å møte henne og mannen

Sammen gikk vi ut og spiste kinamat.

 

Kristiansand – Larvik – Sandefjord

 

Sandefjord – Hvalfangerbyen

Julaften i juli i Larvik

Dag to var vi invitert sammen med Anne Lise til forlagshuset Vestfold og utenom menneskemøtene, var dette høydepunktet på turen for meg. Nærmere bokparadis enn å være der bøker blir skapt, kommer jeg nesten ikke, utenom hjemme hos forfatterne.

At forlagsjef og forfatter Myriam Bjerkli, sammen med forfatter Frode Eie Larsen, tar seg tid til flere timer sammen med oss, ja det er vi svært takknemlig for.

Myriam Bjerkli:

http://forlagshusetivestfold.no/

http://www.myriam.no/

 

Anne Lise Johannessen

https://hverdagsnett.no/

 

 

Frode Eie Larsen:

https://eielarsen.com/

 

 

Spisesalen i hotellet var et hvalfangermuseum. De hadde kjøpt et gammelt hus og puttet det inn i et annet.

 

Etter lunsjen på Forlagshuset stakk vi innom hvalfangstmuseumet i Sandefjord. Lunsjen var i Larvik men vi var så heldig at Anne Lise var privatsjåfør. Godt å ha kjentfolk som kjører så slipper vi bryet med å finne frem.

En begivenhetsrik dag ble det.

 

Halden

 

Sandefjord – Halden

Der møtte vi blant annet denne blå prikken i det grønne.

Vi var her i ro fire netter uten noen utflukter, bare kos sammen med familien.

 

Halden til Isfjorden i skiftende vær.

Halden – Isfjorden

 

Fra lørdag til torsdag er vi rolig hjemme.
En kveld kommer en venninne som bor nå i Tønsberg på besøk og dagen etter stikker søskenbarnet til Magne og fruen hans innom på kaffe, De bor i Trondheim. Koselige besøk

 

Vi har tre hotellnetter igjen og de vil vi ha i Trondheim så vi pakker kofferten igjen og drar avgårde.

Vi kjører om Valsøyfjord og plutselig sier gubben at vi skal ta en liten avstikker for han skal besøke en barndomsvenn han ikke har sett på over førti år. Ja det besøket visste hverken jeg eller kompisen hans om, men heldigvis var han hjemme og det ble et hjertelig gjensyn. Jeg synes også det var kjekt å møte en av hans venner som jeg ikke har møtt før. Facebook er en flott møteplass for å treffe igjen mennesker man en gang var venner med.

Isfjorden – Trondheim

 

I Trondheim bodde vi på Comfort Hotel Trondheim.

Dag 1: Trondheim

 

Unni, ei skolevenninne av meg, kom fra Oslo og bodde på samme hotell. Første kvelden var vi ute og spiste på Frati, italiensk restaurant, sammen med to av hennes venner. Etterpå gikk vi på irsk pub. Kjempekoselig var det.

 

 

Vi møtte dagen etter, mitt søskenbarn Jorunn og hennes datter Bodil.

Etter det gikk vi på San Sebastian, tapasrestaurant og spiste salat, før vi gikk til Nidarosdomen, et av målene mine på turen. De skulle imidlertidig stenge om en halv time så vi fant ut at vi fikk utsette turen til lørdag.

Å finne spisested var nesten håpløst. Vi brukte mye tid på å få bestilt bord for det var sånn rift om plassene at det var fullbooket.

Vi fikk bord på Tanqueros, meksikansk denne kvelden og Unni var med oss.

 

 

Dag to gikk vi i Nidarosdomen. Bra vi gikk tidlig for her strømmet det på med mennesker.

Dag to: Trondheim

 

 

Det var morsomt å se og høre litt om hvordan de jobber med å restaurere kirken. Hele tiden må deler av kirken pusses opp, også statuer må lages nytt.

Lise som vi møtte i Kristiansand  overrasket  oss med å sende melding om at hun ville bli med oss å spise. Vi hadde booket på meksikansk, Frida men i og med at vi ble tre, fikk vi ikke bord likevel. Så fullt var det men vi fikk et bord på San Sebastian, tapas, på Solsiden, siste ledige bordet de hadde så da ble det middag denne kvelden også. God var den også.

Søndag gikk så turen hjem til Isfjorden.

Trondheim – Isfjorden

Matt og sliten etter alle inntrykk og møter men det ble en fantastisk ferie. Herlige menneskemøter. Og ikke tok det slutt heller, for to dager etter fikk vi gjester igjen.

Tapasaften

Nå håper jeg at jeg ikke har glemt noen for det er blitt mange menneskemøter de siste ukene og er vi heldige kommer det gjerne flere innom også.

 

2 kommentarer
    1. Det var litt av en ferie, og antagelig enda mer opplevelsesrik enn cruise. Men godt dere har det til gode da. Tenker og litt på et cruise, så takk for gode råd og tips der 🙂 Veldig kjekt og møtes, og også kjekt å møte din venninne Tone 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg