Trondheim

 

Tøffe dager å være turist.

Det er mange flotte gamle bygg i Trondheim.

Det er nærmest så man gremmes når man ser hvor kjedelig de nyere byggene er.

 

Hjalmar Hjallis Andersen

 

 

Vår frues kirke.

 

Olav Tryggvason vokter over Trondheim Torv.

De er glad i statuer i Trondheim.

 

Trondheim Tinghus.

Utenfor domkirken er det bildeutstilling. Jeg er sikkert kjedelig og gammeldags for jeg synes den vakre parken med de majestetiske, nydelige trærne er vakrere uten disse bildene.

 

 

 

I dag ble det Nidarosdomen og det var kjekt.

Det er jo et fantastisk byggverk.

 

 

 

Kjekt var det også at de viste frem litt av restaureringen som foregår til enhver tid.

Hele tiden må deler av bygget skiftes ut.

Statuene må også lages på nytt.

De støper former av statuene og lager gipsfigurer som de har til mal.

Deretter hogges ny statue.

De bruker gjerne et år på å hogge ut en statue.

Den hvite til høyre er gipsmodellen.

Han måtte hele tiden måle for å se hvor og hvor mye kan måtte hugge bort.

 

På bildet ser man statuen de nå jobber med.

Den står  andre rekke helt til venstre.

 

Se på de orgelpipene. Det skulle være en orgelmeditasjon på ettermiddagen som sikkert ville vært fantastisk, men jeg kunne ikke være der så lenge. Jeg må ha ladetid.

 

Vakkert er det på kirkegården også. Jeg elsker jo slike store gamle trær.

 

Da måtte vi ha en pitstop.

 

Vanligvis stoler jeg helt og holdent på min personlige trener( les tjener) men nå er jeg blitt usikker for i dag dro han meg rundt et ekstra kvartal og var på ville veier.

Knærne mine ropte hjelp ganske så høyt før vi kom oss tilbake til hotellet.

 

Å finne spisested for middag er et helt arbeid. Jeg satt på nett i går kveld og lette. Jeg fikk et bord for to på Restaurant Frida, meksikansk, men så viser det seg at vi blir tre personer og det hadde de ikke plass til så jeg måtte avbestille.

Vi var på San Sebastian til lunsj i går og på Solsiden hadde de et bord igjen hvis vi kunne komme så tidlig som 16.45.

Så er dere mange som skal ut og spise, bestill bord i god tid.

Kjempekoselig at Lise overrasket oss og ble med oss ut og spise.

 

Gubben har ikke helt fri fra personlig trener (tjener) jobben, men ølsmaking liker han.

 

Nydelig mat. Fruen begynner å bli ekspert på internettbestilling. Helt vanlig i de byene vi har vært at man bestiller maten på Internett og betaler med kort. Etter bestilling dukker servitørene opp med drikke og mat og du trenger ikke vente for å betale. I disse virustider slipper du innom bankterminalen. Helt klart noe som er kommet for å bli for restaurantene sparer personale. Snart blir vel maten lagd og servert av roboter også. Vi er på vei inn i et merkelig samfunn.

 

I morgen går turen hjem igjen.

4 kommentarer
    1. Takk for masse fine bilder, Nidarosdomen er jo utrolig flott da!
      Og tusen takk for tips om middag, og problemene med det. Vi skal til Trondheim neste helg, og da er det jo Olavsdagene, og kanskje enda verre. Så jeg skjønner at her må jeg snu meg rundt og bestille bord snarest. Om du har noen plasser du spesielt vil anbefale, så tar jeg gjerne imot tips 🙂

    2. Frida hvis du vil ha meksikansk , Frati italiensk, SAN Sebastian tapas,(både i byen og solsiden) Graffi grill, Solsiden, (var fullbooket hver dag) . Det var god mat på den meksikanske Taqueros også, men ikke så stor meny.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg