Ruth Kvarnström-Jones, De fabelaktige kvinnene på Grand Hotêl

 

Ruth Kvarnström-Jones, De fabelaktige kvinnene på Grand Hôtel

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Ny serie som jeg var svært spent på, for jeg er jo veldig glad i historiske bøker, men liker ikke for mye hjerte/smerte så håpte denne ville passe meg. Det er utrolig mange slike historiske serier for tiden.

Jeg var utrolig irritert når jeg var ferdig med denne boken. Hvorfor? Jeg ville ha mer. Jeg ville ha mye mer. Dette var så gøy, fra første til siste side. 500 sider fløy avgårde.

Basert på historien til Wilhelmina Skogh.  Om sterke kvinner som inntar roller som kun menn har hatt før, som servering på hotell. Når noen nekter å ta imot roomservice, for det er en kvinne som kommer med maten.

Jeg leser mange bøker og mange gode bøker, men denne fenget meg virkelig. Jeg humret for meg selv over de ulike situasjonene som oppstår, som er så utenkelig for oss som lever i dag.

Og alle intrigene, kongens ukjente barn, voldelige menn som får passet sitt påskrevet, tjuverier, streik, tyfusutbrudd, nobelprisutdelinger og litt romantikk også. Dette er en bok de fleste vil like, tror jeg.
Jeg gleder meg enormt til å følge denne serien videre. Neste bok har kommet ut på svensk.

Sitat fra omslaget: Det är 1912 i Stockholm och första världskriget mullrar i horisonten. Men Joseph Sachs har bestämt sig – han ska bygga norra Europas mest storslagna varuhus: Nordiska Kompaniet.

Wow, det blir gøy å følge de unge kvinnene videre i den boken.

 

 

Og førstkommende tirsdag skal jeg møte forfatteren på feelgoodkveld hos Aschehoug og Gyldendal. Noen ganger er jeg så heldig at jeg er i nærheten så jeg kan få med meg arrangementer. Jeg kunne jo ikke reist til Oslo kun for noen timer. Men nå stopper jeg på vei hjem fra Halden. Det er supert.

 

 

Ruth Kvarnström-Jones er født i Storbritannia, men har bodd i Sverige i 35 år. Hun har tidligere utgitt Halllenholm-serien på svensk, men dette er den første boken på norsk. De Fabelaktige kvinnene på Grand Hôtel er den første boken i den nye serien Stockholms Perler, der vi får møte historiens kvinner i noen av Stockholms mest spektakulære bygninger. Serien har allerede blitt en internasjonal snakkis og rettighetene er foreløpig solgt til åtte land.


Året er 1901 og Stockholm er en by i endring. Mens de rike drømmer om større boliger, vakrere utsmykninger og det beste av tekniske nyvinninger – drømmer de fattige om mat til familien og en rimelig lønn å leve av.
Det legendariske Grand Hôtel er en juvel i den svenske hovedstadens krone. Men hotellet er i økonomisk knipe, og de dresskledde herrene i styret har kommet fram til at de trenger en helt spesiell kvinnes talent for å redde hotellet: Wilhelmina Skogh. Hun eier en rekke fremgangsrike hotell langs de svenske jernbanene. Men hun er like fryktet som respektert som leder.
Den unge Ottilia forlater den lille byen Rättvik, for å jobbe ved det myteomspunne hotellet. Sammen med flere andre kvinner må hun kjempe mot urettferdigheter og hindringer i en mannsdominert bransje. Kvinner forventes å ta seg av hjemmet – men hva er et hotell om ikke et hjem?

 

 


Mai:

Lesestabel mai 24, tema nyheter

Anne Stern, Jordmoren i Berlin

Natasha Lester, En ny verden

S.A.Cosby, Alle syndere blør

Cecilia Klang, Kan inneholde spor av Tommy Roos

Heather Morris, Søstre i soloppgang

Steinar H. Nygaard, Perfekte forbrytelser finnes ikke

Catherine Ryanair Hyde, En helt vanlig gutt

Andrev Walden, Jævla menn

Sally Page, Historiesamleren

Tina Frennstedt, Det siste bildet 

Anne Kyong-Sook Øfsti, Det lille vi vet om mamma

Katarina Widholm, Å telle hjerteslag 

Elizabeth Strout, Amy og Isabel 

Amy Harmon, En jente ved navn Samson

 Christina Erikson, Kvinnene på Svartå

 

 

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg