Cilla & Rolf Börjlind, Frossent gull 

Cilla & Rolf Börjlind, Frossent gull 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne serien er blant mine favoritter, både som serie på tv, Springflo og som bøker. Dette er sjette bok i serien om Olivia Rønning og Tom Stilton og jeg gledet meg.

Jeg er ikke skuffet denne gangen heller, men det er ikke den mest spennende boken i serien dette. Men det er en glede å følge Olivia, Tom, Mette og Abbas ut på nye eventyr. Kunne med fordel vært gjort litt mer heseblesende,  men god etterforskingskrim uten makabre detaljer. Både Olivia og Duoen Abbas/Stilton er på tur og de scenene kunne vært lengre og litt mer intense.

Det ble også litt mye Olivia/Lucas men forklaringen på det, kommer som en teaser på slutten og er nok innledningen på neste nok.

Men alt i alt, koste jeg meg med denne også og gleder meg til neste. Dette er en serie jeg anbefaler varmt til de som vil ha vanlig etterforskingskrim uten å være grotesk.

De tre første bøkene er filmet, serien heter Springflo og gikk på nrk, men vet ikke om den er der lenger. Jeg håper flere av bøkene blir filmet for jeg tenkte på det når jeg leste denne at det er et filmmanus. Forfatterne har jo skrevet 26 Beck-episoder og står også bak et par serier til, Graven og Morden. De har jeg ikke sett.

 

 

Fra omslaget: 

På slutten av en veldig varm sommer blir liket av en mann funnet langt oppe i fjellene. Det viser seg at mannen ble skutt, og at kroppen har ligget gjemt under snøen i over 20 år. Olivia Rönning blir sendt for å etterforske saken. I helikopteret på vei til stedet der mannen ble funnet, blir de overrasket av et plutselig uvær, og helikopteret styrter. 

Når Olivia våkner, er piloten hardt skadet og radioen ødelagt – hun har ingen mulighet til å kontakte noen. Olivia begynner å gå og finner en sesongstengt fiskecamp. Men det viser seg at hun ikke er alene på fjellet. Det er også andre som vil få rede på eller skjule sannheten om den døde mannen. 

Når Tom Stilton får beskjed om at Olivia har store problemer, reiser han straks hjem fra Thailand for å hjelpe henne. Sammen avdekker de at den drepte mannen på fjellet er et offer for en hemmelighet med røtter tilbake til andre verdenskrig.

 

Nå leser jeg:

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Leseeksemplar fra Strawberry publishing

 

Jeg har lest to bøker av Lester og gleder meg til en ny. Favoritten så langt er

Natasha Lester, Den franske fotografen

Den likte jeg svært godt.

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Syersken fra Paris var også fin.

Jeg går derfor ut fra at dette blir en bra leseopplevelse, 538 sider.

 

 

Intervju med Natasha Lester

https://www.facebook.com/watch/?v=715590595818493

 

 

Fra omslaget:

England 1939: Den talentfulle flyveren Skye Penrose er fast bestemt på å gjøre en innsats i krigen, til tross for at kvinner ikke har adgang til det britiske flyvåpenet. Det leder til en gjenforening med barndomsvennen Nicholas Crawford, som i mellomtiden har giftet seg med den gåtefulle franske kvinnen Margaux Jourdan.

Paris 1947: Designer Christian Dior viser sin ekstravagante første kolleksjon til en verden som er trøtt av krig og sorg. Han navngir også sin første parfyme, Miss Dior, etter søsteren Catherine, som en hyllest til hennes innsats i den franske motstandsbevegelsen.

England 2012: Den australske motekonservatoren Kat Jourdan oppdager en hemmelig garderobe full av uvurderlige Dior kjoler i bestemorens forlatte hytte i England. Etter hvert som Kat dykker ned i mysteriet, begynner hun å tvile på alt hun trodde hun visste om den kjære bestemoren.

Den hemmelige gaven er en uforglemmelig historie om hvor langt mennesker er villige til å gå for å beskytte hverandre og om en kjærlighet som trosser alt og varer livet ut.

 

 

Mars 2021:

 

https://lillasjel.blogg.no/marslesestabel-nyheter-2021.html

Alex Schulman, Overleverne

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

5 kommentarer
    1. Du er en fantastisk leser! Rett og slett 🙂

      Jeg er mest i strikkemodus…. og når solstolen kommer ut på verandaen, DA kommer jeg i lesemodus og har noen gode bøker som ligger og venter på meg 😀

    2. Jeg skulle ønske jeg fikk lest like mye som deg ♥ Men alltid kjekt å lese om dine leseopplevelser, så får jeg jo litt jeg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg