Lars Mytting, Skråpånatta 

Lars Mytting, Skråpånatta 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Lars Mytting, Søsterklokkene

Lars Mytting, Hekneveven 

 

 

Det er ingen som skriver som Lars Mytting. Det er bare fantastisk.

Jeg har litt dårlig konsentrasjon,  så jeg må innimellom lese om igjen avsnitt. Det er ikke lesestoff av det letteste slaget, men det gjør ikke noe.
Denne serien er så bra,  at jeg funderer på å abbonere på lydbøker,  for å høre Mytting lese bøkene for meg.

Jeg hørte han nemlig på bokmøte i fjor høst og det var svært inspirerende.

En av Norges beste forfattere, synes jeg.

 

Han fortalte at han hadde vansker med å avslutte skrivingen. Forlaget ba han flere ganger om å stoppe,  men han skrev og skrev. Han ville ikke gi slipp. Litt kunne nok vært kortet ned,  uten at det har ødelagt for handlingen.

Dette tredje bindet har mye av handlingen lagt til krigsårene og motstandsarbeid og til tider er det svært spennende.
Liker du historiske bøker, og solide, gode romaner, må du bare lese Søsterklokketrilogien, men du må ha tålmodighet. Dette er ikke bøker man fyker gjennom i full fart. Det er lese sakte bøker.

 

 

 

Tredje og siste bind i Lars Myttings romantrilogi!

 

Tidene har skiftet på Butangen, men de skal skifte igjen. Året er 1936, og Astrid Hekne, barnebarn av Astrid som døde i barsel i 1881, tyvlåner en nøkkel for å se Søsterklokken som henger alene i støpulen.

Kai Schweigaard, bygdas aldrende prest, innser at tiden er kommet for å overlate Hekneveven til henne. Ifølge bygdesagnene er den i stand til å vise fremtiden, deriblant Skråpånatta, dommedagsnatten som skal utslette den kjente verden og skrape jorden ned til bart fjell. Samtidig pågår store endringer i kulturlandet Tyskland, som for femti år siden reddet bygdas stavkirke fra norsk vankunne, og i England har Victor, Jehans’ tvillingbror, realisert sin drøm om å stifte et flyselskap.

Skråpånatta er en episk roman om et bygdesamfunn og et Norge på vei inn i krig, om slekters gang og angiveri, og en aldrende prest fanget i profetien om sin egen død. En ny generasjon på Hekne har arvet forfedrenes besettelser, og aner at Heknevevens varsler snart vil fullbyrdes, blant dem varselet om Skråpånatta, dommedagsnatten som etter gammel bygdetro skal bli den kjente verdens siste dag.

 

 

Nå leser jeg:

 

Kelly Bowen, Den magiske hagen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Kelly Bowen, En leilighet i Paris

Jeg har lest en bok av Bowen og likte den godt så da håper jeg denne blir like bra.

 

Fra omslaget:Den magiske hagen er en medrivende historie på to tidsplan – fra andre verdenskrig og fra nåtiden.
1940: Stasia har alltid likt seg på den idylliske franske landsbygda, hvor hun tilbragte alle sommerferier som barn. Her lekte hun i hagen rundt et gammelt slott og ble inspirert til å tegne og skrive spennende eventyr. I den bortgjemte hagen traff hun også Nicolas. Men før forholdet deres rakk å utvikle seg, brøt krigen ut …
2019: Søstrene Isabelle og Emilie vokste opp med de eventyrlige fortellingene som oldemoren Stasia skrev som barn. Når de begynner å utforske slottet og den magiske hagen som Stasia beskrev så levende, forstår de at hagen spilte en avgjørende rolle under andre verdenskrig, og at den har en mørk historie å fortelle.

 

 

Juni:
Lesestabel juni 2024, utgitt 2023

Tone Hammer Fiskvik, Tulis Tidsfilur

Elin Hansen, Fremmed

Kirsti Eline Torhaug, Begjærets anatomi

Isabel Allende, Vinden kjenner mitt navn

Mélissa de Costa, Alt det blå på himmelen

Ken Follet, Lysets rustning

Carmen Korn, Tideverv

Veronica Henry, Hjertets bokhandel 

Pam Jenoff, Kodenavn Zafir

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg