Dina Jefferies, Grevinnen fra Toscana

Dina Jefferies, Grevinnen fra Toscana

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Se der ja, da er det enda en bok fra krigens dager. Det tegner til å bli mange av de i ferien. Jeg har lest noen av Jefferies før, hun topper nok ikke helt favorittlista mi, men samtidig er det fine feriebøker, så jeg leser det meste av henne og det hadde jeg jo slett ikke gjort hvis jeg ikke likte dem. Jeg har ei til i hylla også som jeg ikke har fått plass til enda, men nå blir det forhåpentligvis noen ferieturer igjen. Vi har planlagt et par uker på Gran Canaria i november også.

Dinah Jefferies, Safirhandlerens enke

Dina Jefferies, Den savnede søsteren

Grevinnen fra Toscana føyer seg inn i rekken av, jaja, helt ok for meg.
Historien i seg selv kunne vært bra nok, men jeg ble veldig pirkete når det gjalt språket som jeg synes var mye dårlig.

Jeg har lest mange bøker fra motstandsarbeidet under andre verdenskrig og mye her ble for naivt og på grensen til tåpeligfor meg.Jeg klarte ikke å føle historien under huden, men ble den forklart fra utsiden, på et vis, hvis det kan høres forståelig ut.

Når det er sagt, er jeg av den pirkete typen, så vil du ha en lett underholdningsbok med spennende elementer, da kan dette være boken for deg. Her kan du lese om motstandsarbeidet uten at det er hjerteskjærende beskrivelser og med en dose romantikk.

 


Fra omslaget:

En fengslende roman om krig og kjærlighet fra krigsdagene i Italia. Året er 1943. I grevinne Sofia de’ Corsis fredelige villa i Toscana, omringet av oliventrær, blir livet brått annerledes da tyske soldater ankommer byen. Sofia går med på å skjule en såret britisk radioingeniør i hjemmet sitt, uten at mannen Lorenzo er innviet i planene. Alles liv er satt i fare. En dag kommer Maxine til huset. Hun er en italiensk-amerikansk kvinne som jobber for motstandsbevegelsen. Hun hadde lovet seg selv å aldri mer forelske seg, men det var før hun traff partisanen Marco. De to kvinnene involverer seg i et farlig spill med de nazistene. Klarer de å redde sine elskede?

 

Nå leser jeg:

Camilla Grebe, Åsa Träff, Mannen uten hjerte

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg har lest de tre første Siri Bergman bøkene og gleder meg over at de to siste av søstrene nå også utgis.

Bøker lest januar og februar 2016

Camilla Grebe, Skyggejegeren

Camilla Grebe, Dvalen

Camilla Grebe, Husdyret

Grebe har akkurat gitt ut ny bok, Alle lyver, den ligger på vent til i august her hos meg. Jeg liker godt Grebes bøker og jeg lese derfor alt hun gir ut.

 

 

En varm sommerdag finner Miguel Alemany samboeren sin, antikvitetshandleren og medieprofilen Jussi Ståhl, brutalt myrdet i hjemmet sitt. Jussi er skutt til døde, og deretter er hjertet skåret ut og plassert på en antikk sølvskål. Samtidig begynner psykolog Siri Bergman å arbeide i politiets gjerningsmannprofilgruppe. Hun havner midt i utredningen av det makabre mordet, som bare blir starten på en rekke brutale mord på menn i Stockholm. Snart viser det seg at ofrenes fellesnevner er deres seksuelle legning.

«En skikkelig bladvender.» Bloggen Mysterierna

«… Grebe/Träffs bøker om psykologen Siri Bergman er blitt mine favoritter blant svensk krim.» Bloggen Hyllan

 

 

 

Juli:

Lesestabel juli 2021, Pocketsommer

 

Haruki Murakami, Kafka på stranden
Elisabeth Gifford, Den gode doktoren fra Warszawa

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Fiona Valpy, I tykt og tynt

Peter May, Jeg svikter deg aldri

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg