Haruki Murakami, Kafka på stranden

Haruki Murakami, Kafka på stranden

Leseeksemplar fra Pax forlag

 

Første bok ut i juli ble Kafka på stranden.  Jeg har nemlig sett så mange omtaler av denne forfatteren, men ikke lest noen. Jeg spurte Pax forlag, hva jeg burde begynne med og da var de så snill at de sendte meg denne.

Kafka på stranden selges på Bookies brukt til kr 20,- pluss porto og ekspedisjon.

Bak alle andre bøker i hylla stod det en annen bok av Murakami, Trekkoppfuglen. Den hadde jeg glemt at jeg hadde kjøpt. Den må vente.

Dette er definitivt ikke en roman for alle. Her må du ha et åpent sinn, for mye er sært. For meg som er healer, jobber med transe og som kanaliserer fra åndeverden, er det likevel ikke helt fremmed. Murakami selv sier at han er ikke opptatt av livet etter døden.

Det er nok en bok man bare må ta den som den er, litt som fantasy på et vis.

Likevel får den meg inn på tanker om reiser i drømme, det å kunne forflytte seg i energiene, likeledes det å møte de som har gått bort for så å komme tilbake til bevisstheten igjen.

For meg symboliserer den mørke skogen det å dukke ned i traumene vi gjemmer i underbevisstheten. Det å forløse hva vi bærer på. Med min tro har jeg jo også åndelige hjelpere som legger ting til rette for læring.

Kafka på stranden kan nok analyseres på tusen ulike måter eller bare leses som den finurlige historien det er.

Det var ihvertfall en svært annerledes leseopplevelse, det skal være sikkert og visst. De små grå hoppet i min lille hjerne her og tankene fikk vinger å fly med. Inspirerende for en liten hobbyfilosof som meg dette.

Anbefales til de som liker de litt annerledes historiene.

 

 

På 15-årsdagen rømmer Kafka Tamura hjemmefra. Han slår seg ned i et lite bibliotek på øya Takamatsu, der han blir kjent med den androgyne Oshima og den gåtefulle, eldre kvinnen Saeka. Vi møter også Nakata, en underlig, gammel mann som har kunnet snakke med katter etter en mystisk ulykke han var utsatt for som liten. Etter hvert veves Kafkas og Nakatas liv sammen. En episk roman med forankring i realisme og drøm.

 

Elisabeth Gifford, Den gode doktoren fra Warszava

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Nummer to blir helt sikkert denne, Den gode doktoren fra Warzawa. Dette er en helt ny bok, derfor ikke utgitt i pocket, men jeg har fått den uinnbundet og derfor inngår den i min pocketsommer. Vil du ha den lett i kofferten, kjøp e-boken.

Jeg er glad i bøker som er basert på virkelige historier. Egentlig er jeg litt splittet akkurat der. Det må jeg innrømme, for jeg liker noen, men ikke alle. Kanskje kan man si at jeg er glad i de historiene vi ikke helt kjenner til. Jeg var foreksempel skeptisk til historien om datteren til president Roosevelt, tenkte den ble kjedelig, men den var veldig bra.

Stephanie Marie Thorn, En amerikansk prinsesse 

Det er vel slik at vi ofte er forutinntatt og da er det bra man kan bli positivt overasket. Jeg skal også lese boken til presidentsønnen Biden nå i august. Den skal visstnok være veldig bra.

Jeg gleder meg ihvertfall til denne.

 

 

 

Studentene Mischa og Zofia er forelsket og vil gjerne gifte seg. Men året er 1939, og Polen blir okkupert. De to førsøker å rømme, men blir tvunget tilbake til Warszawa, der de begynner å jobbe på et barnehjem drevet av doktor Korczak. Under umenneskelige forhold kjemper doktoren for hvert enkelt barn, og gir håp i mørket for de etter hvert tusenvis av menneskene som lever innenfor gettoens murer.
Presset på gettoen øker, barnehjemmet trues, og doktor Korczak har mulighet til å redde seg selv, men nekter å forlate barna. Sammen må de møte den store trusselen. Mischa og Zofia kommer bort fra hverandre, men gir ikke opp håpet om at de en gang skal få se hverandre igjen.
Boka er basert på den virkelige historien om Mischa og Zofia, og om legen, forfatteren og pedagogen Janusz Korczak, en glødende forkjemper for barns ukrenkelige verdi.

 

Juli:

Lesestabel juli 2021, Pocketsommer

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg