Isabel Allende, Et portrett i sepia

Isabel Allende, Et portrett i sepia

 

Fortsettelsen av  En lykkens datter. Denne fikk jeg også av en bokvenn. Den frittstående oppfølgeren til

Isabel Allende, En lykkens datter

Det er en frittstående roman, men jeg er glad jeg leste de begge, for det ga meg en mye bedre forståelse av handlingen.

Det merkelig med Allende er at hun skriver som om hun er midt i historien selv. Hun gir oss en fantastisk innlevelse i måten hun skildrer personene og situasjonene på. Jeg vet ikke om noen annen forfatter som skriver så levende om noe som skjedde for så lang tid tilbake.
Vi er tilbake til en tidsperiode fra 1860-1910. Egentlig ganske fint at jeg avslutter månedens tema Før år 1900, med å forsiktig forlate attenhundretallet og gå inn i nytt århundre. Kanskje jeg kan ha tema 1900-tallet en annen måned.

Jeg kunne gitt dere mange vakre sitater fra denne romanen, men her jeg sitter ute i solen med iPaden og innehar manglende vilje til å gå inn til pcen, gir jeg dere et par bilder istedetfor. Latskapen lenge leve.

Til alle som liker historiske romaner sier jeg bare, les Isabel Allende. Hun skriver helt fantastisk.

 

 

…for å oversette.

 

 

 

 

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Dette er en frittstående fortsettelse av En lykkens datter (1999). Hovedpersonen er Aurora, Elizas datterdatter, men den handler også om Auroras mor og onkel, Lynn og Lucky. Romanen bringer leseren fra California til England, fra Chile og Paris til Kina i løpet av tre generasjoner.

Omtale fra forlaget

Aurora .; et portrett i sepia er en frittstående fortsettelse av En lykkens datter fra 1999. Lynn og Lucky .; den ene vakker, den andre lykkebringende .; er datter og sønn av chilenske Eliza og kinesiske Tao Chi’en, som på grunn av rasefordommene i California i 1860-årene ikke kan gifte seg. Lynn vikles inn i en kaotisk kjærlighetshistorie med fetterne Matías og Severo; den ene gjør henne gravid, og den andre gifter seg med henne. Men det er datteren Aurora som er den viktigste personen i denne svimlende, handlingsmettede romanen av kjent Allende-merke. Aurora .; et portrett i sepia bringer leseren fra California til England, fra Chile til Paris og Kina i løpet av femti år og tre generasjoner.

 

Da begynner jeg  på juli:

Lesestabel juli 2021, Pocketsommer

Juni:

Lesestabel juni 2021. Tema Før år 1900


Ildefonso Falcones, Barfotdronningen

Isabel Allende, En lykkens datter

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

Stacey Halls, Hittebarnet

Trude Teige, Havet syng og Lene seg mot vinden

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Danehæren

Kathleen Grissom, Mellom to verdener

Isabel Allende, Inés jeg elsker deg

Lois Leveen, Frihetens vinder

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg