Bjørn Andreas Bull-Hansen, Danehæren

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Danehæren

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Endelig er jeg klar for å gå i gang med bok 3 og 4 av denne fantastiske serien.

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Jomsviking

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Jomsviking, Vinland

Jeg har lest en vikingbok før i juni og koste meg med den for det var en litt humoristisk tone i den.

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

I Danehæren derimot ble det litt for mye oppramsing for meg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger det står at de drikker seg full. Det blir kjedelig å lese om spying og pissing og hvordan de drikker seg sanseløse.

Liker du bøker fra vikingtiden, må du lese denne serien og jeg skal selvfølgelig lese bind 4, Danelovs land også, men nå må jeg ha en pause kjenner jeg. Bra bok men kunne vært bedre er vel det jeg sitter igjen med.
Jeg likte nok bok 1 og 2 bedre.

Og ikke for de sarte. Her er det blod og gørr og halshugging, hoder satt på staur og tarmer skjært ut av kroppen mens de lever.

 

Året er 1007. Torstein Knarresmed sitter som herse i Vingulmork, det rike kystområdet øst i Viken. Han er blitt en av de mektigste mennene i Skandinavia, og oppveksten som trell er et fjernt minne. Hans elskede Sigrid har født to sønner, et gudehov er reist i skogbrynet ved hersegården. Livet er godt.

Men det går mot ufred. Både den ærgjerrige Eirik Jarl i Trøndelag og danekongen Svein Tjugeskjegg har lagt blikket på de engelske rikene. Landområder som en gang lå under danelov, skal gjenerobres, og den forhatte kong Ethelred skal styrtes av tronen.

Danehæren bringer leseren inn i den voldsomme og konfliktfylte tiden da de skandinaviske kongene og jarlene samlet seg i allianser for å erobre de engelske rikene. Samtidig var det en brytningstid. Kristendommen er for alvor på vei, og med den vil det norrøne samfunnet bli forandret for alltid. Torstein Knarresmed, jomsviking og herse over Vingulmork, skal snart befinne seg midt i en konflikt mellom konger og stormenn, og mellom gammel og ny tid.

Jomsviking-serien har mange bind foran seg. Dette er den tredje boken i rekken.

 

Kathleen Grissom, Mellom to verdener

 

Jeg leste Tilbake til Tall Oaks av samme forfatter og likte den svært godt. Jeg likte også hvordan historien kom til henne. Hun kjøpte et hus og mens hun satt ved et tre på eiendommen, dalte bare historien ned i hodet hennes. Det blir spennende å se om denne frittstående oppfølgeren er like bra.

(dårlig omtale, bilder har falt bort, men det står hva boken handler om)

BØKER LEST MAI 2013

 

 

 

 

Jamie Pyke var tretten år da han måtte flykte fra Tall Oaks-plantasjen. Etter en privilegert oppvekst i herskapshuset ble livet brått utrygt da hans kjære bestemor døde. Da fikk han vite sannheten om sin herkomst: at hans virkelige mor var slavekvinnen Belle, og at faren ville selge ham som slave.

Nå har han etablert seg i Philadelphia, der han har lykkes som sølvsmed. Han gjør alt for å skjule fortiden sin, men da hans unge tjener Pan blir fanget og solgt til slaveri i sør, innser Jamie at han blir nødt til å hente gutten hjem. Reisen bringer ham faretruende nær Tall Oaks, der en hensynsløs slavejeger fremdeles leter etter ham.

 

 

 

Juni:

Lesestabel juni 2021. Tema Før år 1900

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg