Lois Leveen, Frihetens vinder

Lois Leveen, Frihetens vinder

Leseeksemplar fra Norli Åndalsnes, min lokale bokhandel

 

Der får jeg lete i hyllene med leseeksemplarer og plukke på impuls, noe som er svært spennende. Og dette var en stor positiv overaskelse. En fantastisk leseopplevelse. Basert på en sann historie om Mary som ble kjøpt fri fra slaveriet men endte opp med å jobbe som hushjelp for å spionere. Romanen er fengende fra første side. Og den blir mer og mer spennende jo mer man leser.

Dette er ingen ny bok, utgitt i 2012, men en bok som har gått under radaren min. Kjempebra bok. Anbefales varmt til alle leseglade damer og herrer og alle aldre.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Bowser

https://time.com/5609045/misremembering-mary-bowser

 

Her var det hun jobbet som hushjelp .

 

 

En fortelling fylt med hat, mot og kjærlighet, med den amerikanske borgerkrigen som bakteppe.

Mary Bowser er født til slaveri. Hun og moren er husslaver hos den velstående familien van Lew i Richmond, Virginia. Datteren i huset, Bet, er for opphevelse av slaveriet og hun frigir Mary og sender henne på skole i en av de frie statene i nord. Mary er skoleflink og har i tillegg fotografisk hukommelse, en egenskap som kommer godt med når hun senere blir engasjert i spionvirksomhet for Unionen.

Mary Bowser vender tilbake til Virginia like før borgerkrigen bryter ut, og under dekke av å være slave begynner hun å arbeide i huset til konføderasjonens president, Jefferson Davis. Hun står hele tiden i fare for å bli avslørt, men Mary Bowser er villig til å ofre livet for friheten.

Romanen er basert på en sann historie.

 

 

Nå leser jeg:

Isabel Allende, Et portrett i sepia

 

Fortsettelsen av  En lykkens datter. Denne fikk jeg også av en bokvenn. Den frittstående oppfølgeren til

Isabel Allende, En lykkens datter

 

 

 

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Dette er en frittstående fortsettelse av En lykkens datter (1999). Hovedpersonen er Aurora, Elizas datterdatter, men den handler også om Auroras mor og onkel, Lynn og Lucky. Romanen bringer leseren fra California til England, fra Chile og Paris til Kina i løpet av tre generasjoner.

Omtale fra forlaget

Aurora .; et portrett i sepia er en frittstående fortsettelse av En lykkens datter fra 1999. Lynn og Lucky .; den ene vakker, den andre lykkebringende .; er datter og sønn av chilenske Eliza og kinesiske Tao Chi’en, som på grunn av rasefordommene i California i 1860-årene ikke kan gifte seg. Lynn vikles inn i en kaotisk kjærlighetshistorie med fetterne Matías og Severo; den ene gjør henne gravid, og den andre gifter seg med henne. Men det er datteren Aurora som er den viktigste personen i denne svimlende, handlingsmettede romanen av kjent Allende-merke. Aurora .; et portrett i sepia bringer leseren fra California til England, fra Chile til Paris og Kina i løpet av femti år og tre generasjoner.

 

 

 

Juni:

Lesestabel juni 2021. Tema Før år 1900


Ildefonso Falcones, Barfotdronningen

Isabel Allende, En lykkens datter

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

Stacey Halls, Hittebarnet

Trude Teige, Havet syng og Lene seg mot vinden

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Danehæren

Kathleen Grissom, Mellom to verdener

Isabel Allende, Inés jeg elsker deg

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

4 kommentarer
    1. WOW!!! :-O Jeg er målløs!!! For en lesehest! Jeg er dessverre ingen lesehest selv, men i perioder liker jeg å lese noen bøker, men det må være historier fra virkeligheten, og den øverste boken du presenterer her må jeg si appellerer til meg. Når jeg tar meg tid til å lese, så skal jeg jammen lese både den og den av Isabel Allende: Inés…
      Hjertelig takk for gode lesetips 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg