Høstens nye bøker Gyldendal, 2023

 

Høstmøte i Trondheim, Gyldendal forlag.

Det var veldig inspirerende.

Jeg skal gi dere en presentasjon av de bøkene jeg skal lese.

Noen av forfatterne var så inspirerende at jeg fikk virkelig lyst til å lese bøkene deres.

Men jeg må dessverre velge bort noen,  av den enkle grunn at jeg når ikke å lese alle.

Det er ikke alle som er for meg, selv om de er bra bøker.

 

 

Anne Holt var først ute og hun var veldig morsom.

Hun snakket om det som skjedde i sommer,  når en journalist hadde ringt en Anne Holt og trodd det var forfatteren Holt, men det viste seg å være en dame på over 90.

https://www.tv2.no/nyheter/ringte-feil-anne-holt-falskt-intervju/15787760/

Men hun snakket selvfølgelig mest om hovedpersonen i bøkene sine, Hanne Wilhelmsen.

Den forrige boken var om pandemien, denne boken er etter pandemien.

Anne Holts krimbøker føyer seg inn i rekken av kjente forfattere som jeg skal lese alle av, men ikke fått begynt på.

Jeg har begynt på Gunnar Staalesen, Jan Erik Fjell, Jørgen Jæger og Jan Mehlum sine serier.

Når jeg er ferdig med de, da står Anne Holt og Jan Egeland for tur.

Det er travelt her i leseland. Mange av bøkene står i hylla og venter.

Men jeg mangler mange og er på leting.

 

Anita som har bloggen Artemisias verden, fikk en prat og selfie med Anne. Jeg var fotograf.

 

Hanne Wilhelmsens liv er i ferd med å gå i oppløsning. Kona Nefis har forlatt henne og tatt deres felles datter Ida med seg. Da ett av de få menneskene Hanne bryr seg om her i verden i tillegg blir brutalt drept, må hun kjempe for både å redde familien og løse en drapssak viktigere enn noen hun tidligere har vært borti. I kamp med egne destruktive krefter og tanker blir hun ledet inn i et dystert landskap av hat, forakt og overgrep, der det også viser seg at en rekke uforklarlige graviditeter er en del av et større, skremmende hele. Søvnløs og desperat arbeider Hanne døgnet rundt, og finner til slutt en sannhet som ikke er til å leve med. For noen.

 

 


Gunnar Staalesen, Forfulgt av død

 

Varg Veum har jeg sett på film, men nå har jeg begynt å lese bøkene. Foreløpig er jeg klar for bok 3, men jeg mangler flere bøker i serien, så jeg må få tak i de for jeg vil gjerne lese de i rekkefølge.

Staalesen var på krimhelg på Osterøy i 2021 og han kommer dit i år, 29.09, så da er det fritt frem å komme dit. Jeg skal dit og gleder meg.

Krimhelg på Osterøy

Den 20. romanen om Varg Veum åpner med at Veum får førerkortet sitt beslaglagt av politiet i Sogn og Fjordane. Fra bussvinduet på vei hjem til Bergen legger han merke til tre personer i et veikryss. Noen dager senere gjenkjenner han en av disse under avisoverskriften UNG MANN SAVNET.

De tre skulle delta i en demonstrasjon mot et oppdrettsanlegg i den trange bygden Solvik nord for Bergen. Veums naturlige nysgjerrighet fører ham til Solvik og et tilfeldig funn av et lik i sjøen.

Er det noen forbindelse mellom dette likfunnet og dødsfallet til en journalist som gravde i fiskeanleggets drift to år tidligere?

Hvor mange hemmeligheter skjuler det seg i Solvik, der to familier konkurrerer om lakserikdommene, og der Bygdedyret våker over alt som skjer?

 

Chris Tvedt,  På ære og samvittighet

 

Chris Tvedt er jeg noenlunde ajour med. Jeg tror det er en mulighet for at jeg mangler en midt i et sted, men det får jeg bare holde ut.

Chris Tvedt, Djevelen i detaljene

Chris Tvedt, Formildende omstendigheter

Chris Tvedt, Bevisets stilling

Chris Tvedt, Den som forvolder en annens død

Krimhelg Osterøy, Virkelighet møter fiksjon, 2022

 

 

 

En mann blir kastet ut fra altanen i femte etasje, tilsynelatende bare et fylleslagsmål i et belastet miljø. Advokaten Mikael Brenne tar på seg jobben med å forsvare gjerningsmannen.
Så dukker Edvard Matre opp i Bergen. Han har begynt i Kripos’ cold case-gruppe og etterforsker et gammelt drap fra Bergens underverden. Det begynner å gå opp for Mikael at han selv kan bli Matres hovedmistenkte.

På ære og samvittighet er en bok om ukjente blodsbånd og gamle hemmeligheter, der Mikael Brenne tvinges til å grave i sitt eget mørke indre. For én ting er å slå om seg med begreper som skyld og soning i retten. Det blir noe ganske annet når det er personlig …

 

 

Pascal Engman er en forfatter som med sine realistiske bøker fra Sveriges råeste kriminelle miljø, er blitt svært populær i Norge.

Han har nå kommet ut med ny bok, X heter den og handler om det mørke miljøet bak fotballen. Kjøpte gule kort, ødelegging av kneskåler på oppdrag, drapstrusler med mere.

 

 

Anita Ness liker Engmans bøker godt og det ser vi på bildet.

https://artemisiasverden.blogspot.com/

 

Og det kan se ut som Pascal er glad i Anita også.

 

Jan Mehlum, Etterpå er vi alle kloke

 

Jeg har kommet til bok nummer 4 i denne serien og må sjekke om jeg mangler noen. Jeg bruker ofte Platekompaniet.no på eldre bøker, for de bruker å ha 3 pocket for kr 250,- Jeg må ha en gjennomgang av de jeg mangler.

Da kan jeg ta med Anne Holt og Tom Egeland sine også.

 

 

Veien tilbake blir krevende for advokat Svend Foyn, etter nesten å ha blitt drept i en terroraksjon. Men på sykehuset blir han kjent med en ung mann med enda større utfordringer. Et mulig justismord på onkelen har drevet ham inn i farlige miljøer. Han trenger hjelp fra en advokat som Foyn. Og da gutten plutselig på mystisk vis dør er loddet kastet.

For mer enn førti år siden ble en attenårig jente brutalt drept i Tønsberg. Saken ble raskt oppklart. Nå er alt glemt. Foyns reise tilbake i tid blir fylt med overraskelser, drama og vold. Noe hadde foregått i den fredelige småbyen. Noe som ikke tålte dagens lys, ikke den gang, ikke nå. Ingen snakker, alle er blitt gamle, mange har gått bort. Når ett overgrep blir avslørt, kommer et nytt til syne. Mørk & Foyns nye advokatfirma får ny medarbeider, en kvinne med få skrupler.

Hva skjer med rettferdigheten når forbrytelser er foreldet? Foyn & Co knytter mysteriene opp mot aktuelle hendelser i nåtid. Justismord, påfallende svakt politiarbeid og uforståelige beslutninger fra kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker. Alt viser seg å ha relevans til mer enn førti år gamle hendelser i en liten

 

 

Alex Ahndoril, Jeg kommer til å finne nøkkelen

 

Ny serie av ekteparet, Alexandra Coelho Ahndoril og Alexander Ahndoril, som står bak  Lars Kepler-serien. Der er jeg nesten ajour. Jeg har kun igjen å lese den siste de ga ut, bok 9, Edderkoppen.

 

Godseier Per Günter Mott våkner morgenen etter familiens generalforsamling og middagsselskap og finner et uhyggelig bilde på telefonen sin. Det viser en blodig mann, bundet fast og med en sekk tredd over hodet. Det ble inntatt store mengder alkohol kvelden før, og Mott har ikke noe minne verken om mannen eller bildet. Han må finne ut hva som har skjedd før politiet kobles på saken. Hva om det er han selv som er gjerningsmannen?

Privatdetektiv Julia Stark tar saken og ber eksmannen Sidney Mendelson om å ta permisjon fra politiet. Hun vet at hun kommer til å trenge hans hjelp, og drømmer samtidig om at de skal finne sammen igjen. De tas imot som gjester på det overdådige familiegodset og begynner å lete etter sannheten. Samtidig omgås de alle familiemedlemmene som hver og en, teoretisk sett, kan være innblandet.

 

Ørjan Karlsson, Natten reiser alene


Ørjan N. Karlsson, Det siste stykket hjem

Jeg ble ikke helt blåst av banen etter den første boken, men lovte meg selv å lese den neste også.

 

En fjellvandrer kommer til en hytte som ikke står på kartet. Nysgjerrig bestemmer han seg for å undersøke stedet, men da han nærmer seg hytta, kommer en skikkelse mot ham; en mann uten ansikt.

I en privat havn på naturperlen Kjerringøy ved Bodø isbader Tuva Mjelde og to venninner. Brått blir den ene venninnen sittende fast i noe under vann. I siste liten klarer Tuva å få trukket henne løs, men noe annet følger med til overflaten: det ille tilredte liket av en mann. Omtrent samtidig med det uhyggelig funnet på Kjerringøy blir den unge Veronika Paulsen funnet død i en liten og stusslig leilighet i Bodø. Et tragisk selvmord eller et iscenesatt drap?

Snart skal sjefetterforsker Jakob Weber og tidligere Kripos-etterforsker Noora Yun Sande stå ansikt til ansikt med en ondskap de aldri har opplevd maken til.

I Kjerringøys vakre villmark skjuler det seg et mørkets hjerte. Jakob er sikker på én ting: Om ikke politiet finner og stopper morderen, vil vedkommende drepe.

 

Ingrid Berglund

 

 

Jeg er blitt Ingrid Berglund fan etter å ha lest de to siste krim-bøkene hennes. Nå er de tre første å få i pocket. De skal jeg få tak i og ha med i feriekofferten.

 

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

 

Ingrid Berglund,Det svakeste ledd

 

En pensjonert journalist blir drept på åpen gate i Oslo. Datteren hans, psykolog Iselin Norman, slår seg ikke til ro med politiets teori om at han var et tilfeldig offer. Hun vet at faren hennes i lang tid har jobbet med en vanskelig og betydningsfull sak. Snart får hun også et mystisk hint om at hans død skyldes noe langt mer enn et tilfeldig ran. Iselin bestemmer seg for å følge trådene bakover, og oppdager at dette valget er en livsfarlig vei å gå. For å avdekke sannheten må hun tilbake til tungtvannsaksjonen på Rjukan under andre verdenskrig. For å forstå må hun avsløre familiens dypeste hemmelighet. Og for å overleve må hun vinne kappløpet mot Malteserordenen

 

Ingrid Berglund, Lykkefirmelen 

Elanor Vinje blir funnet død i sitt eget hjem. Psykolog Iselin Norman, som hadde Elanor som pasient, kan ikke forsone seg med politiets konklusjon om at det er selvmord. Én ting står nemlig klart for psykologen, og det er at Elanor bar på en dyster hemmelighet.

Snart viser det seg at bånd fra fortiden knytter de to kvinnene sammen. Det driver Iselin til å ville løse opp i de mange trådene, og snart blir hun dratt inn i en sak som blir livsfarlig for henne selv. Og alle spor av drapsmannen leder tilbake til henne.

 

Ingrid Berglund, Hun som ingen unnslipper 

 

 

I Oslo blir liket av en kvinne funnet i grunnmuren til en gammel bygård. Psykolog Iselin Norman blir involvert i drapssaken fordi hun nylig arvet ti prosent av aksjene i selskapet som eier bygården. Med sin eierandel blir hun en viktig faktor i maktkampen i selskapet, en konflikt mellom gammel og ny kapital, tradisjon og innovasjon. Og i bakgrunnen ligger kampen om en kvinne.

 

Det var avdelingen for krim. Så var det vanlige romaner, som jeg vil lese flere av enn krim. Jeg skal prøve å kutte krimserier, selv om jeg ser at det er utrolig vanskelig.

 

Lars Mytting, Skråpånatta

 

Veldig mange av mine favorittforfattere kommer med ny bok i høst. Nå kommer tredje del i serien om Søsterklokkene.

Det var tydelig når Mytting snakket om disse bøkene, at han selv hadde sterke opplevelser når han skrev de. Han fortalte at han ikke greide å slutte å skrive. Forlaget sa flere ganger at må er det nok, men han greide ikke å gi slipp på de. Han sørget over å måtte gi slipp.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/9zAmKl/lars-mytting-jeg-kjente-paa-en-sterk-fortvilelse

Sitat:

– Og særlig blir de påvirket av Astrid Hekne. Selv om et menneske er dødt, kan deres vilje leve videre. Noen er mer virksomme i døden enn i livet, forteller Mytting.

 

Hadde jeg ikke hatt så innmari mange bøker jeg ønsker å lese, ville jeg lest de to første om igjen. Men det er sakte lese bøker og da må jeg forsake noen andre så det går bare ikke.

 

Signe Sandvik hadde stjerner i øynene når hun fortalte om gleden over å intervjue Lars Mytting, en stor favoritt for henne.

 

Skråpånatta er en episk roman om et bygdesamfunn og et Norge på vei inn i krig, om slekters gang og angiveri, og en aldrende prest fanget i profetien om sin egen død. En ny generasjon på Hekne har arvet forfedrenes besettelser, og aner at Heknevevens varsler snart vil fullbyrdes, blant dem varselet om Skråpånatta, dommedagsnatten som etter gammel bygdetro skal bli den kjente verdens siste dag.

 

 

Mange av mine favorittforfattere gir ut nye bøker denne høsten, fra mange forlag.

En av de som står høyest er Isabel Allende

 

Isabel Allende, Vinden kjenner mitt navn

 

Isabel Allende, Violeta

Isabel Allende, Etter vinteren

Isabel Allende, Over havet

Isabel Allende, Den japanske elskeren

Isabel Allende, En lykkens datter

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

 

Wien, 1938: Samuel Adler er fem år gammel da faren forsvinner under Krystallnatten. Denne natten mister familien alt, og for å redde sønnen skaffer Samuels mor ham en plass på et tog fra det nazi-okkuperte Østerrike til England. Han går om bord alene, og med seg har han ikke annet enn et klesskift og fiolinen sin.

Arizona, 2019: Åtti år senere går Anita Díaz og moren hennes om bord på et annet tog, på flukt fra El Salvador til USA. Men ved ankomst blir de skilt fra hverandre, og syv år gamle Anita befinner seg plutselig alene i en flyktningleir for barn. Mens en ung sosialarbeider prøver å spore opp moren hennes, søker Anita trøst i en magisk fantasiverden.

Vinden kjenner mitt navn er både aktuell og tidløs – en roman om skjebnene til de mest uskyldige ofrene for krig og flukt: barna. På gripende vis skildrer Allende barns utrolige evne til å finne trøst i fantasien, musikken og fortellingene – også når virkeligheten er som mørkest.

 

 

Abraham Verghese, Vannets pakt

 

ALENE SAMMEN -Abraham Verghese

Alene sammen var en vidunderlig bok og jeg gleder meg derfor veldig til ny bok av Verghese.

 

 

En tolv år gammel jente blir giftet bort til en eldre mann og må forlate moren. Fra nå av skal hun bo i Kerala, ved kysten sør i India, og ta seg av ektemannens sønn og hjem. Slekten hun giftes inn i, er hjemsøkt av en forbannelse: I hver generasjon dør minst én person ved drukning. Og i Kerala er det vann overalt.

Ammachi, som de kaller henne, blir en respektert matriark og en ledende skikkelse i lokalsamfunnet. Den eksentriske sønnen hennes Philipose og hans legedatter Mariamma fører slekten videre og knytter bånd langt utenfor Kerala. Men kan de komme til bunns i familiehemmelighetene og bli fri fra forbannelsen som har hengt over dem i generasjoner?

Vannets pakt strekker seg fra 1900 til 1977, en tid med store omveltninger for India, med frigjøring fra Storbritannia og modernisering. Dette er en varm roman om kjærlighet, familiebånd og tidens gang. En hyllest til medisinske og politiske fremskritt, men også til tapte tider og de som kom før oss og banet vei.

 

Aleksandar Hemon, Verden og alt den rommer

 

Ny forfatter for meg, men ser spennende ut. Jeg sier jeg skall følge færre krimserier, men så øker det på med romanforfattere, så panikken blir nok like stor for at jeg ikke når alle jeg har lyst til å lese

 

 

Da erkehertug Franz Ferdinand ankommer Sarajevo en dag i 1914, er Rafael Pinto travelt opptatt med å male urter og trille piller i apoteket han har overtatt etter faren. Det var ikke dette han drømte om den gangen han som ung student levde et utsvevende liv i Wien.

Så eksploderer verden i krig. Pinto blir sendt til skyttergravene, og det eneste han har å leve for, er oppmerksomheten fra medsoldaten Osman. Han er en karismatisk historieforteller som blir Pintos beskytter og elsker.

Sammen flykter de fra skyttergravene, overlever den sikre død og blir kjent med spioner og bolsjeviker. Mens de flykter over fjell og gjennom ørkener, fra én verden til en annen, hele veien til Shanghai, er det kjærligheten til Osman som holder Pinto oppe.

Verden og alt den rommer er en besettende, trist, øm og vakker roman som strekker seg over tiår og over flere kontinenter, og er Aleksandar Hemon på sitt aller beste.

 

 

Abdulrazak Gurnah, Svik

 

Jeg leste en roman av Gurnah tidligere i år, Etterliv, og føyde han til i listen over, må lese flere av.

Svik, den nyeste romanen ligger klar i oktoberstabelen min.

Abdulrazak Gurnah, Etterliv

 


I 1899, i en landsby på Afrikas østkyst, er Hassanali på vei til moskeen for å gjøre alt klart til morgenbønnen. Men før han kommer så langt, ramler en engelskmann inn fra en sidegate og kollapser ved føttene hans. Hassanali får med seg mannen hjem, der han langsomt friskner til. Mannen viser seg å være Martin Pearce, forfatter, eventyrer og litt av en orientalist. Han forelsker seg i den vakre søsteren til Hassanali, Rehana, som har pleiet ham mens han lå syk.

Femti år senere, rett før løsrivelsen fra det britiske imperiet, er det Amin som forelsker seg i Jamila, barnebarnet til Martin og Rehana. Gjennom fortellingen om to forbudte kjærlighetsforhold fra to tidsepoker utforsker Abdulrazak Gurnah de personlige og politiske konsekvensene av kolonialismen, kjærlighetens omskiftninger og fortellingens kraft.

 

Så er vi over i feelgoodsjangeren

 

Frida Skybäck, Leseesirkelen ved verdens ende

 

 

En solrik maidag mottar Patricia et anonymt brev som inneholder et halskjede. Sjokkert innser Patricia at det tilhører søsteren, Madeline. Hun flyttet fra USA til en kystby i Sverige for tretti år siden for å jobbe som frivillig, men etter kort tid forsvant hun sporløst.

Patricia reiser til Sverige for å lete etter svar, og innlosjeres snart på Monas Bed, Breakfast & Books. Der blir hun kjent med en gruppe leseglade kvinner, og snart begynner de å grave i Madeleines mystiske forsvinning. Vil hun endelig få vite hva som hendte med søsteren?

 

Jenny Fagerlund, Den siste adventskalenderen

 

Jenny Fagerlund er en forfatter som skriver med varme uten at det blir for klissete for meg.

Jenny Fagerlund, Begynnelsen på noe nytt

Jenny Fagerlund, Mitt hemmelige liv

Jenny Fagerlund, 24 gode gjerninger

At hun har kommet med ny julebok, gleder meg stort.

 

 

Midt i en snøstorm ankommer Petra og hennes elleve år gamle niese Nypegården handelsgartneri. Et sted de aldri har besøkt, men som Petras søster fortalte om før hun døde, og ba Petra om å oppsøke dersom hun hadde problemer. Sakte begynner Petra og Charlie å venne seg til sin nye tilværelse, og Petra blir tilbudt jobb i det koselige gartneriet. De blir kjent med innbyggerne i den lille byen, men deres ankomst har vekket blandede følelser.

En morgen ligger en adventskalender utenfor døren. Den inneholder en fortelling om byens kunstner Lily, og hver luke avslører en ny detalj om henne. Petra innser snart at byens innbyggere skjuler noe for henne, og adventskalenderen er nøkkelen til svaret.

 

Veronica Henry, Jul i Strandhuset

 

Veronica Henry har skrevet blant annet manus til tv-serien Hjartet på rette staden.

Så fremt jeg har de i hus, vil julebøkene bli lest i november.

 

 

Alle elsker julen, og Lizzy Kingham er intet unntak. Men i år føles det som om mannen og tenåringsbarna verken ser henne eller setter pris på henne. Både julegaveinnkjøp og pynting og matlaging er overlatt til henne å ta seg av. Og når hun plutselig befinner seg helt alene den kvelden de skal pynte juletreet, har Lizzy fått nok. De kan fikse sin egen jul!

Lizzy drar til favorittstedet sitt: bestevenninnens lille strandhus. I nabohyttene er det flere som har lagt problemer bak seg for å søke roen ved stranden. Lizzy fornekter seg ikke, snart blinker julelysene, lukten av gløgg blander seg med sjøluften, og fremmede blir til venner.

Hjemme i Pepperpot Cottage er familien desperat. Hvor er Lizzy? For det blir ikke jul uten henne. Klarer de å finne henne i tide, og overbevise henne om at hun betyr alt for dem, hver dag hele året?

 

 

Veronica Henry, Hjertets bokhandel 

 

Jeg har lest en av henne før, var ikke helt topp for meg men hun er veldig populær, så jeg vil gi henne en sjanse til.

 

 

 


Emilia har akkurat vendt tilbake til den idylliske hjembyen sin for å redde familiebedriften Nightingale Books. For hennes trofaste kunder er bokhandelen som en levende drøm, men de beste historiene fins ikke i bøkene hun selger – Emilias kunder har nemlig sine egne historier å fortelle:

Det er damen på herregården som skjuler en godt bevart hemmelighet, det er alenepappaen som leter etter bøker å dele med sønnen sin, men som ikke er helt den han utgir seg for være, og det er den sjenerte kokken som prøver å finne motet til å snakke med sin store kjærlighet.

Og så er det Emilia selv, som må gjøre alt hun kan for å holde løftet hun ga til faren om redde familiebedriften.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg