Elly Griffiths, Det tause vitnet, bok 5 og De utstøtte, bok 6

Elly Griffiths, Det tause vitnet

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Elly Griffiths, Jenta under jorden og Løgnens hus

Elly Griffith, bok 3, Huset på klippen Og bok 4, En følelse av død.

Dette ble en favorittserie allerede etter første bok. Gledet meg. Ferie og Ruth Galloway sammen, ja bedre kan ikke jeg ha det

 

Det ble ikke lest mye på ferie, men disse to ble lest og jeg koste meg stort. Jeg elsker denne serien og kan nesten ikke vente til neste bok kommer.

Ruth er så folkelig og morsom. Hun er ikke noe glansbilde, men et helt vanlig menneske.

For meg blir det nesten litt feelgood, roman og krim i blanding.

 

 

Ruth blir sjokkert og lei seg da hun får beskjed om at hennes venn og tidligere kollega Dan Golding har omkommet i en brann. Men da hun får et desperat brev fra Dan, blir Ruth mistenksom også. Brevet var nemlig sendt dagen før han døde. I brevet forteller Dan om et banebrytende arkeologisk funn han har gjort, og at han fryktet for konsekvensene.

Var Dans død knyttet til funnet? Sammen med politioverbetjent Harry Nelson er Ruth fast bestemt på å komme til bunns i saken. Men noen er villige til å gå over lik for å holde de arkeologiske funnene hemmelige, og snart kan det virke som om ingen er trygge …

Det tause vitnet er femte frittstående bok i suksesserien med arkeolog Ruth Galloway og politioverbetjent Harry Nelson. Elly Griffiths’ krimromaner er elsket og hyllet over hele verden.

 

Elly Griffiths, De utstøtte

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Bok 6 i serien er enda bedre enn Det tause vitnet. Litt mer action. Om barn som forsvinner. Jeg greide ikke å gjette hvem det var som stod bak.

Det meste av det hun skriver er fiksjon, ikke virkelige historiske hendelser, men det står bak i boken hva som er oppdiktet og hva som har inspirerte henne.

Det står utenpå boken, sterkt vanedannende og det er helt sikker. Anbefaler gjerne disse bøkene. De kan leses frittstående men jeg ville begynt fra bok 1.

 

 

Under en utgravning ved Norwich Castle finner arkeolog Ruth Galloway skjelettet til mor Krok, en kvinne som ble hengt i 1867 for å ha myrdet flere barn. Politioverbetjent Harry Nelson har ikke tid til drapssaker fra 1800-tallet. Han er dypt involvert i en tragisk sak der tre barn i samme familie er funnet døde. Så skjer det en kidnapping, og det eneste politiet har å gå videre med er en lapp fra gjerningspersonen. Da et TV-team kommer for å dramatisere mor Kroks liv, blir Ruth tilfeldigvis dratt inn i Nelsons politietterforskning.

Er det en sammenheng mellom de døde barna fra Nelsons sak og barnet som er blitt kidnappet? Kan det være samme gjerningsperson som står bak? Og så forsvinner enda et barn …

 

 

Desember:

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 2023, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 23, tema pocketsommer, 14 bøker lest

August:

Bøker lest september 23, tema bøker i serie,12 bøker    (August)

September:

Bøker lest september 23, 11 bøker.

 

Oktober:

Bøker lest oktober 23, 9 bøker + pluss litt til

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg