Stephanie Marie Thorn, En amerikansk prinsesse 

Stephanie Marie Thornton, En amerikansk prinsesse 

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

Boken om Alice Roosevelt sies å være veldig spennende og jeg gledet meg. Etter de første sidene tenkte jeg skuffet at uff, er dette en sånn prinsesse på party bok, men det endret seg raskt.

Jeg synes de er rasende festlig disse bøkene som er basert på virkelige mennesker. Bøker som får meg til å saumfare Internett etter bilder så jeg får se hvordan de så ut i virkeligheten.

Jeg leser bestandig forfatterens etterord to ganger, både før jeg begynner på boken og etter at jeg har lest ferdig. Når jeg er ferdig snoker jeg etter bilder og det er så gøy. De fleste av personene i boken er virkelige mennesker og hun skriver i etterordet, hvor hun har fjusket for historien sin skyld.

Vi får hele historien til Alice, både tabber hun gjorde, uvennskap og vennskap, gleder og sorger. Hun er politisk interessert så vi får mye fakta om amerikansk politikk. Ja det ble en flott leseopplevelse dette.

Det ser veldig lett underholdning ut når man ser boken og tittelen, men jeg anbefaler varmt denne romanen til alle som liker historiske romaner basert på virkelige personer og hendelser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alice_Roosevelt_Longworth

Bildene har jeg stjålet fra Internett ved å screenshotte dem, så håper jeg ikke blir arrestert.

Datteren Paulina:

https://alchetron.com/Paulina-Longworth-Sturm

Senator William Borah

https://en.wikipedia.org/wiki/William_Borah

Vil du vite hva han har å gjøre i historien, må du lese boken.

 

Alice ektemann, glad i alkohol og damer.

Alice og barnebarnet Johanna. Johanna vokste opp hos Alice etter at moren Paulina tok en overdose og døde.

 

 

 

Alice Roosevelt er kan hende presidentens datter, men hun er ingen nikkedukke, og like kald som sin signaturfarge Alice Blue. Den sigarettrøykende, pokerspillende førstedatteren vet at den eneste måten en kvinne kan bli synlig i Washington på, er å skape bølger – store bølger. Hun er like skarpsindig og sofistikert som den mest erfarne politiker, og bruker sin kjendisstatus til å se hvor langt hun kan komme i den spennende og forførende verdenen av politiske intriger.

Men i Washington D.C. florerer det også av hjertesorg og svik, og da Alice faller hardt for en sjarmerende kongressmann, vil det kreve mye av henne å holde på den tøffe stilen. Likevel kjemper hun seg gjennom de politiske ettervirkningene av verdenskrigene, og havner i en bitende feide med sine berømte Roosevelt-slektninger.

“En fascinerende beretning om livet til den uredde og eventyrlystne Alice Roosevelt Longworth. Fylt til randen med politisk historie, skandaler og innsikt i noen av Amerikas mest inflytelsesrike. Dette er en bok alle som liker historiske romaner bør lese.” Chanel Cleeton, forfatter av Neste år i Havanna

 

Nå leser jeg

Martha Hall Kelly, Villrosene 

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er en frittstående oppfølger av Syrinpikene. Den handler om Eliza Ferriday, moren til Caroline i Syrinpikene. Dette er også en historisk roman, basert på virkelige mennesker og hendelser.

 

En frittstående oppfølger til bestselgeren Syrinpikene.Året er 1914, og selv om verden har vært på randen av krig flere ganger, stiller mange newyorkere seg nærmest passive til hendelsene. Eliza Ferriday reiser opprømt til St. Petersburg sammen med venninnen Sofija, en russisk adelsdame. Men så bryter krigen løs for alvor, og Eliza reiser tilbake til Amerika, mens Sofija og familien hennes rømmer til eiendommen på landet. De ansetter den fattige bondejenta Varinka som hushjelp.

Fra den andre siden av Atlanterhavet gjør Eliza det hun kan for å hjelpe russiske adelsfamilier på flukt, og hun brevveksler tett med Sofija. Da brevene slutter å komme, frykter hun det verste for venninnen sin.

I Villrosene tar forfatteren leseren med på en utrolig reise gjennom en betydningsfull epoke i historien.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

 

2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Sofia Lundberg, Eiketreet

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Gabi Gleichmann, Aurelia

Chanel Cleeton, Da vi forlot Cuba

Kristin Hannah, Sommernatten

Shilpi Somaya Gowda, Vi var en familie

Marjan Kamali, Den lille papirhandelen

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg