Shilpi Somaya Gowda, Vi var en familie

Shilpi Somaya Gowda, Vi var en familie

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg kjøpte i sin tid Indias datter, e-bok, av samme forfatter. Den var det en feil på, så den hoppet over sider med mere. Jeg prøvde å klage men fikk aldri svar, mange år siden. Så kjøpte jeg pocketboken for jeg har jo sett alle de fine omtalene, men den står i hylla ulest. Jeg får lese denne først og så lese Indias datter senere.

 

Reasearchen min glimret ved sitt fravær når jeg valgte denne romanen. Jeg gikk bare ut fra at handlingen var fra India, men det var den slett ikke. Vi skal til California. Ikke var den fra mange år tilbake heller. Og på toppen av det hele, hadde den samme tema som den forrige boken jeg leste, Sommernatten. Sorg. Jeg lurte derfor er øyeblikk om jeg skulle legge den på vent, at det var nok tragedier liksom, men er glad jeg ikke gjorde det, for dette synes jeg var en god roman.

Tittelen er treffende. Vi var en familie. Så kom sorgen og river familien i fillebiter. De takler sorgen på hver sin måte og de driver fra hverandre i helt ulike retninger. De gjør alt for å døyve skyldfølelse og savn.

Dette er en bok jeg gjerne anbefaler.

 

 

Fra forfatteren bak den internasjonale bestselgeren Indias datter

En uforglemmelig og gripende fortelling om en familie som går i oppløsning etter en tragedie.

Familien Olander er et premieeksempel på en lykkelig kjernefamilie i en globalisert verden. Indiske Jaya og amerikanske Keith møttes i London som unge, og sammen har de skapt et drømmehjem i solfylte California. Deres solide ekteskap bygger på trygge, felles verdier og en sterk kjærlighet for de to barna, Karina og Prem.

Men verken kjærlighet eller velstand kan beskytte dem mot tragedien som plutselig inntreffer. Snart går de hver sin vei i stedet for i samme retning. Jaya søker mot det spirituelle, Keith drukner seg i arbeid. Datteren Karina retter fokuset mot sin egen fremtid og selvstendighet, men vakler voldsomt på veien. Og lille Prem er et hjelpeløst vitne til at hans elskede familie er i ferd med å gå fullstendig til grunne.

Vi var en familie er en inderlig skildring av fire individer som desperat forsøker å finne veien fra en smertefull fortid til en håpefull fremtid.

 

Nå leser jeg:

Marjan Kamali, Den lille papirhandelen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Ja en bok med dame med ryggen til, som jeg vet mange skyr unna fordi de tror det er dårlige bøker, men jeg vet at det er mange sterke historier som kan skjule seg bak et “lett” omslag så jeg krysser fingrene.

 

 

Teheran, 1953. Det er urolige tider, men tenåringsjenta Roya føler seg alltid trygg i den støvete, lille papirhandelen til Mr. Fakhri, overfylt som den er med fyllepenner, skinnende blekkflasker og tykke bunker med mykt skrivepapir.

Når Mr. Fakhri introduserer Roya for den unge, vakre Bahman, forelsker hun seg med det samme. Bahman har en sterk rettferdighetssans og en brennende kjærlighet for Rumis poesi. Den lille papirbutikken blir deres faste møtested.

De forlover seg noen få måneder senere, men en dag bryter det ut opptøyer i Teheran, og i tumultene forsvinner Bahman. Roya leter desperat etter ham i dager og uker, men til ingen nytte. Etter hvert må hun innse at hun trolig aldri vil se ham igjen.

Mer enn seksti år senere treffer Roya tilfeldigvis Bahmansønn, og han forteller henne hvor faren befinner seg. Endelig får hun anledning til å stille ham de spørsmålene hun har balet med i over et halvt århundre: Hvorfor forsvant han? Hvor har han vært i alle disse årene? Og hvordan klarte han å glemme henne så lett?

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Februar:

 

 

2021 er klar, tema Dramatiske romaner og feelgood, fra hele verden

Kiley Reid, Litt av en tid 

Christy Lefteri, Birøkteren fra Aleppo

Jesmyn Ward, Menn vi høstet

Martha Hall Kelly, Syrinpikene 

Sofia Lundberg, Eiketreet

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Gabi Gleichmann, Aurelia

Chanel Cleeton, Da vi forlot Cuba

Kristin Hannah, Sommernatten


Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg