Lesestabel mai 2021, Tema mursteiner

 

 

 

Nå sier du vel wow, tenker jeg.

Se på de tykke bøkene.

Jeg har samlet de fleste tjukkasene mine slik at de kan kose seg sammen med tjukkasen som leser de.

Dette blir nok et tema du aldri vil se igjen.

Dette er bøker med over 700 sider og oppover.

Mange av de har ventet i årevis på å bli lest så nå er tiden inne, for det er mye spennende her.

Det er ni bøker her, men jeg venter på den tiende som også er tykk.

Den presenterer jeg før den har kommet i stabelen for det er en bok jeg vet tusener har ventet på.

Jeg presenterer den først selv om jeg ikke begynner på den først så lover jeg at den skal leses så snart jeg får den.

 

Lucinda Riley, Den savnede søsteren

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Det er vel ikke få omtaler av denne serien av Riley som florerer i bokgruppene. Noen kan ikke fordra de, men de selger tusen på tusen, og jeg vet at mange elsker de.

Nå har også Riley sluppet nyheten om at det kommer enda en bok, der vi får høre historien til Pa Salt, adoptivfaren til jentene. Den savnede søsteren har ikke vokst opp sammen med de andre søstrene og de vet derfor ikke noe om henne. Så blir det spennende hvilket land og hvilken historie vi skal presenteres for denne gangen. Jeg er litt kritisk innimellom for jeg synes bøkene kunne vært strammere regissert, det er mange setninger som går om og om igjen, men jeg synes de er festlige og jeg sluker de rått og jeg har ikke sett noen andre klage, av de som liker dem riktignok. Dette er underholdningsbøker men det er også interessant å lese historie fra de ulike landene søstrene er hentet fra.

Det beste er å lese de kronologisk for man får små hint underveis, blant annet om faren. Vi som følger serien er spent på om han fortsatt er i live og det får vi vel vite da når den åttende boken kommer neste år.

 

De syv søstre, Lucinda Riley

Lucinda Riley, Stormens søster

Lucinda Riley, Skyggesøsteren

Lucinda Riley, Perlesøsteren

Lucinda Riley, Månesøsteren

Lucinda Riley, Solsøsteren

 

 

Den savnede søsteren er syvende bok i serien De syv søstre. Familien D’Apliése er omsider på sporet av søster nummer syv, den savnede søsteren. Maia og Ally oppdager at det bare finnes to ledetråder: adressen til en vingård på New Zealand, samt en tegning av en stjerneformet smaragdring. De ber CeCe, som bor i Australia, om å oppsøke vingården. Nå begynner et kappløp med tiden, og jakten fører søstrene til flere land, både New Zealand, Australia, Canada, Frankrike, England og Irland. Men den siste søsteren forsvinner stadig like før de nærmer seg, og det kan virke som hun ikke ønsker å bli funnet. Serien De syv søstre handler om syv adoptivsøstre og deres jakt etter hvor de kommer fra. Hver søster får en roman. Serien er inspirert av legendene rundt stjernebildet De syv søstre. De første fire bøkene, De syv søstre (2015), Stormens søster (2016), Skyggesøsteren (2017) og Perlesøsteren (2018), har alle vært på toppen av europeiske bestselgerlister, og rettighetene til å lage TV-serie er solgt til et produksjonsselskap i Hollywood. Månesøsteren kom i 2019 og Solsøsteren i januar 2020. Den siste søsterens historie, Den savnede søsteren, har verdenslansering 7.mai 2021.

 

Joyce Carol Oates, Natten. Søvnen. Døden. Stjernene

Leseeksemplar fra Pax forlag

Etter å ha lest Mitt liv som rotte, ble jeg umiddelbart fan av Oates. En fantastisk forfatter. Jeg har fått tak i nesten alle bøkene av henne, jeg mangler bare Vi var familien Mulvaney. Utenom den, tror jeg ihvertfall at alle står på vent. Jeg kjøpte mange på platekompaniet, tre pocket for 199,- Graverens datter fikk jeg med Pax for den var utsolgt når jeg bestilte.

Jeg leste så Svart vann, men den var jeg ikke så begeistret for, den ble for kort synes jeg. Da er det langt flere sider i denne. En tjukk murstein på 784 sider. Gleder meg spesielt til denne.

 

Joyce Carol Oates, Mitt liv som rotte

Bøker lest desember 2020, 20 bøker

 

 

 

I Natten. Søvnen. Døden. Stjernene settes familiebånd på prøve i etterdønningene etter en dyp tragedie. Joyce Carol Oates bruker familietragedien som prisme for å utforske dagens amerikanske samfunn. Den tidligere borgermesteren i en amerikansk småby, den viljesterke og populære John Earle «Whitey» McClaren, utløser en personlig tragedie da han prøver å gripe inn i det han oppfatter som et grovt politiovergrep. I kjølvannet av dette sammenstøtet, som utløser store bølger i livet til medlemmene av McClaren-familien, reagerer de voksne barna med sjokk og på uventede måter. Men den mest overraskende reaksjonen av dem alle er det hans sørgende enke, Jessalyn, som står for.

Joyce Carol Oates’ siste roman er en skarp og inntrengende analyse av rasespørsmål, psykologiske traumer, klassemotsetninger, sorg, og dertil en nær og varm familieroman av godt gammelt merke fra forfatteren av bestselgeren Vi var familien Mulvaney.

 

Joyce Carol Oates (f. 1938) er en av USAs mest anerkjente forfattere, og nevnes jevnlig som kandidat til Nobelprisen i litteratur. Hun har skrevet i så å si alle sjangere og har vunnet en lang rekke litterære priser, deriblant National Book Award, Prix Femina og National Medal of Humanities.Våren 2020 ble Oates tildelt den prestisjetunge franske litteraturprisen The Cino del Duca World Prize og har dermed havnet i et fornemt selskap med forfattere som Andrej Sakharov, Mario Vargas Llosa og Patrick Modiano.

Nino Haratischwili,   Det åttende livet
Forhåndseeksemplar fra Aschehoug
Ser spennende ut, men 1147 sider så er den ikke spennende, ja da blir den lagt bort. Det skal fenge når det er en så omfattende historie.

 

 

 

Ved begynnelsen av det tjuende århundret, i utkanten av Det russiske imperiet, slår en georgisk familie seg opp ved hjelp av en hemmelig sjokoladeoppskrift. Stasia lærer den av faren sin, og tar den med seg til både St. Petersburg og Tbilisi. Hennes unge ektemann befinner seg i hjertet av Den russiske revolusjon.
Etter Sovjetunionens oppløsning herjer borgerkrigen i Georgia, og familien er blitt spredt. Kitty, Stasias datter, har flyktet til London, mens oldebarnet Nitsa har flyttet til Berlin.

Til niesen Brilka forteller Nitsa familiens historie, og skaper med det en episk slektskrønike som utfolder seg gjennom hele «det røde århundret».

Det åttende livet er en reise gjennom et Europa i endring og et rystende og rørende flettverk av kjærlighet, krig og tragedier. Og en sjokoladeoppskrift som viser seg å bære med seg både ekstase og fortapelse.

 

 

Nino Haratischwili er født Tbilisi i Georgia i 1983, bor i Tyskland og skriver på både georgisk og tysk. Hun er forfatter, dramatiker og teaterregissør. Det åttende livet lå lenge på bestselgerlistene og ble tildelt flere priser da den kom ut i Tyskland i 2014. Romanen ble også langlistet til International Booker Prize. Den er under utgivelse i en rekke land.

 

Jeffrey Archer, Selger og gentleman

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Jeffrey Archer er en forfatter jeg lenge har tenkt jeg skulle lese og nå er tiden inne. Denne ser veldig spennende ut og han selger vel ikke 300 millioner bøker på verdensbasis hvis det er noe dritt.

875 sider

 

 

 

Historien om den fattige østkantgutten som skaper et av Englands største forretningsimperier. Charlie Trumper vokser opp i fattigstrøkene i London og følger ivrig i fotsporene til bestefaren, som har drevet en frukt- og grønnsakskjerre i Whitechapel. Med god hjelp av driftige Becky skaper han seg et navn som «Den ærlige selgeren». Og snart ser Charlie også andre muligheter – han vil starte butikk. Første verdenskrig setter en midlertidig stopper for planene. I skyttergravene møter Charlie mannen som gjennom femti år skal komme til å gjøre alt han kan for å ødelegge livet til Charlie og familien. Men Charlies vei ut av fattigdommen er staket ut, og pågangsmotet svikter ham aldri. Han holder fast ved ide- alene fra østkanten, og tar imot de slagene skjebnen har tildelt ham, uten å bli hevngjerrig. Sammen med Becky skaper han et av de største forretningsimperiene i England.
«Storslått fengende … en episk fortelling man bare må lese.» Mail on Sunday

 

Johan Harstad, Max, Mischa & Tetoffensiven

Kjøpt selv

Den kjøpte jeg fordi den ble kåret til tiårets beste roman. Da ble jeg innmari nysgjerrig for når jeg leser hva den handler om, er det ikke helt sikkert jeg ellers ville kjøpt den og så er den jo så tykk, 1083 sider. Skal tro hva jeg går til her?

https://bok365.no/artikkel/tiarets-roman-strok-561-sider/

 

 

Hvor lenge kan man egentlig være borte før det er for sent å dra hjem? Max Hansen er søvnløs i Midtvesten. Han er teaterinstruktør på turné tvers gjennom USA. Det er mulig at han har blitt amerikaner. Han har ikke vært hjemme på over tjue år.
 
Helst skulle han aldri forlatt stedet han ble født, en forstad til Stavanger hvor man fikk bråke så mye man orket mens fedrene var ute på plattformene i Nordsjøen og hvor stillheten la seg tung over husene når de kom tilbake. Men ingen får det de ønsker seg.
 
Max, Mischa & Tetoffensiven er en roman om anvendeligheten av vietnamesisk geriljateknikk i dagliglivet, om de som har vært i krig og de som demonstrerte mot dem; om hyperrealistiske malerier av vaskemaskiner og jenter som ligner på Shelley Duvall; om solen ute på Fire Island og en ettertraktet arbeidskopi av Apocalypse Now. Men mer enn noe er det en roman om spørsmålet enhver som har reist hjemmefra før eller siden må stille seg: Hvor lenge kan man egentlig være borte før det er for sent å dra hjem?

 

Ildefonso Falcones, Barfotdronningen

Kjøpt selv

 

Falcones er en forfatter jeg liker svært godt og det er vel kun denne jeg ikke har lest og den har stått i hylla og ventet og ventet. 704 sider, på nippet til ikke å bli med denne gangen også.

Ildefonso Falcones, Jordens arvinger

 

Spania på 1700-tallet. Slavinnen Caridad er på vei over havet fra Cuba sammen med sin herre som dør under overfarten. I sitt testamente gir han Caridad fribrev. Hun går i land i Càdiz – fri, men med ytterst få muligheter til å brødfø seg selv. Hun ender i Sevilla der hun etter dramatiske hendelser finner veien til sigøynerstrøket og med ukuelig pågangsmot får innpass og arbeid. Hun blir kjent med sigøynerkvinnen Milagros og de blir etter hvert uatskillelige venner. Flamencoen vokser frem som noe mer enn sang og dans sigøynere imellom, men også som noe spanjoler er fascinert av. Dansen fører kvinnene til Madrid. Falconesbelyser de historiske og psykologiske prosessene som gjør det mulig for kvinnene – tross fordommer og ussel fattigdom – å tro på livet, forelske seg, tåle motgang og lidelser, og kjempe for det de mener er rettferdig.

 

Kjetil Bjørnstad, 60 tallet

Kjøpt selv

Da er jeg klar til å begynne på denne serien til Bjørnstad og alle tiårene. Jeg har fått samlet alle og de står og venter men de er jo så tykke alle sammen. Men jeg begynner nå på det tiåret jeg er født og så får vi se hva som skjer. Håper inderlig at jeg liker de, så ikke de andre tiårene blir stående i hylla til evig tid. 795 sider

Et lite tips hvis du ønsker de, se på Bookis.com Denne selges nå helt ned i kr 20,- pr ekspedisjon og frakt, levert til postkassa di

 

 

“Varmt og velopplagt.” Guri Hjeltnes, VG Terningkast 5 “Storstilt og dristig.” Marius Wulfsberg, Dagbladet Terningkast 5 Ketil Bjørnstad skriver sin egen dypt personlige historie opp mot den tiden han vokste opp i. Et dramatisk tiår som starter med frykten for atomkrig og verdens undergang, og som ender med studentopprør, frigjøring, månelanding og forfatterens eget farvel med den barndommen og oppveksten som formet ham. Familien Bjørnstad lever sitt liv på forskjellige steder i Oslo. Begge foreldrene arbeider hardt, og den yngste sønnen formes både av storpolitikken og av morens og farens private valg, deres sorger, krangler og gleder. Ketil er full av drømmer og gryende begjær. Han er sulten på livet, samtidig som han ønsker å gjemme seg bort. Dessuten leter han etter det trygge stedet der moren og faren ikke vil skille seg, der han slipper å delta i pianokonkurranser, og der han kan fortsette å drømme om jenter. Boka er første bind i en romansyklus som omhandler tiårene fra 1960 frem til i dag.

 

Donna Tartt, Stillitsen

Kjøpt selv

Ja jeg tror jeg kjøpte den på salg en gang, det er så lenge siden at jeg husker ikke. Mange år. Den ble utgitt i 2014 men det føles nesten som jeg har hatt den lenger enn det, selv om fornuften min roper at selvfølgelig har du ikke det da. Men jeg har sett den har stått der og stått der og blitt flyttet på og så stått der igjen, leeeeeeeenge. Når jeg nå flyttet om på bokhyllene mine og satte ting litt mer i system, ja da fikk den forsyne meg komme inn i et tema denne også. Nå kommer det bare an på hvor langt ned i stabelen jeg kommer.  841 sider

 

 

 

Tenåringen Theo Decker får livet snudd på hodet da moren blir drept i et terrorangrep ved et kunstgalleri i New York. Theo overlever mirakuløst og får på forunderlig vis med seg Carel Fabritius’ lille mesterverk fra 1654, “Stillitsen”, med en småfugl som motiv, ut av ruinene. 

Theo beholder maleriet i all hemmelighet, mens han blir trukket mellom en velstående og dysfunksjonell New York-familie, sin egen alkoholiserte far og den hjertevarme antikvitetshandleren Hobie.

Dette er startpunktet for den utrolige historien om Theos liv over en periode på 15 år, der fascinerende karakterer og dramatiske vendinger kommer som perler på en snor, og hvor de mange trådene nøstes opp på elegant og overraskende vis etter en eventyrlig reise gjennom sorg, spenning, kjærlighet og menneskelig drama.

 

Edward Rutherfurd, Paris

For mange år siden, før jeg fikk leseeksemplarer fra forlagene, var jeg så heldig å vinne hele vårsleppet til Juritzen. Boken er gitt ut i 2014, så det var vel da jeg vant. En hel kasse bøker kom til meg, tror det var 17 og noen av de har jeg fortsatt ikke lest, slik som Paris. Den ser spennende ut og sammenlignes med Vindens skygge, en bok jeg likte godt. 1067 sider.

 

 

Edward Rutherfurd PARIS
Sammenlignes med Vindens skygge.
Romanen forteller historien til syv familier i Paris gjennom syv
hundre år, fra ferdigstillingen av Notre Dame rundt midten av 1200-tallet til studentoppgjøret i 1968. De Cygne-familien representerer aristokratiet, le Sourd-familien en side av underklassen med kriminelle tendenser, Gascon-familien
arbeiderklassen, og Blanchard-familien bourgeoisiet. Gjennom øynene til de ulike karakterene får vi innblikk i de historiske høydepunktene som har skapt det Paris vi kjenner i dag.
Et drama gjennomsyret av kunst, krig og kjærlighet som fanger denne europeiske verdensmetropolens storslagenhet.
Paris’ lukter, smaker, ja selve byens sjel, kommer til live i dette gjennomarbeidede verket. 90 000 i første opplag i USA.

 

Joyce Carol Oates, Blond

Denne er en av de jeg kjøpte etter å ha lest Mitt liv som rotte. Hadde jeg visst den handlet om Marilyn Monroe, hadde jeg kanskje ikke kjøpt den, men kanskje jeg blir positivt overasket selv om Monroe ikke interesserer meg i utgangspunktet. 869 sider og den ligger nederst i bunken så om jeg kommer helt ned hit, det vil vi få vite om en måneds tid.

Denne kan også kjøpes brukt hos Bookies.com for kr 20,-

 

 

Joyce Carol Oates fantastiske portrett av Marilyn Monroe – endelig i pocketutgave!

BLOND er en uforglemmelig roman om en av de store amerikanske legendene: Marilyn Monroe. Vi følger den forsømte farløse Norma Jeane Baker, som allerede som ungjente øver en magisk tiltrekning på menn, gjennom perioder som prektig ung husmor og pin-up, fra bånn til topp i Hollywood som den feterte skuespillerinnen Marilyn Monroe, og fram til sammenbruddet og oppløsningen.
Joyce Carol Oates viser kompleksiteten hos et sårbart og intelligent menneske. Hun skriver hett og suggererende, med en grenseløs innlevelse. Samtidig gir romanen et skarpt bilde av en myteomspunnet epoke i USAS kulturhistorie.
Terry Hayes, Jeg er pilgrim
Da fikk jeg et tips etter å ha lagt ut bloggen og beskjemmet må jeg innrømme at jeg hadde glemt denne. Gubben har lest den for lenge siden og etter det har den stått og ventet på meg. Nå må den inn i stabelen og det kan nok hende den går foran Marilyn.
789 sider

 

 

En ung kvinne blir funnet drept på et nedslitt hotell, alle identifiserende kjennetegn er oppløst av syre. En far blir offentlig halshugget i den pulserende heten på et saudiarabisk marked. Liket av en ekspert i bioteknologi ligger uten øyne på en søppelplass i Damaskus. Menneskelige levninger blir funnet i et avsidesliggende fjellområde i Afghanistan. En perfekt plan er lagt for å begå en grusom forbrytelse mot menneskeheten. Én tråd knytter ugjerningene sammen, og bare én mann vet hvordan … Pilegrim.

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

2 kommentarer
    1. Så bra å lese dine lese mål !!! Ble skikkelig inspirert =D Fikk lyst til å lese flere av bøkene du hadde på listen din. Vil bare si at, ” Seksti tallet ” Av Kjetil Bjørnstad, ” Max , Mischa og tetoffensiven” av Johan Harstad og ” Døden, stjernene, Søvnen og natten” eller noe lignende 😉 av Joyce Carol Oates er helt fantastiske bøker !!! Deilig at de er så tykke !!! Disse bøkene gikk det an å kose seg skikkelig med =D Gleder meg til å lese de andre bøkene du har på listen din =D Takker for gode tips =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg