Kristina Ohlsson, Lotus blues

Kristina Ohlsson, Lotus blues

Kjøpt selv

 

Enda en serie, der gubben har lest 2 av tre og jeg ikke har startet. Jeg leser jo stort sett alt av Kristina Ohlsson. Mios blues og Henrys hemmelighet er bok 2 og tre i denne serien. Hun har også startet en ny serie, den første kom i fjor og heter Stormvakt. Jeg har også den i stabelen, spørs hvor mange jeg når. Foreløpig ligger jeg litt etter skjema til 19 og det kommer noen tykke nede i bunken også.

 

Jeg likte så innmari godt den første serien til Ohlsson, men etter det har jeg blitt litt skuffet. Jeg synes ikke Lotus Blues var noe høydare heller. Den er helt grei, men igjen denne lange fortellerstilen som ødelegger driven i historien. Jeg ønsker det litt mer spennende, men mange liker sikkert denne stilen også, der historien fortelles til en journalist i etterkant.

Det er ingen dårlig krimbok og plottet er veldig bra,  men i likhet med Krokodillevokteren av Engberg som jeg leste før denne, blir spenningen drept av ord.

Når vi skrev revynummer,  måtte vi hele tiden huske å skjerpe teksten, kutte det som er unødvendig,  for hvis ikke dreper man latteren. Her blir det for meg spenningen man tar livet av. Det er forfattere som klarer å fengsle meg med å fortelle nesten en roman i tillegg til selve krimsaken, men det er ikke enkelt. Peter May er en av de.

Men som sagt, bra plott og ikke noe dårlig roman, men når ikke helt opp for meg. Ikke så mye at jeg kaster meg umiddelbart over den neste, Mios blues, for å få fortsettelsen. Henrys hemmelighet er bok 3.

 

Fra omslaget: Det regner den dagen alt går galt. En desperat mann henvender seg på advokat Martin Benners kontor og ber om hjelp til å renvaske sin søster, som er dømt for mord. Det er bare det at søsteren er død. Før hun tok sitt eget liv, erkjente hun seg skyldig i fem drap. I avisene kalles hun tidenes seriemorder og har fått kallenavnet Sara Texas. Broren vil kjempe for hennes uskyld og samtidig finne sønnen hennes, Mio, som er sporløst forsvunnet.

Martin Benner har det meste; karriere, kvinner og en liten datter. Men han har også svakheter. Og mest av alt har han utfordringer. I jakten på sannheten gjør han en alvorlig feilvurdering. Plutselig blir han en liten brikke i et farlig spill, der han til slutt tvinges til å ta et grusomt valg.

 

Nå leser jeg på dagtid:

Kurt Aust, Vredens dag.

Her har jeg også hele serien, kjøpt selv utenom den nyeste, som jeg har fått fra Aschehoug

https://aschehoug.no/krim-og-spenning/kurt-aust-historien-om-thomas-av-boueberge-og-petter-hortten

Jeg la de to første i lesestabelen denne måneden, men flyttet en til neste måned jeg har samme tema.

Når jeg søkte etter boken på Aschehoug, står det at den er gratis som e-bok

 

 

Fra omslaget:Datoen er 28. desember 1699. Et nytt sekel står for døren. Den unge nordmannen Petter Hortten og hans danske læremester, professor Thomas av Boueberge, er på vei til Ribe i Danmark for å feire nyttår. Men de to blir overrasket av en voldsom snøstorm og må søke ly i en tilfeldig kro. Umiddelbart etter deres ankomst blir en av gjestene på kroen funnet død i snøen. Thomas finner dødsfallet mistenkelig, og med vitenskapsmannens systematiske tålmodighet begynner han å stille spørsmål og søke svar, men folk på kroen synes motvillige til å ville hjelpe ham. Stormen tiltar, og ingen av de ni menneskene på kroen kan komme derifra. Ikke alle gjør det heller.

 

 

 

Nå leser jeg på senga:

Ella Candy, Juvelen i New York 

Leseeksemplar fra Bastion forlag

 

Det står inni boken at det er den først i en serie med historisk bakteppe, men de kan leses frittstående. Da gav jeg den tillatelse til å komme inn denne måneden for jeg greier ikke bare å lese krim

 

Kan man velge bort kjærligheten for å følge drømmene sine?

New York 1942: Mens krigen raser i Europa, føler Lily Rose seg fanget i et privilegert sosietetsliv på Manhattan. Når hun får tilbud om drømmejobben som kokk på det mannsdominerte kjøkkenet til en av New Yorks fineste restauranter, setter flere rundt henne spørsmålstegn ved hennes karrierevalg, kunnskap og evner.

Hun finner støtte i Tom, en talentfull kokk med sicilianske aner. Men da Tom blir innkalt i militæret, endres alt. Lily står overfor sitt livs utfordring: Hvis hun fortsetter å følge drømmene sine, hva vil hun da stå tilbake med når krigen er over?

Juvelen av New York er en rørende og oppløftende roman om å følge lidenskapen, kjærligheten og drømmene sine i en tid hvor verden er i opprør.


Mars

Lesestabel mars 2022, Bøker i serie

 

Mars:

Sven G. Simonsen, Crux

Emilie Schepp, Merket for livet

Mohlin og Nystrøm, Det siste livet

Max Seeck, Heksejakt

Katrine Engberg, Krokodillevokteren 

 

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg