Karin Smirnoff, Jeg dro ned til bror

Karin Smirnoff, Jeg dro ned til bror

Fått av en venn

 

 

Denne trilogien ble jeg inspirert til å lese, fordi jeg har sett så mange fine omtaler. Jeg har bok 1 og 2, Vi dro opp med mor, mangler foreløpig den 3., Så dro jeg hjem.

 

Dette var rett og slett fantastisk. En roman som setter spor etter seg og vil bli husket og jeg gleder meg innmari til bok 2.

Den er litt utfordrende å lese, for det er ikke brukt komma og alle egennavn er dratt sammen, fornavn og etternavn og ikke stor bokstav. Noen ganger måtte jeg derfor lese setninger om igjen. Kanskje beskriver det hvordan mennesker tituleres, fornavn og etternavn i ett ord, jeg vet ikke. Men man venner seg jo til det.
Det som slår meg mest er det direkte språket. Det som fortelles føles så ekte.

Det lærer meg også noe, nemlig at mange drar på vond bagasje fra oppveksten som preger dem i voksen alder. Vi skal ikke være så snar til å dømme.

Det er ingen solskinnshistorie dette. Det er gripende, direkte og ekte og ikke forutsigbart.

Dette er egentlig en roman alle leseglade bør lese. Blir du ikke berørt av denne historien, ja da forundres jeg. Ikke rart det er mange gode omtaler. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste som ikke har likt den.

Historien beskrives fint på omslaget, så det gjentar jeg ikke.

Tenk at det er en debutroman også, det er helt fantastisk.

 

 

Fra omslaget:Jeg dro ned til bror er debuten til svenske Karin Smirnoff. Her er et samtidsdrama fra en ødslig svensk landsbygd. Det handler om livet. Om kjærligheten, volden, det som er vakkert og det som er gått i stykker. Det handler om det aller vanskeligste: tilgivelse. Jana og Bror er tvillinger. Moderen ligger ufør på sykehjemmet etter et slag og faderen er død. Men når Jana drar ned til Bror som er i ferd med å gå under i en kjærlighetssorg som ikke skulle vært, vekkes minnene om livet i skyggen av den truende faderen til livet. Med en uovertruffen humor, ømhet og råskap lar Smirnoff oss oppleve selve livet i sitt helt særegne og betagende språk. Romanen ble nominert til den høythengende August-prisen da den kom ut i Sverige.

 

Mars:

Lesestabel mars 24, tema pocketbøker

Marit Reiersgård, Det de døde vet

Ingrid Berglund, Lykkeformelen

Gill Thompson, Søstrene fra Jersey

Kathleen Grissom, De kalte henne Crow Mary

Catherine Isaac, Bli med meg

Julie Hastrup, En torn i øyet

Anna Stuart, Jordmoren fra Auschwitz

 

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg