Gill Thompson, Søstrene fra Jersey

Gill Thompson, Søstrene fra Jersey

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er en bra roman, fra Jersey, under andre verdenskrig. Den har alle ingredienser som skal til for å bli en bra roman. Den tar for seg krigen selvfølgelig og alle aspekter med den, som nazistenes inntok på øya, motstandsarbeid, kampen for mat, skjule en jødisk venninne, forelskelse i en tysk lege.

Ja den tar med så mye at for meg  blir det litt oppkonstruert, som en liste der du må ha med alle de hendelser som hører krigen til.

Men det handler også om søstrene som var så nære, men vokser litt fra hverandre.

Og den er ikke forutsigbar. Et stort pluss for det, så du aner ikke hva som vil skje og jeg røper heller ikke det her.

Alt i alt en bok jeg anbefaler,  hvis du liker underholdningsromaner fra andre verdenskrig. Ikke er den romantisk klissete, et stort pluss for meg som har romantikkallergi og ikke er den rå og for vond å lese, for de som ikke vil ha det.

Andre bøker jeg har lest av samme forfatter:

Gill Thompson, Barnet på plattform 1

Gill Thompson, Et hav mellom oss

 

 

 

Fra omslaget:1940: Søstrene Alice og Jennie er i tyveårsalderen og har livet foran seg da tyskerne okkuperer deres hjem, kanaløya Jersey.
Sykesøsteren Alice beordres til å arbeide på et tysk sykehus. Det hun ikke vet, er at arbeidet kommer til å føre til stor kjærlighet – men også fryktelige prøvelser. For Jennys del, innebærer okkupasjonen at hennes drømmer om studier på Cambridge blir knust. Rastløsheten får henne til å søke seg til en gruppe øyboere som motarbeider okkupantene.

1996: En eldre kvinne ser tilbake på sitt liv. Hun minnes spesielt oppveksten på Jersey og sin søsters sorgløse latter. Hun minnes hvordan krigen rammet dem hardt, og søsterens motvillige reise derifra. Men gjennom årene fantes et fast punkt i tilværelsen: Fyrtårnet som alltid ledet dem tilbake til land.

 

Mars:

Lesestabel mars 24, tema pocketbøker

Marit Reiersgård, Det de døde vet

Ingrid Berglund, Lykkeformelen

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg