Kathleen Grissom, De kalte henne Crow Mary

 

Kathleen Grissom, De kalte henne Crow Mary

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Kathleen Grissom, Mellom to verdener

BØKER LEST 2013

Jeg hadde ikke lagt merke til forfatternavnet, før jeg skulle lete opp boka til presentasjonen av lesestabel for mars,  og jeg ble så glad. Jeg har lest både Tilbake til Tall Oaks og Mellom to verdener og likt de svært godt.

Dette er derfor en roman som definitivt skulle ligge i feriekofferten og ville bli lest og det er jeg glad for at jeg gjorde.

Basert på en virkelig historie der Crow Mary forteller sin historie.

Jeg liker fortellerstilen til Grissom. Det er på et vis rett frem, slik livet for Mary er, uten all verdens dikkedarier, forteller hun sin historie.

Vi får høre om utfordringene i tiden der det var kamper mellom stammene og der de hvite kommer og skal regulere urfolkenes liv. De blir fratatt alle rettigheter, de får ikke jakte mer og ungene deres blir stjålet og sendt bort på skole. Det er rett og slett barbarisk.

Hvem i all verden har rett til å påstå at alle må leve akkurat som en selv og tro at andre er mindre begavet, fordi de har et annet levesett.

Dette er en roman jeg tror de aller fleste vil like svært godt og jeg anbefaler den varmt. Ja, det er en underholdningsbok, utgitt som pocket, men la deg ikke lure til å tro at det er en lett kjærlighetsroman, for det er det så langt i fra.

Anbefales varmt. En slik roman du helst ikke legger fra deg før den er ferdig lest.

 

 

 

 

Fra omslaget:Endelig ny bok fra Kathleen Grissom, forfatteren av Tilbake til Tall Oaks og Mellom to verdener!
De kalte henne Crow Mary er en sterk fortelling, basert på virkelige hendelser.

Goes First er bare 16 år da hun forelsker seg i Abe Farwell, den hvite mannen som selger skinn til stammen hennes. De får tillatelse til å gifte seg, og hun må endre navn til Mary. Snart blir hun blir med ham ut i en ny verden, til handelssteder i Minnesota og Canada. Underveis får hun både en god venninne og en fiende for livet.
Kjærligheten mellom Mary og ektemannen blir satt på en stor prøve den dagen 40 medlemmer av Nakota-stammen blir slaktet ned, og ektemannen ikke griper inn. Mary kan ikke sitte stille og se på, og redder livet til fem kvinner.
Det blir krevende å få stilt drapsmennene for retten når urfolkets posisjon er så svak, og hvordan vil det påvirke det allerede skjøre forholdet mellom Mary og Abe?

 

 

Mars:

Lesestabel mars 24, tema pocketbøker

Marit Reiersgård, Det de døde vet

Ingrid Berglund, Lykkeformelen

Gill Thompson, Søstrene fra Jersey

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg