Jeg velger flaks

Jeg tenker i dag på hvor heldig jeg er.

Jeg har egentlig bestandig flaks.

Selvfølgelig skjer ting som ikke er bra for meg som for alle andre, men når det først skjer, løser også det seg på best tenkelige måte.

Jeg fikk jo ramsløk levert på døren denne uken.

Jeg får visst alt jeg ber om, lager ramsløkpesto og ramsløkssmør.

Et år vi skulle til Gran Canaria, landet vi fint slik vi skulle.

Vi kom oss på hotellet og fikk oss litt mat.

Da hører vi at flyplassen er stengt pga sandstorm.

Den ble stengt i to dager.

Vi bodde så langt unna at vi ble lite berørt mens vi hørte om andre, som bodde nærmere flyplassen, som ikke kunne gå ut.

Året når coronaen kom, hadde vi vært hjemme 12 dager, når nedstengningen kom.

2 dager i karantene.

Og det hadde jo ingen hensikt, siden vi hadde allerede vært ute i dagesvis.

Vi reiser ofte om vinteren og med mye dårlig vær.

En gang vi skulle lande på Vigra, Ålesund, var flyplassen stengt om morgenen.

Den åpnet en stund i det vi landet, for så å stenge igjen.

En annen gang dro vi fra Årø, Molde. Etter at vi hadde kjørt av ferga, ble den innstilt fordi det blåste sånn.

En gang landet vi i Las Palmas når det var streik. Ankomsthallen var full og vi tenkte å nei, hvor lenge må vi vente? Det gikk noen minutter og der begynte båndet å gå og vi fikk kofferter.

Når vi dro til Gran Canaria i november fant jeg ikke ut hvordan jeg skulle reservere seter. Når jeg endelig fikk det til, da var det for sent for turen nedover. Opp igjen derimot, der var det mye fullt men ledig på betalingssete rad 5. Da slo jeg til for jeg tenkte at ingen betaler for kun 1 sete og det stemte. Vi fikk raden for oss selv, fint i coronatider. Da hadde jo Norge akkurat innført coronasjekk ved innreise og siden vi satt langt fremme, kom vi derfor først i testkøen. Ikke bare det, men flyet landet en halv time før det skulle, så vi var faktisk på veien kommet, 5 min etter at flyet skulle landet. Hadde jeg fått bestilt seter tidlig, ville jeg valgt gratis seter lenger bak.

I juli i fjor til Rhodos, ble det grønt til vi skulle dra. Turen vi hadde bestilt ble flyttet en uke frem og vi sparte 3 tusen. Første tuiflyet til Rhodos etter nedstenging.Kom oss hjem igjen før alt ble knall rødt.

REISEBREV. FØRSTE TUIFLY TIL RHODOS, Minner

Cruiset vi skulle på når coronaen kom, ble kansellert. Vi betalte og byttet til året etter. Det samme gjorde vi året etter, byttet et år frem. I år fikk vi kansellering,  fordi vårt skip, av den mindre og litt eldre typen, ikke kommer oppover til Europa likevel. Da fikk vi bytte vederlagsfritt til et nytt og nesten dobbelt så dyrt skip, til samme pris. I tillegg betalte de fly og transfer og vi fikk over 11000 i gavekort som vi betalte inn til vi skal dra i november. 40000 betalte vi for to uker, inkl reise, mat og drikke og 4600,  å bruke ombord. Vi bruker svært lite penger ombord, og brukte derfor kreditten til utflukter.

Ja og ikke å forglemme når jeg ba Tove i Cruise & Travel, sjekke priser på cruiset i Caribien og det ble 8000 rimeligere. Nå mangler vi bare fly dit i november og vi sitter litt på vent for vi vil gjerne ha direktefly. Norse har startet flyvninger, dreamliner, men kun til fort Lauderdale, vi skal til Miami, og vi vil bestille hos cruiseselskapet. Da får vi reisepakkegaranti og skulle det da skje noe med flyvning er de ansvarlig for å få oss frem. Så vi venter og ser om flere selskaper kommer på banen.

Da kom jeg på enda en gang vi var heldig. På vei til Barcelona ble flyet forsinket og takket være at vi hadde bestilt gjennom cruiseselskapet, fikk de oss tidsnok til skipet. 10 min før skipet gikk, gikk vi opp landgangen. Hadde vi bestilt selv, ville vi ikke nådd det. De ventet på oss, skysset oss inn i en taxi og sendte oss ombord. Egentlig skulle vi dra uten kofferter,  men gubben sa jeg hadde ikke medisinene mine i håndbagasjen. De satte en person til å vente på koffertene vår og gjett om vi var glade når hun meldte at hun hadde lokalisert dem via nummeret som stod på dem og kom springende og vi fikk dem inn i taxien. Da var jeg så glad at tårene rant. Heldige meg, liksom.

Vi bestilte så impulsivt en uke på Rhodos i mai. I Hellas har de visst plukket ut tilfeldige og testet på flyplassen og hvis en var positiv, måtte en på karantenehotell. Tja, tenk ikke på det, dette ordner seg, sa vi.

Vel nå trenger vi ikke søke innreise eller vise coronapass til Hellas fra 1. mai

Nå har jeg akkurat bestilt flybilletter med Ryanair til London, i oktober, når jeg skal på kurs i eksperimentell transe på Arthur Findlay college igjen og gleder meg stort. Jeg hadde gavekort der også fra de kansellerte avganger når viruset slo til. Reiseprogrammet er heftig i høst og jeg bestiller derfor en kropp som samarbeider bedre enn noen gang.

Jeg hadde flaks på en av turene fra London også. Nådde toget med kun 7 min igjen.
Det skrev jeg om her.

Look at me, I am Sandra Dee

Så sier du kanskje at jeg ikke har vært så heldig når det gjelder kropp, men når man tenker på det, har jeg vært heldig der også.

For det første, har jeg ikke noe jeg dør av og jeg har ikke smerter dag og natt. Jeg har en kropp som kan være med på mye, bare jeg legger tilrette for den, med nok hvile. Fordi jeg har en mann i jobb, har vi mulighet til å betale for reiser. Og i og med at jeg ikke er i full jobb, kan jeg reise når jeg vil og jeg har tid til å hvile. Med min kropp og jobb, ville jeg ikke hatt krefter igjen til livskvalitet. Kroppens utfordringer har også ført til blogg og bøker og Lillasjelarbeid. Så alt i alt, har jeg faktisk vært kjempeheldig.

Så håper jeg at det fortsetter.

Jeg tror vi velger veien vi vil gå i hvert veikryss.

Jeg visualiserer det jeg ønsker og ser resultater.

Og det er da jeg lurer på om det er kraften i tankene våre som tiltrekker mer av det gode.

I går skrev jeg om at gubben er blitt omvendt.

Gubben er blitt omvendt på sine gamle dager

Jeg har også lært av han at jeg må ta det som det kommer og ikke se for meg det verste.

For tidligere var jeg ganske så negativ.

Og enda henger det igjen litt, at jeg er negativ til nye forslag.

Men nå trenger jeg bare litt tid, så snur jeg, i motsetning til før når jeg nesten ga opp.

Jeg har det derfor mye bedre inni meg nå.

Særlig når jeg tenker på hvor heldig jeg bestandig er.