Ishbel Holmes, Sykkeleventyret 

Ishbel Holmes, Sykkeleventyret 

Leseeksemplar fra Mangschau forlag

 

Jeg så en omtale og den var så fin at jeg ønsket å lese denne boken.

Jeg lager en inspirasjonsstabel hver måned,  men det betyr ikke at jeg må lese alle i den eller kun de, men jeg liker å holde meg til månedens tema. Denne måneden er det: Helt ukjent for meg.

Sykkeleventyret var helt ukjent til jeg leste den omtalen.

Kjære vene for en fantastisk leseopplevelse. En nydelig bok rett og slett. Dette må vel være en bok alle vil like.

Vi følger ikke bare Ishbel og hunden Lucy gjennom Tyrkia på sykkel, men vi får også oppveksthistorien til Ishbel og hvordan denne hunden hjelper henne til å bearbeide det hun har opplevd.

En bok du bare må lese, om du liker hunder eller ei, men er du glad i dyr, ja da må du ihvertfall lese den.

Kjekt var det også lese om Ishbel på Facebook, at hun nå har fått sin egen familie, med mann og barn og hund.

 

Sitat: Ikke alt i livet kan få den lykkelige slutten vi ønsker oss. Det som imidlertid er viktig, er hvordan vi bruker erfaringene til å få det beste ut av fremtiden og gjøre verden til et bedre sted.

 


Bildet er hentet fra Tara.no

 

 

Etter mange år med motgang og svik tråkker Ishbel Rose Holmes seg gjennom Europa, alene på en nedlesset sykkel. På den tyrkiske landeveien får gatehunden Lucy henne til å stoppe opp. Angrepet av andre gatehunder er hun tilsynelatende forsvarsløs, og Ishbel kan ikke la være – hun må redde henne. Med den skadede hunden plassert i en kasse festet til sykkelstyret, legger hun ut på en strabasiøs reise mot et dyrepensjonat som ligger flere hundre kilometer unna.

Britisk-iranske Ishbel Rose Holmes, også kjent som World Bike Girl, er globetrotteren som er redd for edderkopper. Siden 2014 har hun syklet jorda rundt, og har hittil tråkket seg gjennom tjue land i Europa, Asia og Sør-Amerika.
Ishbel sykler med en tilhenger som hun bruker for å frakte sårede katter og hunder til veterinær, og hun finner nye hjem til dyrene. Hun holder foredrag verden rundt om gatehunder og de mange opplevelsene sine, og vektlegger de positive effektene som sykling og friluftsliv har for psykisk helse og livskvalitet.

 

Nå leser jeg:

Khaled Khalifa, Ingen ba for dem

Leseeksemplar fra Pax forlag

 

Jeg skal i løpet av neste år ha et tema Midt-østen, India og Korea og holder på å samle opp en stabel av de. Der har jeg en annen bok av Khalifa, Ingen kniver på kjøkkenet i denne byen. Når jeg så at han hadde kommet ut med en ny, vurderte jeg om jeg skulle vente med den også, men har ikke tålmodighet til det, for jeg er nysgjerrig på denne forfatteren.

 

 

 

Ingen ba for dem” er Khaled Khalifas fjerde bok på norsk. Forfatteren er født og oppvokst i Aleppo, og bor stadig i Syria til tross for borgerkrigen. Ikke alle av hans bøker får komme ut i hjemlandet. Her forteller Khalifa Aleppos rike historie fra osmansk storby på 1880-tallet til de første årene etter Syrias uavhengighet på 1950-tallet gjennom livshistorien til to venner, Hanna og Zakaria. Det hele starter med storflommen i 1907. De to vennene mister sine nærmeste, men kommer selv fra det med livet i behold fordi de var bortreist og nøt livet med vin og vakre kvinner. Ingenting blir det samme etter flommen. Hanna tar fatt på et liv i kloster, mens Zakaria gir seg i kast med hesteavl og eiendomsspekulasjon. Mens vi følger deres forsøk på å få livet til å gå videre, fortelles også den større historien om Aleppo. Khalifa bruker en finmasket vev av skjebner til å mane frem de store omveltningene i en by som i det osmanske riket bare var overgått av Istanbul og Kairo. Med “Ingen ba for dem” hjelper Khalifa oss å forstå hvor dype røtter som ble rykket opp da Aleppo ble lagt i grus i 2016.

 

September:

 

Ellen Hofsø, Elvesang 

Marianne Nelvik, Thazarenes makt

Tommy Kinnunen, Ingen Anger

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg