Guri malla, for en fantastisk dag. Takk 😍

Du verden for en kjekk dag det var i går.

Først kjørte vi til Tveita der vi bor hos venninne Bodil.

Deretter var jeg på besøk hos avdelingen for underholdningsbøker hos Cappelen Damm.

Det kan du lese om her:

Klar for ny jubeldag

 

Deretter gikk turen til Aschehoug, hvor jeg, sammen med 3 andre,  hadde fått en eksklusiv innbydelse til å møte Aschehoug forfatterne som skal på feelgoodfest. Det var utrolig koselig å møte dem.

Fra venstre Ellen Vahr, Ruth Kvarnström-Jones og Cecilia Klang.

Cecilia Klang og meg.

Det ble litt hektisk på slutten så vi måtte skynde oss å ta bilder for nå var dørene åpnet hos Gyldendal.

Det er jo viktig for meg å komme langt fram når jeg skal ta bilder så jeg ville være tidlig ute.

Ellen Vahr, Ruth Kvarnström-Jones og Cecilia Klang, og redaktør Anne-Margrethe H. Aandahl.

Inger Charlotte, 2 fra venstre, har Instagram @ingercharlotte.leser.

Og her nummer 2 fra venstre, Anne Lise Johannessen som har hjemmesiden Hverdagsnett og som står bak Hverdagsnettmagasinet

 

 

Og utenfor sitter gubben og venter, sammen med venninne Bodil.

Og her er fontenen.

De hadde jo ønsket å kunne ha feelgoodfesten ute, men det ble for vanskelig rent praktisk.

Regn og vind og lyd og mye ekstra med servering og sitteplasser.

Da var det bedre å holde det inne hos Gyldendal.


Gyldendal har jo så flotte lokaler.

Her var det mulighet til å kjøpe mat og drikke, og selvfølgelig bøker.

 

 

Først ute var Christina Erikson, som ble intervjuet av Kjersti Herland Johnsen

Erikson har tidligere gitt ut krimbøker, hvorav jeg har lest en:

Christina Erikson, Kommer alltid tilbake

Nå har hun startet på et prosjekt med 3 trilogier om 7 sterke kvinner på herregården Svartå.

Foranledningen til prosjektet er ganske så spesiell.

Hun og mannen var på visning på denne herregården Svartå. Hun var bestemt på at kjøp skulle det ikke bli. Men plutselig ser hun en gammel kakkelovn og spør hvor gammel den er. Hun får vite at den er fra da Svartå ble bygd på 1700~tallet. Hun har alltid vært så begeistret for 1700~tallet og springer fra rom til rom og ser etter flere ovner.
De kjøper gården og hun finner flere albumer med bilder og dokumenter og forbauselsen er stor når hun oppdager at flere av de sterke kvinnene på Svartå, het Christina de også. Slik forstod hun at fortellingene måtte skrives.

Jeg har lest første boken og tror nok veldig mange vil like den.

 Christina Erikson, Kvinnene på Svartå

Da var vi klar for Ruth Kvarnström- Jones

Sitat fra:  https://aschehoug.no/Ruth_Kvarnstrom-Jones

Ruth Kvarnström-Jones er født i Storbritannia, men har bodd i Sverige i 35 år. Hun har tidligere utgitt Halllenholm-serien på svensk, men dette er den første boken på norsk. De Fabelaktige kvinnene på Grand Hôtel er den første boken i den nye serien Stockholms Perler, der vi får møte historiens kvinner i noen av Stockholms mest spektakulære bygninger. Serien har allerede blitt en internasjonal snakkis og rettighetene er foreløpig solgt til åtte land.

 

 

Ruth ble intervjuet av Anne Margrethe H. Aandahl, redaktør hos Aschehoug.

Ruth Kvarnström-Jones, De fabelaktige kvinnene på Grand Hotêl

Jeg elsket denne boken og jeg gleder meg sykt mye til den neste, som nå handler om kjøpesenteret Nordiska kompaniet, der vi møter igjen noen av kvinnene pluss at vi får møte nye bekjentskaper. Den blir utgitt i Sverige til høsten og i Norge, neste år.
Hvis jeg ikke husker feil, så fortalte Kvarnsröm-Jones, at hun mens hun skrev boken, fikk høre at barnebarnet til søsteren til til Wilhelmina Skog, fra Grand hotêl, hadde jobbet på kjøpesenteret. Det var jo en gavepakke til forfatteren, som selvfølgelig skrev henne inn i historien.

Det er så gøy å lese om de sterke kvinnene som kjemper seg frem. Roomservice foreksempel, der var det kun menn som serverte. Noen gjester nektet å ta imot mat når det ble levert av en kvinne.

Serien er foreløpig solgt til 11 land og allerede kommet ut i 5.

Ellen Vahr har jeg møtt ved flere anledninger.

Første gangen på høstmøte i Trondheim i 2019.

Da presenterte hun første boken i trilogien om Thea, bestemoren hennes, som emigrerte til Amerika som 16~åring og begynte å jobbe hos den rike Vanderbilt-familien.

Nå er trilogien blitt en salgs-suksess uten like og skal gis ut i Sverige.

https://lillasjel.blogg.no/bokmote-aschehoug-2019.html

 

Så møtte jeg henne når jeg var på Afternoontea i Aschehoughagen, en fantastisk opplevelse.

Afternoontea i Aschehougvillaen

Her er linker til de jeg har lest. Kun en av hennes bøker jeg ikke har lest.

Ellen Vahr, Våg livet

Boken om Vahrs tippolsemor, som var Norges mest kjente “kloke kone”
Ellen Vahr, Gaven

Idle hour trilogien:

Ellen Vahr, Miss Marie (heter nå Reisen til Idle hour)

Ellen Vahr, Bakeriet i Brooklyn

Ellen Vahr, Sykehuset på Ellis Island

Trilogien er også utgitt i pocket.

 

Ellen ble også intervjuet av Anne Margrethe i Aschehoug.

 

Så var det pause og signering av bøker. Selfies får de som ønsker det.

 

Så var det klart for Cecilie Klang

 

Hun ble intervjuet av Kjersti Myre, salgssjef i Aschehoug.

Hun har gitt ut boken om Tommy Roos, en femtiåring som får livet snudd opp ned, når kvinnen i hans liv forteller at hun har hatt en annen mann på si og vil nå skilles. I tillegg står arbeidsplassen hans i fare.

Så gøy med en mann i hovedrollen i en feelgoodbok og så bra han blir portrettert. Her er det både alvor og gøy og ganske gjenkjennende. Jeg likte den godt.


Cecilia Klang, Kan inneholde spor av Tommy Roos

Serien er planlagt som en serie med ulike personer, men med tilhørighet på samme sted, lille Forshammar. Vi vil derfor møte ulike mennesker i bøkene men vi vil også møte igjen personene vi allerede har lest om, i biroller, slik at de kan leses frittstående.
Dette er slik Jenny Colgan har gjort i en av sine serier.

Og det er litt gøy synes jeg for ofte blir vi jo “kjent” med disse menneskene og det er gøy å møte de igjen.

 

Bjørk Matheasdatter er ukjent for meg. Hun ble intervjuet av Kirsti Kristoffersen

Sitat fra Gyldendal:

Bjørk Matheasdatter (f. 1964) er parterapeut, relasjonspedagog og foredragsholder.

Gjennom snart tjue år har hun formidlet kunnskap om kjærligheten og gitt verktøy og inspirasjon til å ta vare på den, gjennom utallige parkurs og foredrag. Matheasdatter har også vært tilknyttet Modum Bad i en årrekke og er fast spaltist i Dagbladet Magasinet.
https://www.gyldendal.no/forfattere/bj%C3%B8rk-matheasdatter/a-10021487-no/

Sist, men ikke minst, en sprudlende Jenny Colgan.

Hun ble intervjuet av Kjersti Herland Johnsen i Gyldendal.

Hun kommer selv med en ny bok nå i juni.

Bok to om Himmelfjell

Kjersti Herland Johnsen, Jul på Himmelfjell hotell

Nå blir det sommer på Himmelfjell.

Colgan er ute med ny bok nå og ny serie.

Sa jeg at de solgte bøker der? 😉

Fra omslaget:

Morag er født inn i en familie av vellykkede piloter, og er vant til å fly høyt. Men etter en tragisk ulykke blir hun satt på bakken. Fremtiden hun alltid har forestilt seg, er plutselig utenfor rekkevidde.

Da hun får en telefon om at hennes elskede bestefar har blitt syk, reiser Morag hjem til det skotske høylandet. Hun ser seg nødt til å ta over bestefarens jobb: å frakte lokalbefolkningen over de vakre øyene i skjærgården i et vaklevorent gammelt fly. Det er litt av en kontrast til det fartsfylte, internasjonale livet hun er vant til.

En uværsdag blir Morag blir tvunget til å nødlande på en avsidesliggende øy, og plutselig befinner hun seg helt alene langt fra sivilisasjonen. Eller – ikke helt alene. For på øya bor den tøffe og tause ornitologen Gregor, som har ansvaret for fuglebestanden i sommersesongen.

Selv om Morag og Gregor ikke har helt sansen for hverandre, blir Morag tvunget til å søke ly i hytta hans, og der må hun bli til hjelpen kommer. Uansett hvor lenge det måtte være …

 

Gjett om jeg gleder meg til å lese. ❤️

 

 

Jeg leser to serier av Colgan.

Bok 1 til 5, fra øya Mure

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Jenny Colgan, Jul på øya

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

Jenny Colgan, Bryllup på øya

Denne serien kan leses frittstående for de handler om ulike personer, men fra det samme miljøet.

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på stranden

Jenny Colgan, En evighet for deg

Colgan er lett underholdning men med varme som dy koser deg med. Jeg er veldig glad i hennes bøker.

 


Etter møtet tok vi vertinne og guide Bodil med oss for å spise. Ei annen venninne ble med også. Kjempekoselig. Men nå var fruen ganske så sliten så hun måtte komme seg hjem for å hvile.

Vi spise på Hereford, det gjorde vi sist jeg var på feelgood også og jeg bestilte lammecarré for det gjorde jeg da også, for da smakte det helt fantastisk og det gjorde det nå også. Jeg blir sulten igjen bare ved tanken på hvor godt det var.

I dag ble pensjonisten satt i arbeid igjen.

Bodil pisker på og setter stor pris på å ha en handyman på overnatting.

Nå takker vi for oss og drar hjem.

Takknemlig.

I dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg