Afternoontea i Aschehougvillaen

 

Vi hadde en fantastisk fin opplevelse, mens vi ventet på at porten skulle åpnes, men den skal dere få i et eget innlegg.

 

Det er jo bare så gøy, tenk Afternoontea i Aschehougvillaen.

Men ikke si det til noen, jeg drakk kaffe.

Det får være vår lille hemmelighet, ikke sant.

Jeg kunne jo ikke komme dit og fortelle at jeg ikke er noe glad i te, da vet du.

Og kaffen var nydelig.

 

Nydelig var kakene også.

 

Se på disse damene,  hvor mye de koser seg og hvor glad de er for å møtes.

Anne Marte Hagen, fra Bladcentralen, Jorid Mathiassen, ansatt i Bonnier og forfatter av boken Der hvite liljer vokser, Norges bokinspirator, Liv Gade og damen bak siden Hverdagsnett og Hverdagsnettmagasinet, Anne Lise Johannesen.

Jorid Mathiassen, Der hvite liljer vokser

 

Norges mest inspirerte bokinspirator, Liv Gade. Du har sikkert sett sitat fra henne på en bok. Iført en av sine 12 spesialdesignede bokkjoler, dessverre skjult av jakka, siden det var ikke så varmt i dag.
Hun tar på seg oppdrag om bokforedrag rundt om på biblioteker eller private hjem eller hvor som helst noen ønsker inspirasjon. I morgen skal jeg få være med henne og Anne Lise til CappelenDamm, Aschehoug og Gyldendal.

 

Anne Margrethe fra Aschehoug ønsker velkommen.

 

Her var det mye godt, det er helt sikkert. Jeg greide å smake på nesten alt.

 

 

 

Lucy Diamond har gitt ut mange bøker, og flere er oversatt til norsk.

Hun bor i England, i byen Bath, sammen med mann og barn.

 Hun finner Inspirasjon i situasjoner hun møter i hverdagen der hun tenker jeg om hva som skjer videre. 

Forfattere er litt nysgjerrig av seg, forteller hun. De suger til seg inspirasjon av folk som krangler, blant annet.

Hva er konflikten, hva ligger bak, hvordan løser de den.

Av og til føler hun at jobben hennes med å skrive bøker, ikke er viktig, en dum jobb, men så får hun tilbakemelding fra leserne om at bøkene hennes gir leserne selskap, særlig nå under pandemien, at det er både tankeflukt og utviklende. Det gir henne inspirasjon i skrivingen når hun står fast.

Inervjuer Eli-Ann Tandberg som også har oversatt Diamonds bøker.

 

 

Gudrun Skretting, til venstre, har solgt filmrettighetene til sin første voksenbok, Tre menn til Wilma. Jeg kåret den til den beste i min julekavalkade i 2020, av 20 bøker.
Wilma minnet meg litt om Eleanor Oliphant har det helt fint.
Ukysset og litt lukket for livet, helt til en mann dør på et fly, med et brev til Wilma. Mannen er Wilmas ukjente far.

Skretting er utdannet musiker. Et år skulle mannen hennes henge opp ei lampe, og det ble det så mye humor av, at Gudrun skrev en historie om episoden. Hver jul skrev hun en julehistorie om tabber, og stort sett med mannen i hovedrollen.

Så leste hun om hvordan ulike  flyselskap forholder seg til folk som dør på fly. British Airways, for eksempel, setter på vedkommende  solbriller og en avis settes foran, så det ser ut som vedkommende leser.

Død mann med bart på fly kom derfor først og så kom Wilma. 

Etterhvert som historien tok form, fant hun ut at hun var mer romantisk enn hun hadde trodd selv. Hun tar seg i at hun sitter og ser på filmer hun egentlig synes er dårlig, men hun må bare se om de finner hverandre.

Hun kommer nå snart med bok to om Wilma. 

Hun sier at vi trenger eventyret og håpet i livet, som bøkene gir.

 

 

Camilla Davidsson har gitt ut En liten toroms med potensiale, i Norge. Hun bor i Årø, har tvillinger men presiserer at skidager blir det lite av. Hun jobbet med markedsføring før hun ble forfatter.

Hun fortalte at hun så en på toget som så ut som en sliten tigger. Hun lurte på hva som hadde skjedd med han, hvorfor han hadde kommet i denne situasjonen. Så funderte hun på hva som ville skje hvis en som måtte ha kontroll på alt i livet, møtte en som ikke har kontroll på noe som helst og tar alt som det kommer.

Hun mener at gjennom underholdningsbøker kan man også inspirere andre til å følge hjertet og ta tak i ting i livet sitt som man trenger å endre. For henne, i likhet med de andre forfatterne, er der viktig å leve etter hjertet, for det gjør at  livet blir bedre. Noe jeg definitivt kan skrive under på, da det er viktig for meg også.

 

Ellen Vahr har jeg vært så heldig å få møte før, Aschehougs høstmøte 2019, i Trondheim. Hun vendte også ryggen til en jobb hun hadde hatt i 20 år, innen finans og forsikring, for å jobbe med mennesker. Hun tok utdanning innen coaching og ønsker å inspirere mennesker til å følge hjertet sitt. Hun har gitt ut to bøker om emnet, Drømme kraft og Våg livet.

Gaven, var hennes første roman. Den handlet om hennes tipp tipp oldemor, som var en landskjent healer, klok kone, mens hun levde.

Neste bok ble Reisen til Idle Hour, (først kalt Miss Marie). Det er en trilogi, Inspirert av hennes bestemor. Bok to heter Bakeriet i Brooklyn og bok 3, Sykehuset på Ellis Island. (Et lite forbehold om navnet, i tilfelle jeg husker feil) Bestemorens familie var bakeri. Det var fattigdom og melkrise og 17 år gammel drar hun til Amerika og starter jobbe for Amerikas rikeste familie. mel krise, Det var mange modige, sterke kvinner den gangen og kvinnefrigjøring går som en rød tråd gjennom bøkene. 

Vahr er opptatt av stemmen inni oss, som leder oss.

Hun snakket også om å bruke frykten vår som et verktøy

Hvis jeg skulle utvikle meg videre, måtte jeg følge frykten, sier hun,  ikke være for komfortabel

Kontakten med leserne gir henne mye inspirasjon.

 

Som bildene viser, stråler vi alle sammen, noe som tyder på at vi koste oss masse.

Jeg skal ha en oppsummering når jeg kommer hjem, for det ble tatt flere bilder, som jeg ikke har fått kloa i enda.

Vi var også 5 damer, ute på middag i kveld og skravla gikk og gjorde det til en minnerik opplevelse.

Hva er vel finere enn bokopplevelser, engasjement og menneskemøter?

Og i morgen skal jeg på forlagsbesøk sammen med blant annet de to damene på dette nederste bildet.

Alle hjerter gleder seg.

I dag

4 kommentarer
    1. Jeg har lest innleggene dine fra helgen med stor iver, og for en flott helg du må ha hatt. Møtt så mange fine folk og kost deg. Jeg har aldri vært på Afternoon tea her hjemme noen gang, men et par ganger i England. Ha en fortsatt fin mandag, klems 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg