Lillasjel i forlagsparadiset

For en bokidiot som meg, er det å få besøke forlagene, nesten som å vandre i paradis.

Jeg har elsket eventyret bøkene gir meg, helt fra jeg var barn.

Jeg hadde en tante som ga meg bøker til bursdag og jul og det var de mest spennende pakkene.

Vi var ikke bortskjemt med gaver den gangen, så det å få bøker, var fantastisk.

Jeg har arbeidet på bokhandel i flere år og selv om mitt ansvarsområde ikke var bøker, kjenner jeg jo til forlagene.

Jeg hørte forfatterne fortelle om sin drivkraft til å skrive.

Litt på samme måte, høre jeg også stemmen i hjertet mitt, hviske til meg, i det jeg ble ufrivillig hjemmeværende.

Den sa les, les, les, les mye og hva som helst, bare les.

Jeg følger den stemmen, for den leder meg steg for steg videre i livet og til store opplevelser.

Det var faktisk en bok som lærte meg å lytte til denne stemmen, nemlig Paulo Coelhos, Alkymisten.

Den lærte meg at de store drømmene, kun er drivkraft til å få oss avsted.

Drømmen kan endres underveis og derfor er det viktig å ta de små stegene, nemlig følge det hjertet hvisker til oss.

Nå har den stemmen ført meg midt inni hjertet av bokproduksjonen, nemlig forlagene.

Først skulle vi til Cappelen Damm. Der hadde Bodil, min venninne og jeg, avtale å møte Margrethe Krogseth, litt før de to andre kommer, nemlig Norges største og mest engasjerte Bokinspirator Liv Gade og Anne Lise Johannesen, Hverdagsnettmagasinet.
Bodil har vært min ledsager hele helgen. Uten henne, ville jeg hatt mye mer stress med å finne frem, så å ha hatt henne ved min side, har vært utrolig fin hjelp. Tusen takk ❤️
Hun fortalte også at der kranene står, bygges det nye regjeringskvartalet.

 

 

Bare det å komme inn her i bokkaféen, var en opplevelse i seg selv. Jeg kunne sittet her hele dagen.

Bente Dahl Svendsen,  stakk også innom og hilste på. Hun har ansvaret for krim og jeg fikk bok to i serien til Elly Griffith om Ruth Galloway, en serie jeg har bestemt meg for å følge for bokelsker Anja I. Johansen, anbefaler den. Hun leser dobbelt så mye som meg, minst en bok om dagen og vi liker ofte de samme bøkene. Hun leser dem på engelsk, men jeg vil vente til de er oversatt. Hun har lest den 11. boken. Bok 1, oversatt til norsk, er akkurat nå utsolgt, men den får jeg så snart den er trykket, så da skal den få bli med på ferie i november. Jeg sier til meg selv at nå må du begrense deg og ikke begynne på flere krimserier, men greier jeg det. Nei.

Fra venstre Bente Dahl Svendsen Forlagsredaktør, Underholdning, krim, Margrethe Krogseth, Forlagsredaktør, Underholdning, feelgood. Nå har også Liv Gade og Anne Lise Johannesen kommet.

Her ser vi i tillegg til Margrethe, i midten, Mariann Fugelsø Nilssen
Redaksjonssjef, Krim og Underholdning Oda Skard, Forlagsredaktør, Krim og Underholdning

Oda delte også bord med oss når vi var på Afternoon tea

Afternoontea i Aschehougvillaen

Oda holder i hendene det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, som Anne Lise lager. Foreløpig er det et nettmagasin, men hvem vet, kanskje går det etterhvert til trykking og mulig å gå kjøpt. Enn så lenge, er det på nett og helt gratis.

 

Gjett om vi damene koste oss. ❤️

Og Liv Gade. Mer engasjert bokelsker, finner du nok ikke. Takk til henne for at jeg fikk henge med og høre hvor engasjert hun er.


Liv bar vært på to runder rundt til en rekke forlag, ikke bare de tre jeg var med på, to ganger i året og kjenner de fleste i forlagene. Her Knut Gørvell, Direktør Salg/Marked,  som også tok seg tid til å fortelle oss litt om høstens bøker.

De har det travelt med redaksjonsmøter og den ene etter den andre, forsvinner i nye møter. Vi vinker farvel til Cappelen Damm og takker for at de ville møte oss.

 

 

Snakk om julaften. Og jeg tenkte hjelp, jeg har liten koffert og hjelp når skal jeg lese de og hjelp, jeg har ikke lest en bok enda i september. Og jeg tenkte, himmel og hav, snakk om å være heldig.

 

Deretter gikk turen, med en litt tyngre koffert, men fortsatt hadde jeg plass heldigvis, for nå skulle vi til Aschehoug.  Aschehoug til høyre, Gyldendal til venstre.

Ingen tvil om at der er det jubileum. Der fikk vi deilig lunsj. For en som aldri har jobbet i et slikt firma med flotte kantiner, blir jeg jo så imponert. Tenk å jobbe et slikt sted. Det er de som har ansvaret for maten som serveres i Aschehougvillaen også. Her ble høstens bøker presentert av Vegard Bye, Kommunikasjonsansvarlig skjønnlitteratur.

Maja Lunde, blir en av de store i høst, med siste nok i det som er blitt kalt klimakvartetten. Hva skjer med frølageret på Svalbard,  hvis det blir varmere der og hva skjer hvis det blir mange som vil ha tak i det som er lagret der.
Kerstin Ekman, en av Sveriges største forfattere, er også ute med ny bok i høst.

Jeg skal presentere flere av høstens bøker i et eget innlegg.

 

Nei, se her dukket det også opp et familiemedlem. Sondre Bjørgum er gift med en av mine nieser. Han gir ut sin tredje diktbok nå i høst.

Forfatter Camilla Davidsson, til venstre, fortalte hvordan hennes forfatterliv startet. En liten toroms med potensiale, er den første av hennes bøker som er oversatt til norsk. Hun jobbet innen markedsføring med lange dager og hardt press, i tillegg til å bli mor til tvillinger, gjorde det til at hun møtte den såkalte veggen. Hun stod ved et veiskille og fortalte at hun vurderte å bli coach, men plutselig var det som om det falt noe tungt ned i hodet hennes og hun hørte en stemme si, du skal skrive en bok. Og med det, kom hele innholdet til boken ned i hodet hennes og utmattelsen var med ett borte.

Hun vil gjerne gjennom bøkene sine, inspirere mennesker til å følge stemmen inni seg, ta tak i livet sitt og gjøre det best mulig. Det var svært inspirerende å møte henne.

Inspirerende var det også å bli så hjertelig mottatt av Anne Margrethe Hummelsgård Aandahl. Hun var en ansvarlige for Afternoon tea og redaktør i redaksjonen for oversatt litteratur.
Hun stod for den kommentaren som nok slo alle de herlige hilsener jeg fikk i helgen og det var: Nei, er det ikke selveste Lillasjel! ❤️

Den kan jeg leve lenge på.

 

Liv Gade forteller dikt.

 

Og viser frem en av de 12 bok-kjolene sine.

Jeg som kun går i kjoler, skulle absolutt hatt noen slike bokkjoler.

Liv Gade og Camilla Davidsson.

 

Og kofferten blir enda fullere. Takk til Aschehoug.

 

Så tok vi turen noen meter over til andre siden av gaten, til Gyldendal.

 

 

Der ble vi møtt av disse tre hyggelige damene. Fra venstre, Anne Louise Morseth-Nordbryhn, redaktør oversatt litteratur, Siren Marøy Myklebust, redaktør oversatt krim og Kjersti Herland Johnsen, redaktør i Gyldendal, men også forfatter. Hun gir ut sin andre roman nå i oktober, Jul på Himmelfjell.

Hennes forrige julebok i 2020, kom høyt opp på min favorittliste, nesten til topps,

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Kjempekoselig å få møte de ansikt til ansikt, ikke bare via messenger og Mail.

Det var så fint der inne hos Gyldendal at jeg kjente jeg ble rettere i ryggen når jeg gikk over gulvet.

Her står de foran gyldendalhuset, som er er hus inne i huset. Kjempefint.

I mitt neste liv vil jeg jobbe her. Nesten så jeg angrer på at jeg ikke tror at vi lever flere liv.

 

Vel, hadde ikke min lille koffert vært full fra før, så ble den det nå. Tror det var bra at jeg nå vinket farvel til Anne Lise og Liv. De skulle videre til flere forlag.
Jeg hadde etterpå et lite møte med Katrine fra pokket.no, men det kommer det litt mer om i et annet innlegg. Jeg har nemlig fått bli med i pokket, der jeg plukker ut tre bøker jeg anbefaler. De finner du her:

https://pokket.no/lillasjel/

 

 

Tusen takk til alle som tok i mot meg, alle klemmer, takk og lov at vi kan klemme litt igjen, alle hilsener og gode ord. Jeg er takknemlig, veldig lykkelig og takknemlig.

I morgen kommer et sammendrag av alle fire dager.

Nå har jeg ikke tid å skrive mer, for jeg må lese.

I dag

 

4 kommentarer
    1. Så flott en dag.:) Dette skjønner jeg du lever lenge på, Mariann:) Artig å lese.:)
      Jeg har vært i begge byggene til Aschehoug og Gyldendal på bokbloggertreff og utdeling av Bokbloggerprisen før da vi hadde disse treffer i Oslo. Den tid er forbi, men gøy var det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg