Jón Kalman Stefánsson, Ditt fravær av mørke

Jón Kalman Stefánsson, Ditt fravær av mørke

Leseeksemplar fra forlaget Press

 

Island er et lite land med få innbyggere, men med flere svært gode forfattere. Stefánsson er etter to bøker allerede blitt en av mine favorittforfattere. Han skriver eksepsjonelt vakkert rett og slett. Jeg har kun lest to, men er allerede hekta. Nå har denne fått ligge på vent noen måneder så ventetiden måtte være over. Dette måtte bli en av de første i 2022. Gledet meg.

Jeg har også Romanene om Keflavik i hylla på vent.

 

Sommerlys:

Bøker lest september 20, 19 bøker, pluss 2 hemmelige fra forrige måned

Stjernenes knitring

Jón Kalman Stefánsson, Stjernenes knitring

 

Ordene under skrev jeg før jeg var ferdig med boken. Bøker er nemlig følelser, de griper deg og hvis du ikke lagrer disse øyeblikkene av lykke når du leser, ja da finner du dem ikke igjen så du kan få satt ord på de. De blir borte for deg. Derfor måtte jeg skrive mens jeg følte.

 

Det er utrolig vanskelig å  forklare hvordan det er å lese Stefánssons romaner.

For det første må man være tålmodig, noe jeg ikke er.

Så må man være konsentrert, noe jeg heller ikke er.

Jeg må lese om igjen og om igjen.

Hvem snakker han om nå, hva mener han nå, hvem er det det handler om nå.

Det føles nesten som om man får er puslespill med 5000 biter.

Man må rolig og forsiktig lete seg frem blant ordene.

Og innimellom så dukker det opp fantastiske ordbilder som får deg til å stønne henført.

Lykksalig lener du deg tilbake og nyter øyeblikket.

Før du igjen klør deg i hodet og tenker hæ? Hvem er dette? Hva sier han nå?

 

Men så etterhvert utover i boken, finner du flere og flere puslespillbiter som hører sammen.

Bildet blir større og du ser mer hva det hele dreier seg om.

Du forstår at igjen er du blitt tatt med på en reise inn i et univers som ingen andre kan gi deg.

Det er som om du har vært på leting etter en av de mest sjeldne blomstene i verden og plutselig åpenbarer den seg foran deg.

Og du ser den utvikle seg fra en liten forvirret knopp til den vakreste, vakreste rose.

I fargesjatteringer ingen andre kan gi deg.

Ja slik er den eneste måten jeg kan beskrive Jon Kalmar Stefanssons litterære univers på.

Og så sitter jeg litt forvirret og tenker, hvem er egentlig fortelleren?

 

Sitat:

Hvorfor må sånne dager ta en ende, hvorfor stopper ikke lykken opp når den kommer til oss, så vi kan bære den gjennom livet som en skilpadde bærer huset sitt; som et uknuselig skjold mot ulykkens piler

 

Sitat:

Noen liv er så begivenhetsfattige at det knapt er mulig å beskrive dem. Ikke mer enn en gjerdestolpe. Likevel er det dem som holder gjerdene oppe.

 


Fortid og nåtid blir sømløst spunnet sammen i denne uforglemmelig familiesagaen som strekker seg over flere generasjoner. Ditt fravær er mørke er en historie om medmenneskelighet og skjørhet, drømmer og forfengelighet, savn og begjær, feiltrinn og lykke, og skjebnens standhaftige besluttsomhet. Fortelleren, som lider av hukommelsestap, forteller historier om dem som er rundt ham: en mor som er tvunget til å forlate sitt barn, en død tysk dikter, en fisker som spesialiserer seg på Kierkegaard, en deprimert rockestjerne, døde valper og en bussjåfør som tidligere var prest. Akkompagnert av Dødens spilleliste blir kjærlighet og sorg blottlagt, og et portrett av en familie trer fram. 

Jón Kalman Stefánsson viser nok en gang hvorfor han regnes som en av Islands viktigste nålevende forfattere, og er blitt en favoritt blant lesere og kritikere både i hjemlandet og internasjonalt.

 

 

Foto: Einar Falur Ingólfsson

Jón Kalman Stefánsson (f. 1963) er en av Islands største nålevende forfattere, og en favoritt blant kritikere og lesere både i Norden og internasjonalt.

Med romanen Sommerlys, og så kommer natten nådde den tidligere poeten for alvor ut til brede lesergrupper, og Stefánssons store internasjonale gjennombrudd kom så med den enestående trilogien om Gutten. Bøkene hans er i dag oversatt til 27 språk. Stefánsson har blitt nominert til Nordisk råds litteraturpris fire ganger i alt, og i 2017 ble han nominert til den prestisjefylte Man Booker International Prize. Han har vunnet P.O. Enquistprisen og Den store islandske litteraturprisen.

https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldelse_-_ditt-fravaer-er-morke_-av-jon-kalman-stefansson-1.15509317

Jeg leser veldig variert. Kanskje derfor jeg sjelden går lei. Når jeg nå er ferdig med å konsentrere meg dypt i Stefánssons verden, 540 sider, må jeg ha noe lett og avslappende.

Nå leser jeg:

Caroline Säfstrand, Klubben for lykkelige avslutninger

Leseeksemplar fra Strawberry publishing

 

Jeg har lest en av forfatteren før og fant den lett, men fin. Jeg går ut fra at denne blir noe av det samme.

Caroline Säfstrand, Villa havbris

 

 

 

En varm og håpefull roman om å gå seg vill i livet, og finne veien tilbake gjennom nye venner, en skriveterapeut og «Klubben for lykkelige avslutninger». Cecilia har mistet mannen sin altfor tidlig, Lisbeth innser at livet hennes har stagnert og Ivy går rundt og uroer seg for alt mulig hele tiden. Disse tre svært ulike kvinnene befinner seg ved et veiskille i livet da de finner en reklamelapp på bilen sin med invitasjon til skrivekurset «Klubben for lykkelige avslutninger». Uten at de er klar over det, tar livet deres nå en helt ny retning. De treffes en gang i uken og hemmeligheter fra fortiden nøstes opp. Skritt for skritt lærer de seg å elske, leve og le igjen. Men kommer de til å klare å lage sin egen lykkelige slutt?

 

Januar 2022

Tema Nordiske forfattere

Lesestabel januar 2022, Tema Nordiske forfattere

 

 

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta #marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg