Patricia Wilson, En sommer i Hellas

Patricia Wilson, En sommer i Hellas

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er nok sjangeren jeg liker aller best på ferie, historisk drama. Gledet meg.

Tidligere lest.

Patricia Wilson, Flukten til den greske øya.

Jeg har også Øyas hemmelighet i hylla og jeg skal skaffe meg Kaneltreet når jeg kommer over den.

 

Ja, dette er en feriebok for meg, eller egentlig en bok jeg ville kost meg med,  uansett hvor jeg var. En roman, inspirert av virkelige hendelser, min favorittsjanger.
Jeg liker godt å finne filmer på YouTube og bilder fra det som skjedde, når jeg leser denne type bøker.
Det enorme sykehusskipet Britannic, som er Titanics søsterskip synker utenfor en øy i Hellas. De mener å ha gått på en mine, men noen har åpnet koøyene, for å få inn luft til lugarene og det gjør at skipet fylles raskt med vann og synker. Vi følger Gertie som verver seg og vil hjelpe skadde soldater. Handlingen på Britannic er bare en liten del av fortellingen.

Spennende og velskrevet bok, med handling fra første verdenskrig 1916 og nåtid oldebarnet Summer, 2019.

 

 

 

Fra omslaget:

En sommer i Hellas av Patricia Wilson er en fascinerede historisk roman med handling fra første verdenskrig og i dag.

1916
Da første verdenskrig bryter ut, melder den 18 år gamle sykepleieren Gertie seg raskt til tjeneste, og hun fryder seg over å bli sendt til Hellas på det enorme sykehusskipet Britannic, som er Titanics søsterskip. Hun ser for seg måneder med sol, blå himmel og kjekke menn, og går lykkelig om bord. Hun er uforberedt på krigens grusomheter. Skipet setter kursen mot Lemnos, men på veien dit skjer det en katastrofe.

2019
En dag kommer Summer, en ung dyrlege, over noen eiendeler som har tilhørt oldemoren, Gertie. Hun finner en sykepleieruniform fra første verdenskrig, og lydopptak av oldemorens dagbøker. Mens hun lytter til opptakene, forstår hun at oldemoren har tjenestegjort på et sykehusskip under krigen. Hun får høre om oldemorens hemmelige liv og tragedier, og sakte finner hun styrke til å konfrontere sin egen uhyggelige fortid.

 

November:

 

 

November:

 

Lesestabel november 22, Uinnbundet, Fin blanding nytt og gammelt

Kjersti Herland Johnsen, Jul i Himmelfjell

Camilla Davidsson, En liten toroms med potensiale

Marit Reiersgård, Jenta uten hjerte

Randi Fuglehaug, Fallesjuke

Alka Joshi, Hennapiken

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 22, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

August:

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

September:

Bøker lest september 22, 10 bøker

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

Oktobernummeret av Hverdagsnettmagasinet!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg