Ruta Sepetys, Bak din rygg

Ruta Sepetys, Bak din rygg

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er en roman jeg så frem til, for Sepetys skriver utrolig bra. Og de to jeg har lest av henne, anbefaler jeg stadig vekk.

Ruta Sepetys, En spire av håp

Ruta Sepetys, Taushetens pris

Da nådde jeg denne også i juli. Jeg må innrømme at tårene rant. Og jeg tenker at jeg er så uvitende om hva som foregår i verden rundt meg. Ja, jeg har jo hørt Nicolae Ceausescus tyranniske diktatur, men det har liksom ikke helt gått inn.

Sitat:  I denne notisboken spør den unge forfatteren også: Hvis kommunismen er Paradiset, hvorfor trenger vi da barrierer, murer, lover som hindrer folk i å flykte? 

Dette er enda en av bøkene med personer med ryggen til, denne gang et ungt par. Og jeg kan love dere at det er ikke noe hjerte/smerte kliss, selv om det er litt kjærlighet også.

Nok en gang en sterk roman fra Ruta Sepetys, basert på virkelige hendelser. Anbefales.

Sytten år gamle Cristian Florescu er glad i poesi og det engelske språket og drømmer om å bli forfatter. Samtidig vet han at det ikke nytter å ha slike drømmer i Romania. Alle innbyggerne er bundet av strenge regler, og de aller fleste lever i fattigdom. I Nicolae Ceausescus tyranniske diktatur er innbyggerne styrt av isolasjon og frykt. Villhunder angriper barn i gatene, og hemmelige spioner er overalt.
En dag blir Cristian oppsøkt av det hemmelige politi og anklages for forræderi. Han skal få slippe fengsel hvis han går med på å spionere på den amerikanske diplomatfamilien hvis sønn han er blitt venn med. Han har to valg: enten angi venner og familie, eller bruke denne muligheten til å finne måter å undergrave den mest ondskapsfulle diktatoren i Øst-Europa på.
Cristian risikerer alt for å avdekke sannheten bak regimet, for å gi alle rumenere en stemme, og la verden få se hva som skjer i landet hans. Med ungdommelig iver kaster han seg inn i revolusjonen for å kjempe for forandring. Men friheten har sin pris …

 

Ruta Sepetys har skrevet flere bestselgere som er blitt utgitt i over seksti land og på førti språk. Hun har også vunnet flere priser for sitt forfatterskap, bl.a. Carnegie-medaljen i 2017. En spire av håp, som nylig ble filmatisert, omhandlet Stalins utrenskninger på 40-tallet. Hennes siste, Taushetens pris, har handling fra Spania under Francos fascistregime.

 

Juli:

John Boyne, Hjertets usynlige stormer

Fiona Valpy, Historiefortelleren fra Casablanca

Lene Lauritsen Kjølner, Sommer i Sandøsund

Jenny Fagerlund, Mitt hemmelige liv

Pamela Terry, Under vinrankene

Rosanna Ley, Hotellet på klippen

 

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten funderer litt på om det er mulig å kvitte seg med bøker.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg