Påleggsalater

I dag har jeg samlet noen av de påleggsalatene jeg liker å lage.

De fleste tar ikke lang tid å lage, slik som den jeg lagde i dag, Italiensk salat

På bildet over,  ble den servert som en forrett.

I dag hadde jeg skinke i den, men den er veldig god som middagstilbehør.

Jeg skal ha svineribbe en dag. Da kan jeg servere italiensk salat til den.

 

 

2 gulrøtter, en liten bit kål, sylteagurk, ei pk skinke, sitron, 1/2 boks rømme, litt over 1 pk majones, salt og pepper.

Jeg bruker rømme og sitron fordi jeg liker den frisk, ikke for mektig.

Rasp gulrot og kål, hakk sylteagurk og skinke, bland alt sammen med sausen.

Jeg liker det lettvint så jeg blander ikke sausen for seg. Jeg har alt i bolken samtidig og rører det forsiktig sammen.

10-15 minutter og du har en stor bolle salat.

 

EGGESALAT MED SKINKE OG PURRELØK

 

300 gr skinke

1 purreløk

5 egg

2 pk majones

en halv boks rømme

salt og pepper

 

REKESALAT med rød rogn

 

https://lillasjel.blogg.no/rekesalat-lomperuller-med-reker.html

Ca 1 kg reker du renser.

3 ss rød rogn

1 søtpaprika

1 rødløk

en håndfull persille

Dill etter behag, jeg hadde bare litt for liker ikke for fremtredende dillsmak

Lomper. Ca 6 biter av en lompe

 

Saus

1 pk majones, ca 1 dl rømme eller cremefraiche.

1 chili

1 fedd hvitløk

En dasj sitron

salt og pepper

 

REKESALAT med egg og fiskepudding 

 

 

Veldig god Rekesalat
Rekesalaten min bruker å være populær. Jeg blir ofte bedt om å ta med den når noen skal ha koldtbord. Hvor oppskriften kommer fra, aner jeg ikke, jeg har brukt den sikkert i 30 år, så det husker jeg rett og slett ikke. Men jeg har ikke funnet på den selv.

Her må man ikke jukse og bruke reker i lake, for det blir slett ikke det samme.

Jeg brukte ca 1,5 l reker med skall, 4 skiver fiskepudding i små terninger og 3 hardkokte egg.

Sausen lager jeg på slump, men brukte ca 1,5-2 pk majones, 3 ss rømme, 1 ss sitronsaft, litt salt og pepper

Rømmen og sitronen gjør at det blir friskere på smak.

Litt arbeid å rense rekene, men det er det verdt, blir veldig god.

 

RØDBETSALAT

 

 

Rødbetsalat er godt, både alene og til kjøttpålegg og tilbehør til middag.

Her kan man også ha i spekesild og poteter hvis man ønsker det.

Jeg bruker ofte bare å kutte en rød løk, rødbeter fra glass og litt eple, sammen med majones og litt rømme, salt og pepper.

 

Oppskriften til Mors middags rødbetsalat finner du her:

https://morsmiddag.blogg.no/1483467994_.html

 

STOLTENBERGS Sildesalat 

 

STOLTENBERGS Sildesalat er sabla god.

Den er litt mer omfattende,  men slett ikke vanskelig. Oppskrift finner du her:

https://lillasjel.blogg.no/1522339811_stoltenbergs_sildesalat.html

Minner meg på at den må jeg lage igjen.

 

ENKEL SILDESALAT

 

 

Enkel sildesalat fra en gang jeg var påleggslei

https://lillasjel.blogg.no/1401135136_sildesalat_med_rdbete.html

Spekesild, hardkokte egg, purreløk, rødbeter, majones, rømme, salt og pepper

 

 

Waldorfsalat

 

1 boks fløte piskes, må ikke sprekke, så ikke ha den for tykk

ca en halv pose majones røres i

ca 1-2 ss sukker, vær forsiktig, smak deg frem, for søt waldorf er ikke godt

ca 1-2 ss sitron, også her, smak deg frem, men sitron fremhever smakene i salaten så den blir mye friskere på smak

4 epler

nesten 1 eske druer

2 stilker stangselleri

1 liten boks ananas, eller fersk ananas

100 gr walnøtter

Blandes forsiktig inn i kremen

 

 

Da håper jeg du fant noe du ble fristet til å lage.

7 kommentarer
    1. Rekesalaten med egg og fiskepudding er helt nydelig. Lagde den til et lunsjbord på strikkekafeen i husflidslaget, og alle syns den var kjempegod, ja så god at de spurte etter oppskriften. Takk for at du deler Mariann. Ønsker deg ei fin jul.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg