Jessie Burton, Miniatyrmakeren

Jessie Burton, Miniatyrmakeren

Leseeksemplar fra Norli Åndalsnes

 

Nå er jeg klar for en liten pause fra slaver og vikinger, men blir nok litt mer av den sorten før måneden er over.

Pike med perleøredobb har jeg lest og likt så jeg håper at denne er like bra.

Dette er ingen ny bok, den er fra 2014. Det er en veldig annerledes historie.

Jeg tror ikke alle vil like den, men jeg likte den godt.

Det er en litt underlig historie med et snev av eventyr. Menneskene som kommer sammen er også underlige, men jeg koste meg med denne historien, nettopp fordi den var så annerledes. Jeg kunne ikke forutse hva som ville skje, i og med at alle var litt underlige.

Så vil du besøke en litt merkelig husholdning i Amsterdam på 1600~ tallet, anbefaler jeg Miniatyrmakeren.

 

 

 

En høstdag i 1686 banker atten år gamle Nella Oortman på døren til et av de flotteste bolighusene i Amsterdam. Hun er nettopp ankommet fra landsbygda for å starte et nytt liv som den styrtrike handelsmannen Johannes Brandts kone. Men velkomsten er ikke som forventet: Johannes’ søster Marin virker kald og reservert, og Johannes selv er knapt å se. Til gjengjeld får hun en overdådig bryllupspresang: et vakkert miniatyrhus, en tro kopi av huset de bor i. Men når Nella begynner å bestille møbler til huset fra en hemmelighetsfull miniatyrmaker, er figurene hun får urovekkende velkjente. Mens hun gradvis avdekker sannhetene om Brandt-familien og medlemmene av husholdningen, begynner faresignalene å blinke. Hva er det den gåtefulle miniatyrmakeren vet, og hvilken rolle spiller miniatyrhuset i det som skjer?

Miniatyrmakeren er en medrivende og rik roman om kjærlighet og forstillelse, svik og begjær, sannhet og hevn fra Nederlands gullalder – like fengslende som Tracy Chevaliers Pike med perleøredobb, men med en helt egen mystikk og kraft. Boken er under utgivelse i 32 land, og har allerede før utgivelsen fått stor oppmerksomhet. The Observer er bare en av flere som har spådd Burton som en av årets mest omtalte debutanter.

 

Nå leser jeg:

Lois Leveen, Frihetens vinder

Leseeksemplar fra Norli Åndalsnes, min lokale bokhandel

 

Der får jeg lete i hyllene med leseeksemplarer og plukke på impuls, noe som er svært spennende.

 

 

 

En fortelling fylt med hat, mot og kjærlighet, med den amerikanske borgerkrigen som bakteppe.

Mary Bowser er født til slaveri. Hun og moren er husslaver hos den velstående familien van Lew i Richmond, Virginia. Datteren i huset, Bet, er for opphevelse av slaveriet og hun frigir Mary og sender henne på skole i en av de frie statene i nord. Mary er skoleflink og har i tillegg fotografisk hukommelse, en egenskap som kommer godt med når hun senere blir engasjert i spionvirksomhet for Unionen.

Mary Bowser vender tilbake til Virginia like før borgerkrigen bryter ut, og under dekke av å være slave begynner hun å arbeide i huset til konføderasjonens president, Jefferson Davis. Hun står hele tiden i fare for å bli avslørt, men Mary Bowser er villig til å ofre livet for friheten.

Romanen er basert på en sann historie.

 

Juni:

Lesestabel juni 2021. Tema Før år 1900


Ildefonso Falcones, Barfotdronningen

Isabel Allende, En lykkens datter

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

Stacey Halls, Hittebarnet

Trude Teige, Havet syng og Lene seg mot vinden

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Danehæren

Kathleen Grissom, Mellom to verdener

Isabel Allende, Inés jeg elsker deg

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg