Hilde Rekraas, Ingunn Røren, Det mørkeste rommet

 

Hilde Rekraas, Ingunn Røren, Det mørkeste rommet

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Hilde Reikraas fortalte fra etterforskingen av Dark room, når vi var på Osterøy i 21.  Jeg gruet meg til å lese, så jeg måtte se det an, om jeg maktet. Men jeg ville gjerne og en ettermiddag tok jeg fatt.
Jeg greier ikke å forstå hvor grusom folk kan være. Dette er forferderlig å lese, men samtidig trenger vi å vite. Vi må være oppmerksom på hva som foregår.
Salg av barn som misbrukes live, er storindustri. Menn som sitter og chatter om alt det grusomme de skal gjøre med barn, gjerne egne barn og barnebarn. Det kan være onkelen din, broren din, kollegaen din, mannen i gata, læreren, den helt alminnelige snille mannen.

Vi trenger å vite at dette foregår. Vi må nemlig være på vakt for disse barna.
I disse internett-tider når voksne mennesker gir seg ut for å være barn og ungdom og lurer dem trill rundt. Betaler dem for nakenbilder og sprer de så videre. Voksne menn som gir seg ut for å være unne jenter og gutter.
Hører dere:

Vi må være på vakt. Derfor må vi vite hva som skjer. Derfor må vi lese.

En mor, bekymret for datteren sin, var opptakten til Dark rom. En mor. En mor som gikk til politiet og var bekymret.

En annen opprulling av et nettverk, var den unge gutten i Bergen, som trodde han skulle møte en annen gutt, men så viste det seg å være en mann. En politi. Ja for de finnes i alle yrker. Han sa han måtte inn på,en kiosk og fikk der alarmert politiet. Stor opprulling med misbrukere fra mange land.

 

To vanlige mennesker på vakt. Vi må bli flere. Derfor må vi lese, selv om vi griner hele boken og får ikke sove om natta. Det er det minste vi kan gjøre for alle disse barna.

Men husk også på de pårørende av overgriperne, barn, søsken, ektefeller, foreldre. Reikrås snakker også om de. De er også ofre og får livet sitt ødelagt. Ikke døm de, men ta vare på de.

 

Krimhelg på Osterøy

 

Operasjon Dark Room var norgeshistoriens største etterforskning av seksuelle overgrep mot barn på nett. Den begynte ved kjøkkenbordet til etterforskningsleder Hilde Reikrås, og endte med at titalls barn i Norge og flere andre land ble reddet ut fra pågående overgrep.

I Det mørkeste rommet forteller ofre, overgripere og deres familier sine historier for aller første gang. Flere av landets mest rutinerte etterforskere gir også konkrete råd om hvordan vi best kan beskytte barna våre på nett.

 

 

På dagtid begynner jeg på denne:

Simon Stranger, 304 dager

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Simon Stranger, Leksikon om lys og mørke

Simon Stranger, Adventstjernen

 

Stranger er også en av de jeg absolutt vil lese, for han skriver så bra.

 

I mars 2015 står Afghanistanveteranen Nicholas alene i skogen bak huset, klar til å ta sitt eget liv, da han innser at han er nødt til å varsle sine nærmeste. Han lover moren sin å holde seg i live til jul, som er 304 dager unna.

Gjennom 304 fragmenter fortelles to fortellinger: Nicholas går til krig fordi han vil være med på å gjøre verden til et bedre sted, men ender med å få livet sitt revet i småbiter. Arman er tre år gammel da Sovjet invaderer Afghanistan. Som voksen skal han slutte seg til Taliban for å beskytte landet sitt – blant annet mot norske soldater.

304 dager er en roman om krig og vennskap, kjærlighet og familie. Den handler om måten livene våre er vevet sammen på, til en fortelling som strekker seg tusenvis av år bakover i tid. Mest av alt handler den om kampen for å komme seg gjennom et krigstraume, og forsøke å overleve freden.

 

På senga lese jeg denne:

Anthony Doerr, Den beste av alle verdener

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg likte svært godt Alt lyset vi ikke ser og gledet meg til denne. Men den er spesiell. Foreløpig har jeg lest 150 sider og jeg skifter mellom å undre meg og kose meg. Og enda ikke helt sikker på om den blir lest. Så lenge jeg har lyst til å lese videre, fortsetter jeg, selv om jeg ikke forstår alt.

 

Hovedpersonene i Den beste av alle verdener prøver å finne ut av verdenen som omgir dem: Anna og Omeir på hver sin side av bymurene under beleiringen av Konstantinopel i 1453, tenåringsidealisten Seymore under et angrep på et bibliotek i dagens Idaho, og Konstance, som befinner seg på et interstellarisk skip, tiår fram i tid. De er alle drømmere og outsidere som finner styrke og håp når de står midt i det ukjente.

Som en rød tråd gjennom hele fortellingen går den eldgamle teksten om Aethon, som lengter etter å bli til en fugl, slik at han kan fly til et paradis i himmelen. Denne historien gir trøst og mystikk til bokens uforglemmelige karakterer. Pulitzerpris-vinner Anthony Doerr har skapt en kaleidoskopisk fortelling som viser hvor tett knyttet vi er til hverandre, til dem som levde før oss, og til dem som vil være her etter oss.

Den beste av alle verdener er en hyllest til fortellingenes magi, og er en vakker og forløsende roman om å ta vare på bøkene, jorda og menneskenes hjerte.

 

 

 

 

 

 

Januar:

Lesestabel januar 23, tema 2021

Peter May, Blodets bånd

Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, Mentalisten

Martha Hall Kelly, Solsikkesøstre

Aslak Nore, Havets kirkegård

Stefan Ahnhem, Siste spiker

Ildefonso Falcones, Sjelemaleren

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

Her finner du min lille nettbokhandel. Der vil jeg legge ut de bøkene jeg liker aller best, nye hver måned.

De blir sendt deg direkte fra Ark.

https://pokket.no/lillasjel/

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg