Herbjørg Wassmo, Mitt menneske

 

Herbjørg Wassmo, Mitt menneske
Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg kjøpte og leste Det sjuende møte,  for Mitt menneske er en frittstående oppfølger. Jeg er glad jeg leste den først,  for da får vi høre hele historien om Rut og Gorm, hvordan de hadde det i oppveksten.

Herbjørg Wassmo, Det sjuende møte

Jeg likte svært godt Det sjuende møte, men jeg likte Mitt menneske nesten enda bedre.

Jeg tør å påstå at det er ikke mange som skriver like bra som Wassmo. Hun maler bilder med ordene sine,

For meg blir det så fint og det griper meg sånn at når jeg leser ordene i sitatene under her,  så kommer det tårer i øyekroken. Dette er skrivekunst på sitt vakreste.

 

Sitat:

Er man utvalgt til å være i live, så blir leken og drømmen livsviktig. Uten disse, tørker hjernen inn og makter bare å sende signaler om hva verden forventer.

 

Sitat: Senere har han likevel latt noen ødelegge deres møter. Helt til nå. For endelig har han brutt seg inn til henne, og skal sitte her helt til hun våkner og ser på han. For hun er hans menneske. Ikke for at han skal eie henne. Men for at han skal møte henne med kjærlighet.

 

Sitat:

Så satt de der og lo landet på langs. Fjell og vidder, fjorder og vann. Skodde og elinger. Telefonstrenger kunne være et under.

 

Sitat:

Brettet ut arket. Etter en stund merket han at hånden som holdt, ble våt. Det dryppet. Arket sugde det til seg og ble fuktig. Endelig begynte sorgen å flyte ut.

 

 

Fra omslaget: Rut og Gorm. Hun er anerkjent kunstner fra små kår på en øy utenfor kysten av Nord-Norge, han er kjøpmannssønn fra samme landsdel. Fra deres første, tilfeldige møte som barn har de hatt en plass i hverandres bevissthet. Men først som voksne, med havarerte ekteskap og nye begynnelser bak seg, møtes de for alvor. Mitt menneske er historien om disse to, om Ruts forhold til malerkunst og anerkjennelse, om Gorms søken etter et liv med et større innhold. Den trangen de begge har til å leve i noe som kjennes sant, brytes og skjerpes mot nordnorske livsvilkår og kontant jordnærhet. I denne romanen utforsker Wassmo videre noen av de temaene som har preget forfatterskapet: det avgjørende opprøret mot vilkårene livet byr deg, og de omkostningene dette opprøret har for en selv og omgivelsene. Men først og fremst handler det om det brennende behovet for å møte det mennesket i livet som du kan kalle ditt.

 

Det ble litt rokkering i novemberstabelen

 

Da er avgjørelsen tatt, ingen vei tilbake

 

Nå leser jeg enten:

Trude Teige, Mormor danset i regnet

Leseeksemplar E-bok Aschehoug

Disse to Teigebøkene har også blitt flyttet på. Jeg har lyst til å lese om Mormor før Morfar men så får jeg ikke somlet meg til å lese e-boken. Spørs om jeg må kjøpe papirutgaven for å få den lest. Kanskje skal jeg satse på å lese den på flyet senere denne måneden. 

 

Denne har jeg hatt på e-bok en stund, men det har vært lite bilturer og det er når vi kjører, jeg leser e-bok, eller rettere sagt når gubben kjører. 7 timer i bil, da leser jeg. Merkelig dette men når jeg leser papirbok i bilen blir jeg lettere uvel, men e-bok går fint. Hvis jeg ikke er trøtt om morgenen eller sulten. Forunderlige greier, for ellers krever det mer konsentrasjon når jeg leser e-bok enn papir, derfor foretrekker jeg papir. Leser jeg elektronisk, må jeg lese ord for ord men i papir, ser jeg på et vis ordene som bilder, derfor leser jeg mye raskere. Dessuten liker jeg følelsen papirboken gir meg.

 

 

Juni har arvet huset til besteforeldrene og drar tilbake til øya der hun vokste opp. Hun rydder i huset, og kommer over et bilde av mormoren sammen med en tysk soldat og et brev fra 1946. Dette er helt ukjent for Juni, og hun bestemmer seg for å nøste opp mormorens historie.

Jakten på sannheten fører Juni til Berlin og en liten by i det som ble den russiske sonen da Tyskland kapitulerte. Etter hvert forstår Juni at mormorens hemmelighet er noe mer enn at hun var tyskerjente, og oppdagelsen får betydning for hennes eget liv.

“Mormor danset i regnet” handler om en kvinnes fortielse og dens følger for datteren og barnebarnet, men aller mest er dette en fortelling om kjærlighetens helbredende kraft.

Romanen er basert på sanne historier og faktiske hendelser.

 

 

 

Eller:

Patricia Wilson, Flukten til den greske øya.

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Denne nærmest hoppet fra hylla inn i stabelen og fortalte høyt og tydelig at den hadde ventet lenge nok. Kristin Higgins, Livet og andre ubehageligheter, ble fortrengt til siden. Begge har vært med på ferie i sommer og ble med hjem igjen ulest, så valgets kvaler.

 

 

På Kretas vakre strender går en gresk kvinne rundt og deler ut papirlapper. Sofia, som er 85 år, leter etter en datter hun ikke har sett siden jenta var liten. På grunn av den politiske uroen i Athen da hun vokste opp, ble hun tvunget til å gi fra seg barnet sitt få dager etter fødselen. Nå håper hun på en gjenforening med datteren før det er for sent.

Samtidig, i Manchester, leter også Zoe etter barnet sitt. I månedene etter at tenåringsdatteren hennes rømte hjemmefra, har livet falt fra hverandre. Mannen hennes har forlatt henne, sønnen virker fraværende, og hver eneste dag er en kamp. Desperat leter Zoe etter datteren, og hun aner ikke at jenta er på vei til Kreta …

 

 

November:

Lesestabel november 2021, Noe nytt, noe gammelt, litt jul.

Siri Østli, Adventskalenderen

Kristin A. Norenberg, Med hjertet som gps

Stacey Halls, Heksejakten

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 2021, 12 bøker.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg