Siri Østli, Adventskalenderen

Leseiveren min svikter helt.

Jeg leser tre bøker og det har gått veldig tregt.

Det er den 9. i måneden i dag og egentlig skulle jeg har presentert ihvertfall fire bøker, men sånn er det ikke blitt.

Men nå er jeg ihvertfall ferdig med første julebok.

 

Siri Østli, Adventskalenderen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Å skrive omtale om denne er ikke lett. Skal jeg være ærlig og oppriktig som jeg prøver å være, er det mye å sette fingeren på her, i forhold til hva som er realistisk.
Jeg forstår at forfatteren prøver å gjøre det småhumoristisk og koselig, for det er en julebok som skal kun være avslappende, men kunne det ikke vært skrevet litt mer virkelighetsnært?

Jeg liker Fie og morer meg over Hund, men det er som om alle utfordringer er så konstruerte at jeg ikke tror på de.

For en som er pirkete som jeg er, så er dette ikke rett type bok.

Men er du ikke pirkete og elsker lett koselitteratur før jul eller i julen, da tror jeg du skal lese Adventskalenderen.

For det er en varme her også og særlig slutten syntes jeg var fin. Så jeg ender opp med at det er en fin bok, hvis du ikke er pirkete og småvanskelig, som jeg kan være.

 

Fra omslaget:

Adventskalenderen er en sjarmerende og rørende juleroman fra den norske feelgood-dronningen Siri Østli.

En helt ordinær tirsdag forteller mannen til Fie at han vil skilles. Han er tannlege, og i mange år har Fie vært ektemannens trofaste tannlegeassistent. Nå blir hun forvist til en liten og utrivelig loftsleilighet på den andre siden av byen. Fortvilet over at livet brått er snudd opp ned, forsøker Fie å dempe sorgene med beroligende tabletter. Den voksne sønnen er flau over morens sammenbrudd og tar ikke telefonen når hun ringer.

Det er søsteren Sara som vekker Fie og nærmest forlanger at hun tar grep. Hun gir Fie en utfordrende adventskalender. Det skal vise seg å bli en opplevelsesrik, til tider overveldende, men ganske fin adventstid likevel.

 

Nå leser jeg:

 

Kristin A. Norenberg, Med hjertet som gps

Leseeksemplar fra forfatteren.

 

Denne ligger øverst og det er selvfølgelig fordi jeg gleder meg veldig til å lese den. Dette er jo mitt største interessefelt. Jeg prøver så godt jeg kan å følge hjertet og det leder meg til mange nydelige opplevelser.

Jeg likte svært godt den forrige boken hennes, Balansekvinnen, som også er basert på hennes egne erfaringer.

BØKER LEST I SEPTEMBER

Jeg ble så begeistret etter å ha lest Balansekvinnen, at jeg brukte noen av sitatene på bilder.

https://kristinnorenberg.no/boker/med-hjertet-som-gps/

 

 

Fra omslaget:

Hvem spør du når du skal ta små og store valg i livet?
Spør du alle andre, eller lytter du innover og til deg selv? Hva med intuisjonen, ditt indre kompass, stoler du på det?

I denne boken får du nærkontakt med hjerte og sjel og en høyere bevissthet i alt du gjør. Dette kan gjøre at du ser annerledes på livet og døden og får større tro på hva du faktisk har av egne evner og muligheter. Du henter frem din indre visdom og opplever ro og balanse.

Vi følger forfatterens personlige reise og får mange eksempler på hvordan kontakt med energier, guider og hjelpere bidrar til å gi livet mening og magi. Du blir blant annet tatt med til en sjamanprest i Machu Picchu, pilgrimsvandring i Maria Magdalenas fotspor og merkelige sammentreff. Mange sterke historier som viser hvordan du kan oppdage ditt indre skattekammer.

Denne boken gir deg inspirasjon, ny innsikt og ulike verktøy i form av intuisjonstrening.

 

Og

 

Stacey Halls, Heksejakten

Leseeksemplar fra Gursli-Berg forlag

Denne ser spennende ut. Jeg ville jo vært mest sannsynlig brent på bålet selv hvis jeg hadde levd på 1600~tallet, i og med at jeg driver med både healing og mediumskap.

 

Fra omslaget:Fleetwood Shuttleworth er 17 år og ser døden i hvitøyet. Som husfrue på den store herregården Gawthorpe Hall, har hun til gode å føde et levende barn og gi sin utålmodige ektemann en arving. Hun vet hun ikke vil overleve et svangerskap til.

Ved en tilfeldighet møter Fleetwood den unge og mystiske jordmoren Alice som lover å hjelpe henne med å føde et sunt spedbarn. Men så blir Alice anklaget for hekseri, og Fleetwood risikerer alt for å hjelpe henne. Men er det mer ved Alice enn det man kan se med det blotte øye?

I en tid preget av beskyldninger og mistanker, er det å være kvinne det farligste av alt. Med den historiske rettsaken mot Pendle-heksene i Lancaster i 1612 som bakteppe, bygger denne romanen på historiske personer mens den utforsker livene og rettighetene til kvinner på 1600-tallet. Heksejakten er er en skarp og medrivende skildring av den brutale måten kvinner ble behandlet på i et patriarkalsk og overtroisk samfunn i skjæringspunktet mellom kristendom, gammel folkekunnskap og moderne tider.

 

November:

Lesestabel november 2021, Noe nytt, noe gammelt, litt jul.

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 2021, 12 bøker.

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

2 kommentarer
    1. Jeg har selv nettopp anskaffet meg Adventskalenderen. Og jeg gleder meg til å lese den. Tenker jeg skal vente til desember. Jeg er nok ikke så pirkete på akkurat de tingene du nevner, som du er. For meg er feelgood veldig viktig nå for tiden. Og jeg er ekstremt lettrørt. Nå tør jeg nesten ikke å lese bok med andre folk i nærheten, for plutselig er det noe som rører meg, og jeg kan begynne å gråte.
      Akkurat nå er det krim det går i, men til og med det kan røre meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg