Kirsti Eline Torhaug, Fornuftens skjøre grense

 

Kirsti Eline Torhaug, Fornuftens skjøre grense

Leseeksemplar fra forlaget Pitch

 

Denne kom som en overraskelse i postkassa og jeg ante ingenting om dette var noe for meg, men jeg er glad i historiske bøker. Dette er første bok i en trilogi.

Dette var en ubeskrivelig fantastisk leseopplevelse. Dette må være en av de bøkene der hovedpersonen, her forfatterens onkel, Per Torhaug, forteller sin historie, tenkte jeg mens jeg leste.
Forfatteren sier at det er litt fiksjon, men mest basert på virkelige menneskers historie. Ikke alt som står om hovedpersonen, Per, er kun hans egen historie, han har også fått litt fra andres.

For meg føles det umulig for en forfatter, å klare å skrive ned tankene og følelsene til en annen person, så det føles så ekte som dette, hvis ikke vedkommende forteller det selv.

Fornuftens skjøre grense, er litt utfordrende å lese, for den hopper i tid, mellom avsnittene, så man må konsentrere seg, så man vet hvor i historien man er.

Det er så vakkert et språk at jeg tar meg i å lese lange avsnitt om og om igjen, bare for å nyte ordene. Og jeg føler onkel Per.  Han er der i ordene.

Det er rett og slett mesterlig skrevet, synes jeg. Nydelige ordbilder og vi blir kjent med både Per og foreldrenes historie. Ulikhetene mellom både foreldrene og søskene, hvor forskjellig vi er som mennesker og for ikke å snakke om hvordan vi preges av våre opplevelser.

Jeg følte litt det samme når jeg leste Kristine T.G. Hardebergs, De fordømte, nå nettopp. Den var også fantastisk.

Kristine T.G. Hardeberg, De fordømte

Ja, jeg koste meg med denne romanen og er spent på hvor den tar meg videre, når Per skal ut i verden. Vi har allerede fått vært med han til Berlin, før krigen, der han var utvekslingsstudent og fikk bo noen uker hos en familie der.
I neste bok, Begjærets anatomi, drar han ut i verden.

Jeg gleder meg til å lese videre om livet til Per.

Anbefales hvis du liker gode historiske romaner.

Jeg måtte bare lese inn litt på YouTube i dag. Jeg lagde meg en Lillasjelkanal der for flere år siden, men den blir ikke mye brukt.Nå prøver jeg å komme i gang igjen.

Med tillatelse fra forfatteren.

 

Per vokser opp i en liten bygd utenfor Oslo på 1920-tallet og beundrer de store oppdagelsesreisende vilt og hemningsløst. Selv drømmer han om en dag å reise ut i den store verden og til Amazonas. Andre verdenskrig, studier og Pers egen rastløshet kommer mellom ham og drømmen. Samtidig holder den ham oppe gjennom en barndom fylt av bitterhet og svik, lange år i konsentrasjonsleiren Sachsenhausen og i en vanskelig etterkrigstid der han må skape seg ny mening, og der han stadig stilles overfor spørsmål som: Hva er et menneske? Hva er normalt? Hva er galskap? Hva er meningen med livet?

Amazonas-trilogien forteller livshistorien til Per. Den spenner over et århundre og tre verdensdeler og forteller om menneskelig ondskap og smerte, men også om vennskap, håp og eventyrlyst. Fornuftens skjøre grense er første bind og delvis basert på opplevelsene til forfatterens onkel, Per Torhaug, og hans roman Stubbebrytere.

 

Nå begynner jeg på mai:

Lesestabel mai 24, tema nyheter

 

April:

Lesestabel april 24, tema Nyheter, Kvinnelige forfattere

Merete Junker, Redebyggeren

Marit Reiersgård, Liksteinen

Katja Oskamp, Marzahn mon amour

Myriam Bjerkli, Samiras død

Therese Aasvik, Ingenstedsøya

Inger Johanne Øen, Det du eier evig

Agnes Matre, Fritt vilt

Kristine T.G. Hardeberg, De fordømte

Randi Fuglehaug, Skallebank

Eva Fredheim, Fuglekongen

Hanne Gellein, Aldri være trygg

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

 

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg