Stig Holmås, Der gresshoppen aldri synger

 

 

Stig Holmås, Der gresshoppen aldri synger

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne er ikke med i februarstabelen, for den kom til meg først denne uken, helt ny av året. Omslaget var så fint og teksten på omslaget fristet meg, så den fikk komme foran alle andre.

En nydelig skrevet bok. Den er vakker og den er trist. Så mye uforstand. Stakkars lille gutt. Vi føler med han når han siger ned i fortvilelsen og vi gleder oss når han møter gode mennesker. Jeg vil ikke røpe for mye av historien her.

Dette tror jeg blir en roman mange vil lese. Anbefales varmt.. 251 sider.

Jeg har ikke lest noe av Holmås før, men dette er en forfatter jeg vil følge med på. Han har gitt ut mange bøker, mest ungdomsbøker, men også dikt og romaner.

 

 

Ansiktene. Han tydet blikkene, prøvde å forstå. Munner, lepper. Munnene åpnet seg, leppene beveget seg. Han åpnet sin egen munn, beveget sine egne lepper. De andre ungene så uforstående på ham. Blikkene deres var ubehagelige da. Det hendte at de lo. Både ungene og de voksne. Han visste ikke at det het lo, eller le, og han hørte ikke latteren. Han levde i en lydløs verden.

Der gresshoppen aldri synger er en gripende beretning om en gutt som blir født døv på 1880-tallet. Vi følger ham og hans nærmeste gjennom flere tiår. Det handler om fordommer, om svik, om urette gjerninger – og om stor, stor kjærlighet

 

Nå leser jeg denne:

Hanne Rohde, Kjemp for alt hva du har kjært

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Jeg har ikke lest mye av Rohde, kun en av krimbøkene hun har skrevet.

Hanne Kristin Rohde, Det du ikke vet

Jeg har også en barnebok her, som jeg fikk av henne, men enda ikke fått lest.

 

 

 

 

Fra omslaget:22. juli 2011: Polititopp Hanne Kristin Rohde er på ferie i Sverige da telefonen ringer. En bombe har gått av i Oslo. Lite vet hun om at dette bare er begynnelsen på det mest krevende året i hennes liv. Snart venter ekstremt arbeidspress, press fra mediene og alvorlig sykdom i egen familie. Det er tid for å hente frem urkraften. “Kjemp for alt hva du har kjært” forteller historien om dette året – fra 22. juli til Sigrid-saken og påfølgende sykdom. Men Kjemp for alt hva du har kjært har et optimistisk budskap vi alle kan kjenne igjen. Med erfaringer som leder, mor i tidsklemma og kvinne i et mannsdominert miljø forteller Rohde om sine rike erfaringer på arbeidsplassen. Hun gir inspirasjon om hvordan finne frem urkraften – enten målet ditt er å bli leder eller rett og slett en bedre utgave av deg selv. “Kjemp for alt hva du har kjært” er en fortelling som kan forandre livene våre.

 

Etterpå begynner jeg på denne!

Agnes Matre, Kledd naken

kjøpt selv

 

Jeg har to igjen av Matre, de to første jeg ikke har lest. Derfor håper jeg nå å få lest denne.

 

 

Fra omslaget:I det lille og idylliske bygdesamfunnet Øystese i Hardanger tar alle vare på hverandre, men hva skjer den dagen idyllen sprekker, og en av deres egne gjør det utenkelige? Etter en fuktig fest på en dans i bygda blir Iselin brutalt voldtatt av en nær venn av familien. De tette båndene i det lille bygdesamfunnet, og skammen over at hun har satt seg selv i en situasjon der han kunne forgripe seg, gjør at hun velger å holde overgrepet for seg selv. Et valg som får fatale konsekvenser når ryktene i bygda begynner å svirre, og gjerningsmannen blir mer og mer truende. Iselin er svært preget av overgrepet, og det blir ikke bedre av at overgriperen til enhver tid lusker rundt henne og familien hennes.

 

 

Februar:
Lesestabel februar, tema Norske forfattere

Ellen Vahr, Sykehuset på Ellis Island

Jarle Sten Olsen, Svarte engler

Geir Svardal, Ingen skal få se at jeg gråter

Ghulam Abbas, Kjetil Stensvik Østli, Gudfaren

Øyvind Vågnes, Ei verd utan hestar

Helga Flatland, Etterklang

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg