Øyvind Vågnes, Ei verd utan hestar

Øyvind Vågnes, Ei verd utan hestar

Leseeksemplar fra Tiden forlag

 

Jeg så en fin omtale av denne og kjente inni meg at den måtte jeg lese. Jeg blir jo ofte inspirert av det andre leser, det er det som er så fint med å dele leseopplevelser.

Det er så mye å si om denne romanen at jeg vet ikke hva jeg skal si, men kan begynne med at den for meg var velskrevet og fin.

Den rommer så mye at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Det er som en generasjonsroman på 700 sider og 3 bind, men det er bare 300 sider. Likevel savner jeg ingenting, alt jeg har behov for å vite er der. Merkelige greier.

Det er mange personer å forholde seg til. I starten er det forvirrende. Men hvis man leser rolig og konsentrert, går det helt fint. Jeg måtte ramse opp inni meg slektstreene innimellom, med Torjus, Thomas, Thor, Tord, pluss ekser og koner og barn. Ja, vi følger en hel rekke personer. Men på en finurlig måte og med få ord, blir vi kjent med dem alle. Tror jeg aldri har opplevd makan.

Og ikke bare familiene, men tidsmessig spenner det over hundrevis av år og vi drar til flere steder i verden og enda er det ikke kaotisk, men fint.

Liker du annerledes romaner som forteller historier om mennesker, ja da anbefaler jeg Ei verd utan hestar.

Den er på nynorsk, men lett å lese.

 

 

Fra omslaget:Han står andlet til andlet med fienden. Alt mot har forsvunne. Det er berre frykta att. Vil han klare seg i kampane? Og kvifor drog han eigentleg til Amerika?

140 år seinare er Torjus Knudsen på reise med sonen sin til USA. Tord skal delta på 140-årsmarkeringa for slaget ved Chickamauga, der tippoldefaren hans slost. Torjus forstår lite av sonens interesse for fortida. Sjølv veit han at reisa vil kunne føre han tilbake til dottera han fekk med ei anna kvinne, og det før det er for seint.

Åra går. Chloe er i Noreg for første gong. Saman med mor si, Susan, skal ho i ei gravferd i Bergen. Torjus er rett nok morfaren hennar, men ho har berre treft han ein gong. Susan ønskjer å gjere rekneskap med fortida, men først må gamle løyndomar mellom mor og dotter fram.

Ei verd utan hestar spenner eit stort lerret. Romanen beveger seg frå den amerikanske borgarkrigen via atomsprengingane i Nevada-ørkenen, til vår eiga samtid. Det er ein roman om historia, og korleis vi forstår ho. Men det er òg ei forteljing om tida sjølv, og korleis vi kan og må førestille oss ei anna verd i tida som kjem.

 

Nå leser jeg:

 

Christine Drage, Når hjernen blir et helvete

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag

 

 


Fra omslaget:Denne boken fokuserer på sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse og gir leseren flere enkle grep for å oppnå optimal helse. Det er mange som opplever mentale påkjenninger og Christine Drage ønsker med denne boken å bidra til å øke forståelse rundt psykisk sykdom og fjerne stigmatisering rundt de som er eller har vært psykisk syke. Boka passer for alle som ønsker å lære mer om mental helse, men forfatteren håper aller mest å inspirere og veilede de som har opplevd en mental påkjenning selv. Drage deler også flere enkle grep alle kan gjøre for å få en bedre fysisk og psykisk helse.

 

 

Februar:
Lesestabel februar, tema Norske forfattere

Ellen Vahr, Sykehuset på Ellis Island

Jarle Sten Olsen, Svarte engler

Geir Svardal, Ingen skal få se at jeg gråter

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg