BØKER LEST I SEPTEMBER

Facebook Martha Sofies bilder

Tekst fra Balansekvinnen

Jeg leste kun tre bøker i september og to var en suksess mens den tredje ikke tok meg med storm.

Jeg leste Østenfor solen av Julia Gregson

Teksten under boken har jeg hentet fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(16861834)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Jeg er ikke enig i det de skriver at det er en historisk roman på sitt beste. Det som er så spesielt med bøker er at den boken jeg ikke liker, kan være en bok enn annen elsker. Jeg vil derfor ikke avvise denne boken, jeg tror nok den kan falle i smak hos mange. Den krøp bare ikke oppunder huden min, jeg ble ikke grepet. Boken kunne vært betraktelig kortet ned, særlig første del der de er på båten på vei til India. Lange epistler om datidens romanser og drømmer om kjærlighet fenger meg ikke. Det eneste som jeg fant interessant var historien om barnehjemmet  der Viva, den ene av de tre hovedpersonene jobbet og hennes historie.

 

 

Høsten 1928 reiser tre unge britiske kvinner til India med drømmer om et nytt liv. De har alle sine grunner til å forlate England, men vet lite om hva som venter dem i et land der det britiske imperiet vakler. Viva Holloway bodde i India som lite barn. Da foreldrene døde ble hun fostret opp av slektninger i England. Hun har få minner om foreldrene sine og India, men nå ønsker hun å finne noe av sin tapte barndom igjen. For å finansiere reisen påtar Viva seg å være anstand for unge Rose og venninnen Victoria. Rose skal gifte seg med en engelsk offiser som hun bare har truffet to-tre ganger. Hun har ingen tanker om hva verken ekteskapet eller India vil bringe. Victoria flykter fra sin overbeskyttende mor og er fast bestemt på å gifte seg i India slik at hun slipper å reise tilbake til England. Østenfor solen er en fengslende bok som gir innblikk i både indisk og britisk kultur i en avgjørende epoke for begge land. Personene i boken er nyanserte og troverdige, og med sine rike detaljer og mangfoldige betraktninger er Østenfor solen en historisk roman på sitt beste. Julia Gregson har arbeidet som journalist og utenrikskorrespondent i Storbritannia, Australia og USA. Hun bor i Monmouthshire i Wales.

 

 

Jeg tok så fatt på en selvutviklingsbok som jeg likte veldig godt.

Balansekvinnen av Kristin A. Norenberg

Hvis man liker denne type bøker, anbefaler jeg denne. Den er troverdig og den er tankevekkende og den er lærerik. Jeg er jo en person som tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi ser. Jeg ser i min hverdag at jeg møter de menneskene jeg skal til akkurat riktig tid og at lite virker å være tilfeldig.  Jeg kjenner meg og veldig igjen i den indre reisen hovedpersonen her har tatt. Denne boken kan leses både av de som er bare litt interessert i selvutvikling og de som har holdt på noen år. På slutten av hvert kapittel er det oppgaver man kan bruke som trening, hvis man ønsker det. Jeg har en side på facebook som hører til bloggen min, www.facebook.com/Lillasjel , der legger jeg ut bilder med tekst. Jeg publiserte flere bilder med tekster fra boken for det var så mange fine der.

 

Teksten er hentet fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(16861834)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Balansekvinnen handler om en annerledes reise i flere verdener, for å finne balansen og meningen med livet. I Anne Katrines møte med livets utfordringer går ferden fra topplederstilling i næringslivet til møter med narkomane i København, spåmenn i Nepal, pussige sidepassasjerer på fly og synske mennesker, og etter hvert innser hun at ingenting er tilfeldig. Dette er starten på en utrolig indre reise i jakten på å finne seg selv – Balansekvinnen. En inspirerende og tankevekkende historie der hvert kapittel avsluttes med praktiske små øvelser og verktøy som leseren selv kan bruke på sin egen ferd. I historien og i øvelsene blir du inspirert til hvordan du bringer magien inn i hverdagen og får mer energi og entusiasme, kontroll på tanker og følelser, indre ro, tilstedeværelse og en klar retning i ditt liv. “I denne boken kan alle finne noe de kan ha nytte og glede av.” – Gry Sundsten, Terapeut “Balansekvinnen hjelper deg og oppdage nye sider ved deg selv.” – Ann-Mari Amundsen, Rådgiver

 

 

Jeg tok så fatt på boken En vannmelon, en fisk og en bibel av Christy Lefteri.

Boken er fra1974 da den tyrkiske hæren invaderer Kyrenia på Kypros. Jeg likte denne boken. For meg er det tankevekkende at det ikke er lenger siden det var krig på Kypros. Vi ser krigen fra ulike perspektiv, det er bestandig forskjellige skjebner bak mennesker i en krig. Det er ingen solskinnshistorie dette, krig er ikke noe glamor, men for meg er den troverdig nok til at jeg liker den. Den tar også for seg det stadig tilbakevendene temaet om hvor fordømmende vi mennesker kan være til andre medmennesker.

 

Teksten under er hentet fra
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(16861834)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

Liker du Victoria Hislops Øya, er dette boken for deg! Sommerens ferielektyre er reddet med denne fantastiske romanen fra Kypros. I juli 1974 invaderer den tyrkiske hæren landsbyen Kyrenia på Kypros. For mange betyr dette at livet i sin hittil kjente form er over. Men for noen er det en sjanse til å begynne å leve igjen. Koki, en ung landsbyjente som er fryktet og hatet av naboene for sitt oppsiktsvekkende røde hår, har levd hele sitt liv i en slags skyggetilværelse. Men da hun blir holdt som fange sammen med de andre kvinnene i Kyrenia, kan hun endelig snakke med dem som en likeverdig. Hun forteller sin historie om en sommer for lenge siden. Om den unge, tyrkiske skomakeren som kom til landsbyen og tok hjertet hennes med seg da han plutselig reiste. Berker Adem er tyrkisk soldat, og for ham blir invasjonen av hans tidligere hjemsted en mulighet til å oppsøke kvinnen han alltid har elsket. I ly av mørket gjennomsøker han hvert hus og hver sti etter et glimt av røde hårlokker ..

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20192056)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20192056)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20192056)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg