Randi Fuglehaug, Skallebank

 

 

 

Randi Fuglehaug, Skallebank

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Randi Fuglehaug, Fallesjuke

Randi Fuglehaug, Tonedød

Fuglehaugs bøker liker jeg svært godt, for jeg synes Agnes er så festlig. Jeg liker hovedpersoner som jeg kan humre og le litt av. Gubben leser ikke disse,  for de er på nynorsk og det er verst for han. Det er lett å lese Fuglehaugs nynorsk, så det er ingen hindring. Jeg gleder meg ihvertfall.

Agnes greide det igjen hun. Jeg storkoste meg. En mer utradisjonell krimetterforsker finner du vel ikke? Ja nå er hun ikke etterforsker heller, hun er journalist. Og hun sniker seg innpå intervjuobjekter og tar i bruk alle knep. Hun greier ikke å holde tyst om konfidensielle ting og hun ligger seg til nye tips, for å være den som kommer først ut med nyheter.

Og ideen med å legge hodet til en politiker midt blant alle sauehovuder, ja den er både bestialsk og morsom på en gang.

Og valgresultatet hun sikter til som ikke foregikk som det skulle, men der kommunestyret ble satt sammen på en måte der ingen velgere ble tatt på alvor, ja det må være inspirert av et kommunevalg her i Rauma for noen år siden, der sp fikk mest velgere, men H fikk ordføreren og Ap, Vara.

Og hvordan det hele hang sammen, ja det skjønte jeg slett ikke, før på slutten der løsningen kom.

Det var nemlig mange som kunne tenkt seg å kutte hodet av ordføreren.

Har du ikke lest Randi Fuglehaug enda, da har du mye underholdning å vente.

Bøkene er på nynorsk men de er lette å lese, også for en bokmålleser.

De kan leses frittstående, men begynn på bok 1 Fallesjuke for å lære Agnes å kjenne.

Og jeg likte slutten. Men spørs hvordan det går neste gang Agnes trenger tips fra en mann. 🤪

Gleder meg til neste nok.

Kompani Lauritzen har jo flyttet fra Rauma til Voss og det går vel rykter om at ikke alle liker det i Voss og vi i Rauma, savner dem, så kanskje det er der neste drama utspiller seg? Jeg gleder meg til neste bok av Fuglehaug.

 

 

 

Journalist Agnes Tveit skal dekke det tradisjonsrike Smalahovesleppet på Voss for lokalavisa då ho får auge på eit menneskehovud blant saueskallane.

Den påtroppande ordføraren på Voss, tidlegare TV-kjendis og heimflytta vossing Sjur Dagestad, dukkar ikkje opp til opninga av Smalahovesleppet. Men hovudet hans gjer det. Det blir funne i festivalteltet, skilt frå resten av kroppen. Kven har tatt livet av – og halshogd – den populære politikaren?

Skallebank er Randi Fuglehaug sin tredje frittståande krimroman med handling frå vakre Voss.

 

På dagtid begynner jeg på denne!

Eva Fredheim, Fuglekongen

Leseeksemplar fra Tiden forlag

 

Eva Fretheim, Dronningland

Dronningland var en bra etterforskingskrim og jeg er spent på Fuglekongen.

 

 

Da Lars Ove Jansen – på folkemunne kjent som Love – blir funnet død, priser minst en av kvinnene i den lille bygda seg lykkelig. Men etter hvert som politietterforsker Vigdis Malmstrøms team begynner å etterforske saken, går lettelsen raskt over i uro – og panikk. For hva skjedde egentlig den gangen for femten år siden, da Love ble dømt for et bankran uten sikre bevis, og den påståtte makkeren hans forsvant sporløst?

Fuglekongen er et intenst drama om kjærlighet, sjalusi og de vanskelige familieforbindelsene – og om hvor langt vi kan være villige til å gå for å beskytte dem vi elsker.

På sitt elegante, uanstrengte vis skriver Eva Fretheim frem et gripende psykologisk drama, og beviser for alvor hvorfor hun er en forfatter norske krimlesere bør kaste seg over.

 

Og på senga:

 

 

Det er 1950-tallet, og reindriftsbarna Jon-Ante, Else-Maj, Nilsa, Marge og Anne-Risten er syv år gamle da de blir tatt fra familiene sine og tvunget til å gå på internatskole. Tryggheten byttes ut med en skremmende tilværelse der samisk er forbudt, joik er syndig, og husmoren straffer dem med ris. Foreldrene tør ikke å protestere, og om de forsøker blir de uansett ikke hørt av myndighetene.
Tretti år senere har de fem reindriftsbarna valgt ulike veier for å overleve, eller i det minste prøve å fortrenge. Men så en dag er husmoren tilbake. Hun går der på gaten som om ingenting har skjedd. Og når de oppdager det, blir det tydelig at ingen av dem egentlig har glemt.
“Straff” er en fortelling basert på virkelige hendelser rundt en av den svenske statens største svik mot samene. Internatskolen har knust generasjoner og ført til tap av språk, skam og brutte familiebånd.

 

 

 

April:

Lesestabel april 24, tema Nyheter, Kvinnelige forfattere

Merete Junker, Redebyggeren

Marit Reiersgård, Liksteinen

Katja Oskamp, Marzahn mon amour

Myriam Bjerkli, Samiras død

Therese Aasvik, Ingenstedsøya

Inger Johanne Øen, Det du eier evig

Agnes Matre, Fritt vilt

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

 

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

2 kommentarer
    1. Jeg er lokalpolitiker og elsket Skallebank! Har ikke lest de andre to bøkene til Fuglehaug, men det frister. Likte som du skriver den lune humoren. Jeg synes ordførerhode på smalahove-festivalen var en genial ide.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg