Hvilke nye bøker fra Bonnier norsk forlag, jeg ønsker å lese

 

 

 

Jeg har sett gjennom de nye utgivelsene fra Bonnier og plukket ut de jeg mest sannsynlig vi lese utover høsten og vinteren.

To av de ligger allerede klar i oktoberlesestabelen, som blir publisert 30. september.

Hemmelig inntil da, kun for moro skyld.

Flere sier nemlig at det er spennende å se hva jeg stabler opp hver måned.

Og jeg synes jo det er sabla moro selv.

Noen har kommet i feriestabler.

Vi skal jo mye ut og reise denne vinteren og da må vi ha med mange bøker.

Håper du også finner noe her du blir fristet til å lese.

 

 


Thomas Korsgaard, Hvis det skulle komme et menneske.

 

Bonnier gir ut to trilogier jeg ønsker å lese. Den ene er danske Thomas Korsgaard. Trilogien om Tue

Bok 1 heter Hvis det skulle komme et menneske. Jeg har bok 2 men ikke nok 1, så jeg håper bok 1 kommer min vei.

 

 

Thomas Korsgaard er mottaker av De Gyldne Laurbær – Danmarks viktigste bokpris. Første bind i trilogien som har solgt mer enn 320 000 eksemplarer i Danmark. Hvis det skulle komme et menneske er en sterk roman om fattigdom i utkanten av det danske velferdssamfunnet, om å være barn i en familie som mangler overskudd både av penger og følelser. Og om å være overlatt til seg selv og måtte ta altfor mye ansvar altfor tidlig i livet. Men det er også fortellingen om en oppfinnsom og nysgjerrig gutt med stor skapertrang. En gutt som kommer til å vokse opp og finne sin egen vei, uansett hvilken motgang livet byr på. Og ikke minst å aldri, ALDRI glemme hvor man kommer fra. Korsgaard forteller med så mye svart humor og så sterk empati med personene sine, at boken er umulig å legge fra seg. Danske kritikere har ikke spart på superlativene og har blant annet beskrevet den som «brutal, bevegende og rørende vakker … uhyre vellykket debutroman … på samme tid overbevisende og livsbejaende.»

 

 

Thomas Korsgaard, En dag vil vi le av det. 

Bok 2 i trilogien om Tue

Leseeksemplar

 

Oppfølgeren til kritikerroste «Hvis det skulle komme et menneske» er endelig her! Bok nummer to i trilogien om Tue, «En dag vil vi le av det», er fortsettelsen på fortellingen om Tue som forsøker å finne seg selv i en hverdag preget av ensomhet i en familie der de voksne ikke alltid klarer å være nettopp det, voksne. Det er en sterk roman om å vokse opp i fattigdom i utkanten av det danske velferdssamfunnet. Korsgaard tegner et portrett av en hardt prøvet familie med varme og respekt. Han skriver rett og slett slik at vi kan le av det, til tross for de sørgelige omstendighetene. I Danmark er Thomas Korsgaard utropt til et av landets mest oppsiktsvekkende og overbevisende litterære talenter. Da første bind i trilogien kom ut på norsk tidlig i 2023, jublet et samlet kritikerkorps, og romanen gikk rett inn på bestselgerlisten og ble liggende der.

 

Den andre trilogien er av Karin Smirnoff, Trilogien om Jana Kippo

 

 

Karin Smirnoff, Jeg dro ned til bror 

Fått av venn

 

Jeg har bok 1 og 2, og ønsker meg bok 3.

 

Fra omslaget:Jeg dro ned til bror er debuten til svenske Karin Smirnoff. Her er et samtidsdrama fra en ødslig svensk landsbygd. Det handler om livet. Om kjærligheten, volden, det som er vakkert og det som er gått i stykker. Det handler om det aller vanskeligste: tilgivelse. Jana og Bror er tvillinger. Moderen ligger ufør på sykehjemmet etter et slag og faderen er død. Men når Jana drar ned til Bror som er i ferd med å gå under i en kjærlighetssorg som ikke skulle vært, vekkes minnene om livet i skyggen av den truende faderen til livet. Med en uovertruffen humor, ømhet og råskap lar Smirnoff oss oppleve selve livet i sitt helt særegne og betagende språk. Romanen ble nominert til den høythengende August-prisen da den kom ut i Sverige.

 

Bok 2, Vi dro opp med mor

Fra omslaget:Karin Smirnoff har skrevet et fantastisk trebindsverk som har solgt mer enn en halv million eksemplarer i Sverige. Første bind, Jeg dro ned til bror, ble i 2018 nominert til August-prisen. Vi har tidligere utgitt det første bindet i serien, nå kommer endelig bind 2 og 3 på norsk. Trilogien om Jana Kippo er svart, rå, voldsom og from. I Vi dro opp med mor må tvillingene Jana og Bror dra til morens hjembygd Kukkojärvi for å begrave henne. De har arvet barndomshjemmet hennes og blir snart klar over at det er mye som er annerledes i bygda. De fleste innbyggerne lever etter strikte religiøse regler, og forbudene er mange.

 

Bok 3, Så dro jeg hjem.

Den står foreløpig ikke i hylla mi.

 

Jana Kippo forlater Smalåger for å delta på en utstilling i Stockholm. Der åpner nye muligheter seg, men hun blir nok en gang innhentet av fortiden. Kanskje kan kraften i kunsten og kjærligheten likevel gi henne et verdig liv. Men samtidig kaller john bror diana og de andre der nordfra på henne. Så dro jeg hjem er den tredje boken i Karin Smirnoffs kritikerroste og bestselgende trilogi om Jana Kippo. «Sparken fikk god fart utfor smalångerbakken. I svingen måtte jeg holde så knokene hvitnet for ikke å kjøre i grøfta. Barndommen kom tilbake. Den nervepirrende følelsen i den skarpe svingen. Kom det en bil var det over. Leken med døden. Fjellet hadde rett. Vi hadde lekt med døden så mange ganger at til slutt kom den. Tiden var ikke inne for meg i dag heller. Jeg hadde ting jeg måtte gjøre først.»

 

 

Pip Williams, Boken for glemte ord

Leseeksemplar

 

Denne gleder jeg meg til å pakke ned i feriekofferten.

 


Fra omslaget: En prisvinnende, rørende og tankevekkende romanen om kjærlighet og ordets makt! Unge Esme tilbringer barndommen side om side med sin far og hans kollegaer som samler ord til det som skal bli den første utgaven av Oxford English Dictionary. Etter hvert som hun vokser opp, innser Esme at ord knyttet til kvinners og vanlige folks opplevelser oftest forblir uregistrert i arbeidet med ordboken. Dermed begynner hun for alvor innsamlingen til sin egen, hemmelige ordbok: BOKEN FOR GLEMTE ORD. Inspirert av faktiske hendelser har Pip Williams fordypet seg i arkivene til Oxford English Dictionary for å fortelle en svært original og hjertevarm historie som avslører kvinners tapte ord og fortellinger, skjult mellom linjene i en historie skrevet av menn. Dette er en herlig, lyrisk og dypt tankevekkende feiring av språkets kraft til å omforme verden.

 

Caroline Säfstrand, Sannheten om østersjenta

Leseeksemplar

 

Säfstrand liker jeg svært godt og jeg gleder meg veldig mye til å lese Østersjenta.

Caroline Säfstrand, Den hemmelige ingrediensen

Caroline Säfstrand, Klubben for lykkelige avslutninger

Caroline Säfstrand, Villa havbris

 

 

Fra omslaget:En hjertevarm roman fra Sveriges feelgood-dronning, Caroline Säfstrand! Den aldrende forfatteren Inez bestemmer seg for å gjøre to ting: å rydde ut av huset og skrive sin siste bok. Men denne gangen blir det ingen roman, snarere en personlig bekjennelse fra sin yngre dager: sannheten om østersjenta. Da Inez faller og skader seg, blir hun tvunget til å ta imot hjelp av den unge vaskehjelpen Meja. Møtet mellom Inez, som må ta et oppgjør med fortiden, og Meja, som søker kjærligheten og en fremtid, får uforutsette konsekvenser. Vil de to kvinnene, til tross for forskjellene, være i stand til å hjelpe hverandre? En rørende og lun roman om vennskap, kjærlighet, mot og bekjennelser fra bestselgende Caroline Säfstrand, som har solgt over 300 000 bøker i hjemlandet.

 

Erica James, Den bortgjemte hagen

Leseeksemplar

 

Jeg leser alle bøkene Erica James gir ut. De aller fleste har jeg likt godt. Hun skriver fine underholdningsbøker.

Erica James, Mødre og døtre

Erica James, Del det med skyene

Erica James, Alt i et øyeblikk

Erica James, Lyden av en lerke

Erica James, Det lille pianohuset

Erica James, Blomsterårene

Erica James, Hagene i Italia

 

 

 

Fra omslaget: Dette er en av Erica James’ beste romaner hittil: En dypt fengslende historie om familiehemmeligheter og kjærlighet! Vakre Larkspur House er omgitt av en magisk hage, skapt av den anerkjente hagedesigneren Elfrida. Sammen med sin livsglade venninne Bess driver hun den majestetiske eiendommen. I London opplever unge Libby sitt verste mareritt da hun finner forloveden i seng med bestevenninnen, bare uker før de skal gifte seg … I sin fortvilelse rømmer Libby til sin grandtanten, i håp om å finne en måte å komme til hektene på. Libbys ankomst til Larkspur House bidrar imidlertid til å rive opp i Bess og Elfridas fortid, og før de to kvinnene kan hjelpe Libby med å stake ut en ny kurs, må de tak i sine egne uuttalte hemmeligheter og tapte kjærlighet …

 

Marcus Jarl, For dine farger var blå

Leseeksemplar

Denne skal få bli med i feriekofferten. Jeg håper bare ikke romantikkradaren min slår ut. Jeg liker underholdningsbøker svært godt, men ikke for banalt.

 

Dine farger var blå ble kåret til “Årets feelgood roman” i Sverige. Dette er en unik og rørende roman om betroelser og sannheter. Men også om håp, lidenskap og den største kjærligheten. Hvor mye er du villig til å ofre for å finne deg selv? Lina jobber som sykepleier ved nyfødtavdelingen i Stockholm. Livet hennes er fullt av dramatiske fødsler og foreldre i krise. Samtidig lengter hun etter egne barn, men mannen hennes har alltid vært tydelig på at han ikke vil ha barn. I en skoeske gjemt i skapet lagrer Lina minnene om sin første kjæreste – og kanskje også hennes livs største kjærlighet: Ted. Han som forsvant. En dag er Ted tilbake. Han sier han har tre måneder igjen å leve, og at han vil tilbringe dem med Lina. Et ønske som virkelig setter Linas ekteskap på prøve. Men Lina må få svar på hva som skjedde den gangen …

 

 

Hans Christian Grønn, Lindebergevangeliet

Leseeksemplar

Jeg har sett fine omtaler om denne så denne er jeg spent på.

 

 

«Lindebergevangeliet» er en oppvekstskildring fra en av Oslos første drabantbyer. En fargerik og vakker historie, tonesatt av salmer, slagskudd, bomber og Nirvana. Det er en kjærlighetserklæring til det som en gang var. Til en familie som ferierte med drapsmenn og ranere. Til en kameratgjeng tightere enn Beatles. Til en varm drabantby. Til en kald ishall. Til en jente med lyst hår. Til en gutt med mørkt. Fortellingen er også en hyllest til tidenes beste norske hockeyspiller. Og den er et forsøk på å forstå hva som egentlig skjedde. Hans Christian Grønn (f.1973) spilte hockey i Furuset som liten og er fortsatt god til å drible.

 

Jørgen Jæger, Skjebnedøgn

Leseeksemplar

 

Jeg holder på å lese meg opp på Jæger sine bøker om Ole Vik og har lest de 4 første. Men jeg tror jeg må lure meg til å lese denne før jeg fortsetter. Jæger skal på jubileumsturne. Han skal besøke alle bokhandlere i hele Norge.

 

Fra omslaget: Intens spenning, personlig varme og menneskelige relasjoner er Jørgen Jægers varemerke. Susanne Skogen plages av en truende stalker og etterdønningenefra sitt forrige forhold. En solskinnsdag i juli finner politiet en ukjent, død mann utenfor huset deres – og sønnen til Susanne er sporløst forsvunnet. Samme helg blir lederen for miljøorganisasjonen World Warriors skutt og drept under en demonstrasjon foran Stortinget. Flere av medlemmene i organisasjonen viser seg å være i livsfare. Cecilie Hopen aner en sammenheng, og den nervepirrende jakten på en nådeløs bakmann begynner. Mens Ole Vik har permisjon for å pleie sin hardt skadde kone, må Cecilie innhente drapsmennene før det er for sent. JØRGEN JÆGER har solgt 1,2 millioner bøker i Norge og er en av landets mestselgende krimforfattere. Han har blitt nominert til Bokhandlerprisen hele fem ganger. Lederen for en miljøorganisasjon blir skutt og drept utenfor Stortinget, og hele ledelsen i organisasjonen viser seg å være i livsfare.

 

Heléne Holmström, Å danse i mørket

Helene Holmström, Flammer, snø og stjerner

Flammer, snø og stjerner gikk så vidt under radaren min for banalt, men det var nok alvor i den til å bli godkjent og nok til at jeg har lyst til å lese Å danse i mørket.

 


Dette er berusende og vakker lesning fra Heléne Holmström, en av Sveriges mest populære forfattere! Vinkjenneren Bente var i mange år en kjent TV-profil, men uheldige omstendigheter gjør at hun nå jobber på en vinbar i Stockholm. En dag blir hun kontaktet av en venninne i Frankrike som lurer på opprinnelsen til en mystisk vinflaske, med en svensk inskripsjon. Sammen med den populære historikeren Didrik drar hun til vakre Bourdeaux for å spore opp vinflasken. Her nøster de opp i en historie om altovervinnende kjærlighet, krigens grusomheter og samholdet i en liten fransk by. Men reisen får også Bente og Didrik til å reflektere over sine egne drømmer og mål, samtidig som hemmeligheter fra fortiden innhenter dem begge …

 

 

Jan Erik Fjell, Nattravnen

Leseeksemplar

I likhet med Jæger, henger jeg etter med denne serien til Fjell, om Anton Brekke. Vi leste de tre første tror jeg det var og så ble det stopp. Ja ikke fordi vi ikke likte de, men det kom nye og trengte seg på. Nå har jeg lagt klar to pocket som skal være med på ferie så vi får hentet oss inn igjen.

Vi, det er gubben og jeg, for begge leser vi krim og begge liker vi bøkene til Fjell.

 

 

 


I 1995 forsvinner 17 år gamle Isabell Lilleng fra Rømskog. Robert Taule er nylig løslatt etter en voldtektsdom og blir straks hovedmistenkt. Så forsvinner også han. Etter at lensmannen går av med pensjon, blir han besatt av å løse saken. En livstruende sykdom gjør at tiden hans er knapp. Hvor nær sannheten rekker han å komme før han blir borte for alltid? I nåtid blir Isabells levninger funnet. Anton Brekke blir engasjert av truecrimejournalist Kristian Bolstad, som vil lage podkast om forsvinningen. De begynner å tråkke opp en ny, ukjent sti for å løse saken før politiet gjør det. Men Isabells morder er villig til å gjøre alt for å holde seg skjult.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg