Deborah Rodriguez, Tilbake til den lille kafeen i Kabul

Deborah Rodriguez, Tilbake til den lille kafeen i Kabul

 

Jeg trodde jeg leste Den lille kafeen i Kabul, men det var oppfølgeren jeg leste. De kan leses frittstående, for jeg var ikke klar over at dette var en oppfølger og følte derfor ikke at jeg gikk glipp av noe.

Det var en veldig fin bok.

Jeg likte godt at den viser ulike sider ved det å bo i Afghanistan, ikke bare det vi synes er trist og vanskelig men også de gode. Det gjør at vi også lærer litt om dette landet som for mange av oss, kan høres litt skremmende ut.

Afghanistan er et land som har skiftet mye mellom fred og ufred. Der de har følt frihet,  for så å blitt kneblet igjen. Særlig gjelder dette kvinnene. Vi får håpe at det går bedre for de neste generasjonene som vokser opp, at det blir mer stabilt. Som det sies i boken så er utdanning viktig, at også kvinnene må få gå på skole og bevege seg fritt i samfunnet.

Sitat:

Visse holdninger har sine eldgamle årsaker, og det kommer til å ta mange år å viske dem ut. Og det kommer til å ta enda lenger tid å bli kvitt enkelte tanker som spres som løgner i religionens navn. 

Anbefaler boken varmt hvis du liker å lese historier fra andre land.

 

 

Seks kvinner forent gjennom en liten kafé i Kabul Sunny, tidligere eier av Den lille kafeen og ny eier av vingården The Screaming Peacock. Greier hun å takle livets utfordringer på egen hånd? Yasmina, den unge moren som nå driver kafeen – helt til en forferdelig hendelse rammer både familien og kafeen … Layla og Kat, afghanske tenåringer i USA som strever med å finne sin plass i tilværelsen. Zara, som er på vei inn i et tvangsekteskap som vil få ødeleggende konsekvenser. Disse kvinnene er i ferd med å lære seg det Halajan, Yazminas opprørske svigermor, alltid har visst: Når verden slik du kjenner den er i ferd med å forsvinne, må du må finne en ny måte å leve på.

 

 

Nå leser jeg:

Shin Kyong-sook, Ta vare på mamma 

Jeg kommer med en gang:

Bøker lest august 2017 

 

Etter å ha lest Jeg kommer med en gang, visste jeg at denne forfatteren må jeg lese mer av. Jeg kjøpte de derfor fra Press forlag.

https://fpress.no/

Ta vare på mamma var den første som ble gitt ut og ble en internasjonal suksess.

 

Med over en million solgte eksemplarer på et drøyt år siden utgivelsen er Ta vare på mamma den mestselgende romanen i Korea noensinne. Nå er den også i ferd med å bli en internasjonal bestselger. Shin Kyung-Sook har skrevet en neddempet men dypt rørende historie om en families jakt på sin mor – og om lengslene, hemmelighetene og smertene som de oppdager at hun har gått og båret på. Det er under et familiebesøk i storbyen Seoul at mamma blir borte. Hun var rett bak ektemannen når han gikk på toget, og så var hun plutselig ikke der lenger. Mens barna krangler om hvordan de skal lete etter henne, og faren vender hjem til landsbyen for å vente, forteller hver av familiemedlemmene sin egen historie om livet med moren. Har de levd opp til forventningene hennes? Var hun egentlig lykkelig? Underveis får vi ikke bare vite hva som vite hva som skjedde den skjebnesvangre dagen, men vi blir får også ta del i et større mysterium: Spørsmålet om hva det vil si å være mor. Som roman er Ta vare på mamma dypt forankret i den koreanske kulturen og familietradisjonene, og tar leserne med inn i en fremmed og fascinerende virkelighet. Men boken er også en varsom utforsking av helt allmenne temaer, om båndene som binder oss sammen i familier, og om hvordan vi blir usynlige for dem som står oss nær.

 

September:

Lesestabel september 2022, Tema Vi reiser rundt i verden, Mest Asia, litt Europa og Usa

Ilja Leonard Pfeijffer, Grand Hotel Europa

Rohinton Mistry, Balansekunst

Eva Weaver, Gutten fra ghettoen 

Shilpi, Somaya Gowda, Indias datter 

 

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 22, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

August:

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg