Lesestabel september 2022, Tema Vi reiser rundt i verden, Mest Asia, litt Europa og Usa

 

Jeg stabler og stabler.

Jeg tør ikke vise bilder av bokrommet mitt, med alle stablene.

Folk tror jo jeg er gal, noe jeg også innrømmer å være, jeg er jo Bokidioten.

Allerede har jeg planlagt litt for mange måneder fremover, langt ut i neste år.

Nordisk, norsk, seriebøker, pocket og det må inn et måned eller to med nyheter og julebøker.

I tillegg har jeg en stabel med bøker utgitt i fjor.

Og nå kommer høstkatalogene.

Jeg tenkte å samle de i en blogg og gi et utdrag av de som kommer i høst, som jeg planlegger å lese.

Jeg tror nok det blir like mye skvaldring i stablene, som det er av canadagjessene som mellomlander nedenfor huset mitt.

Jeg våknet av et forferdelig sirkus i dag, når de tok av, videre på ferden sydover.

Om ikke så lenge, flyr jeg etter dem.

 

Jeg har lest mye nyheter i år.

Oftest får jeg de som leseeksemplarer.

Og da blir jo alle jeg har kjøpt selv, stående i hylla.

Da må jeg ha kjøpestopp og det går bare ikke an.

Det er umulig å gå forbi bokhandelen, uten å kjøpe bøker.

Derfor må jeg prøve å putte litt gammelt inn, så de ikke mister håpet, der de står.

Det har hendt jeg har måtte tørke noen  tårer av de som har blitt litt nedstemt.

De har gjerne fått luftet seg litt på ferie, kjent smaken av det store utland og plutselig er de tilbake i hylla.

Når dette skjer flere ganger, kan jo hver og en bli motløs.

September er derfor ganske så spennende, en samling med bøker, der de fleste historiene er fra India, Sør-Korea og Midt-Østen. Noen er også fra Europa.

Ikke alle er fra de landene, men kan også omhandle mennesker som kommer derfra.

Kun noen få er leseeksemplarer.

Det er jeg pålagt av markedsføringsloven, å gjøre oppmerksom på.

Ingen betaler meg eller pålegger meg å lese, utenom meg selv, som lager disse stablene for å inspirere meg selv til å lese.

Ikke alle i stabelen, vil bli lest, hvilke vet jeg ikke, de blir plukket etter impuls.

De jeg liker,  vil få egen presentasjon.

Ved månedsslutt,  kommer en presentasjon av alle.

Tekst fra omslaget under bildene.

Og jeg når helt sikkert ikke å lese alle. Jeg plukker etter humør.

Jeg har igjen en fra august som jeg vil lese ferdig:

 


Ilja Leonard Pfeijffer, Grand Hotel Europa

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne så spennende ut og jeg har ikke kommet så langt,  for her er det en god del som er over min evne til forståelse men også mye interessant, men det vil ta tid å lese ut denne. Den vil nok følge meg inn i september.

 

Den kjente forfatteren Ilja Leonard Pfeijffer tar inn på det ærverdige, men nedslitte Grand Hotel Europa for å reflektere over hva som gikk galt med Clio, hans livs store kjærlighet. Slik skrives en vakker historie fram, om intellektuell og kjødelig lidenskap, om reiser til Malta, Portovenere og Venezia, og en spennende jakt etter Caravaggios siste maleri.

Forfatteren blir mer og mer fascinert av mysteriene rundt Grand Hotel Europa og gjestene som bor der – minneverdige karakterer som tilsynelatende stammer fra mer elegante æraer. Men hotellets fremtid er truet av globaliseringen som finner sin vei også hit.

Grand Hotel Europa er Den store europeiske romanen – en grandios, lyrisk og freidig roman om europeisk identitet og vårt eget kontinent. Et Europa hvor fortiden dyrkes i den grad at det knapt er plass til noen fremtid, og hvor masseturismen er i ferd med å ødelegge noe av det mest verdifulle vi har. Boken er en av de mest solgte i Nederland de siste årene, den er belønnet med flere priser, er trykket i 26 opplag og er under utgivelse i over 20 land.

 

Haruki Murakami, Trekkoppfuglen 

 

Et impulsinnkjøp fra mange år tilbake, for Murakami er en kjent forfatter. Jeg leste en av han i fjor, den fikk jeg av Pax forlag. Denne har jeg kjøpt selv.

Haruki Murakami, Kafka på stranden

Trekkoppfuglen er en tykk bok, med tett skrift og små bokstaver så det spørs om den vil bli prioritert, litt usikker.

 

Når telefonen ringer hjemme hos Toru Okada, en ung, nokså alminnelig fyr som for tiden er arbeidsløs, hører han stemmen til en kvinne han ikke kjenner, men som ikke desto mindre later til å vite alt om ham. Okada rykkes løs fra hverdagens sløve rutine. Han har lett etter katten sin i flere dager, og nå forsvinner også hans kone uten spor. I jakten på henne kommer han i berøring med sterke krefter i det japanske samfunnet, mennesker helt uten skrupler og moral. Han konfronteres også med krigens bestialitet, slik den utspilte seg i en ørken i Mandsjuria i 1938.

Nadia Hashimi. Når månen står lavt

 

Etter å ha lest Et hus uten vinduer, bestemte jeg meg for å lese flere av Hashimi. Denne måneden vil jeg prøve å få lest både Der månen står lavt og Perlen som sprengte skallet.

Et hus uten vinduer, Nadia Hashimi

 

En ny roman fra Nadia Hashimi, forfatteren av den internasjonale bestselgeren Perlen som sprengte skjellet. Når ektemannen blir drept av Taliban, må Fereiba flykte fra Afghanistan med sine tre barn. Hun har bare ett håp om å overleve: å komme seg til søsteren i England. Med falske papirer og hjelp fra fremmede de møter på veien, klarer de å komme seg til Iran, og videre til Hellas. Men på et travelt torg i Athen tar skjebnen en ny og skremmende vending når tenåringssønnen Saleem blir borte.

 

Ajar Akthar, Begynnelsen på et farvel

 

Et av mange impulskjøp og aner ikke hva jeg går til.

 

Hayat Shah har vært bergtatt av Mina lenge før han treffer henne: Morens vakre, talentfulle venninne er rene legenden i familien. Når han får vite at Mina skal flytte fra Pakistan og bo sammen med familien Shah i Amerika, blir Hayat henrykt. Hayats far er mindre begeistret. Han er stadig på vakt mot fundamentalisme, og liker ikke tanken på å få Minas brennende tro inn under sitt eget tak. Det ingen forventer, er at Hayat skal bli totalt forvandlet når Mina viser ham Koranens skjønnhet. Minas virkelige magi kan være at Shah-huset blir et lykkelig hjem. Men når en jødisk lege og familievenn får et godt øye for Mina, blir Hayats sjalusi forsterket av omgivelsenes antisemittisme – og han handler med katastrofale følger for de han er mest glad i. Begynnelsen på et farvel er et gnistrende skrevet, nyansert og emosjonelt kraftfullt blikk på samspillet mellom religionen og det moderne livet. Ayad Akhtar vokste selv opp i den amerikanske Midtvesten, og gjennom Hayat Shah viser han leserne på levende vis hvor sterke krefter unge menn og kvinner som vokser opp som muslimer i dagens USA utsettes for. Dette er en intim og personlig roman som vil bli værende hos leserne lenge etter at siste side er lest.

 

Eva Weaver, Gutten fra ghettoen 

 

Egentlig skulle stabelen kun være bøker med historier fra Asia, men denne lurte seg inn i stabelen, uten at jeg så det. Det er noen som bare sniker seg frem, hvis jeg ikke følger med. Den ser bra ut, så den fikk ligge der.

 

 

 

Dukkemesteren fra gettoen er fortellingen om en frakk, en hånddukke og en gutt som bor i Warsawa i 1938, en tid da trusselen om krig ble hard virkelighet. Denne viktige boken gir leseren innblikk i den 2. verdenskrig. Samtidig forteller den en spennende og gripende historie om et barns overlevelsesevner under umenneskelige livsbetingelser.

 

Dina Jefferies, Tedyrkerens kone

 

Dina Jefferies, Grevinnen fra Toscana

Dina Jefferies, Den savnede søsteren

Dinah Jefferies, Safirhandlerens enke

Den siste der lette jeg veldig etter i hyllene. Jeg så først nå at jeg har lest den. Jefferies er ikke av mine feelgoodfavoritter, men har vært ok innimellom som avslappende underholdning.

 

 

For å beskytte familien må hun gjøre det umulige. 1925, Ceylon. Gwendolyn Hooper stiger av båten fra England i et land hvor det dufter av kanel og sjasmin. Hun er en ung brud på 19 år som skal begynne et nytt liv. Men når hun føder sitt første barn, står hun overfor et valg ingen mor skulle være nødt til å ta.Plantasjen ektemannen har drevet gjennom flere år, har mange hemmeligheter. Hvordan døde mannens første kone? Og hva skjuler den lille graven i hagen? Mest av alt tynges Gwendolyn av sin egen hemmelighet som hun har kjempet for å beskytte hele livet

Shilpi Somaya Gowda, Indias datter og Gyllen sol

 

Jeg har lest Vi var en familie. En fin bok, selv om den ikke grep meg helt.

Shilpi Somaya Gowda, Vi var en familie

Indias datter begynte jeg på for mange år siden. Jeg hadde den på e-bok, men det var noe tull med sidene, så jeg ga opp. Jeg kjøpte derfor papirutgaven for den har fått veldig mange gode omtaler.

Først nå, i det jeg blar nedover, ser jeg at dette er ikke Indias datter. Jeg har visst enda en bok av samme forfatter, Gyllen sol. Ja, da blir det to romaner av denne forfatteren også.

 

Anil forlater India for å studere i USA. Trass i familiens krav mer ønsker han å bli, men en barndomsvenninne fanget i et voldelig ekteskap, trenger hans hjelp.

Anil er den første i familien som forlater India for å få en utdannelse. Han er familiens eldste sønn og klanens neste overhode. De forventer av ham at han vender hjem igjen. Når han arver posisjonen som landsbymegler, må Anil veksle mellom sitt moderne liv i USA og sin lille landsby. Men jo mer Anil ser av USA, jo mer ønsker han å bli i Vesten. Barndomskjæresten Leena har ikke de samme mulighetene. Fanget i et voldelig, arrangert ekteskap blir hun tvunget til å ta et valg som kan ødelegge hennes og familiens ære. Vil Anil forsake sitt nye liv for å redde Leena? Vil han velge landsbyen som behøver ham?

 

Shilpi, Somaya Gowda, Indias datter 

 

Her kom Indias datter.

 

 

 

Jentebarn har ingen verdi på landsbygda i India, så når Kavita føder en datter, dreper ektemannen Jasu den nyfødte. Noen år senere føder Kavita nok en datter, og trygler sin mann om å få tilbringe én natt sammen med barnet. Den natten bringer hun datteren i sikkerhet på et barnehjem. I USA vokser Asha opp hos trygge og kjærlige adoptivforeldre. Likevel trekkes hun mot sitt fødeland, og reiser til India for å fi nne sin bakgrunn. Historien strekker seg over 20 år, og fortelles av de to mødrene og datteren de deler. Dette er en emosjonell og eksotisk fortelling som tar deg tett på Indias kultur, mennesker, lukter og smak. “Indias datter” oversatt til 18 språk, er solgt i over 200 000 eksemplarer i Canada og har ligget på New York Times’ bestselgerliste

 

Nadia Hashimi, Perlen som sprengte skjellet

 

Og her er nok to av Hashimi. Er litt uorganisert den stabelen min. Jeg skulle nok vært strengere med de, men de var så glad for å bli plukket frem og de hoppet hit og dit, ja dere ser det egentlig på bildet også. Til slutt ga jeg bare opp og lot stabelen være litt lurvete. Kanskje de var redd for å bli satt bort igjen.

 

 

Perlen som sprengte skjellet er en sterk og realistisk bok som skildrer kvinneliv i Afghanistan på begynnelsen av 1900-tallet og i vår egen tid. Kabul 2007: Taliban regjerer i gatene. Med en far som er rusavhengig og ingen brødre, er det sjelden Rahima og søstrene hennes får lov til å forlate huset for å gå på skolen. Deres eneste håp ligger i den eldgamle afghanske tradisjonen med bacha posh, som tillater Rahima å kle seg og bli behandlet som en gutt, helt til hun kommer i gifteferdig alder. Som gutt har hun en frihet hun bare kunne ha drømt om før, og som vil forandre henne for alltid. Men Rahima er ikke den første i familien som er gjenstand for denne skikken. Et århundre tidligere reddet hennes tippoldemor Shekiba seg selv og skapte seg et nytt liv på samme måte, en forandring som førte henne ut på en reise fra den avsidesliggende landsbyen og til rikdommen og overfloden i kongens slott i Kabul. «Nadia Hashimi har først og fremst skrevet en følsom og vakker familiehistorie. Denne engasjerende historien skildrer flere generasjoner og er et portrett av Afghanistan med all sin forvirrende og gåtefulle storhet. Samtidig gir den et bilde av den kampen afghanske kvinner fortsatt må kjempe.» Khaled Hosseini, forfatter av Drageløperen «Et fascinerende innblikk i livet til afghanske kvinner som tilhører ulike generasjoner og er skilt av store avstander, men som likevel har mye felles. Dette er en historie som får deg til å tenke.» Shilpi Gowda, forfatter av Indias datter

 

 

Rohinton Mistry, Balansekunst

 

Balansekunst må leses før Familieanliggender. Dette er også bøker som har ventet i årevis, så det er ikke rart de blir ivrige, når de blir plukket frem.

Gjennom sine fire hovedpersoner og en mengde fargerike bipersoner fører Rohinton Mistry leseren rundt i Indias nære fortid, fra selvstendigheten i 1947 til unntakstilstanden i 1975. “Balansekunst” er en brutal historie, men den er også sterk, fargerik og vakker og bringer India i fokus på et enbestående vis. Her skildres kastevesenet og kampen for tilværelsen på en så livfull måte at det er nærliggende å trekke linjen tilbake til forfattere som Dickens og Balzac. “Balansekunst” er blant de sjeldne bøkene som setter varig preg på leseren.

 

 

Rohinton Mistry er kjent blant mange norske lesere for romanen Balansekunst (1997). I sin nye bok, Familieanliggender, tar forfatteren oss med til 1990-årenes Bombay. Mistry er en realistisk forteller, og han viser med denne romanen igjen sin store evne til å skildre miljøer og enkeltmenneskets kamp i hverdagen med både humor og alvor. Nariman Vakeel er parsi, 79 år gammel og enkemann. Han lider av Parkinsons sykdom og bor i en nedslitt leilighet sammen med sine to middelaldrende stebarn. Da Nariman, stikk i strid med stebarnas anvisninger, spaserer en tur ut i byens gater og brekker foten, blir omsorgsbyrden for tung for dem, og de overlater ansvaret til sin mye yngre halvsøster, Roxana. Hun bor i en liten leilighet med mann og to små sønner, og den nye situasjonen setter hele familien på harde prøver. Boken var nominert til den velrenommerte Booker-prisen. Oversatt av Torleif Sjøgren-Erichsen.

 

Elif Shafak, Bastarden fra Istanbul

 

Enda et impulskjøp. Skal tro om denne er bra?

 

 

Boken handler om kvinner i 4 generasjoner som bor sammen i Istanbul. Mennene i familien får en tidlig død, og de tror det hviler en forbannelse over dem. Da de får besøk av en kusine fra USA dukker det opp mørke familiehemmeligheter.

 

 

Deborah Rodriguez, Den lille kafeen i Kabul

 

Dette må være et impulskjøp, beregnet på ferie. Jeg skal ut på et par helgeturer i september, bokrelatert, men vet ikke om det blir tid til å lese. Kanskje på toget.

 


På et av de farligste stedene på kloden møtes fem kvinner: Sunny, den stolte kaféeieren, Yasmine, som ble kidnappet fra en avsidesliggende landsby, Isabel, en ambisiøs journalist, Candace, en rik amerikansk kvinne som endelig har forlatt ektemannen for å hengi seg til sin afghanske elsker, og Halajan, en enke som har en hemmelig kjærlighetshistorie som bryter med alle regler i det afghanske samfunnet

 

 

 

Khaled Khalifa, Ingen kniver på kjøkkenet i denne byen 

Bøker lest september 2021, 13 bøker

 

Jeg har lest en av han før, Ingen ba for dem. Jeg både likte og ikke likte den, så jeg er spent på denne.

 

 


Fortelleren i romanen ble født i 1963, samme året som Baath-partiet kom til makten i Syria ved et kupp. Handlingen strekker seg inn i vårt århundre og skildrer familiens liv i Aleppo under diktatoren Hafez al-Assad og senere hans sønn Bashar, et samfunn styrt av frykt og kontroll. Romanen forteller om Syrias politiske kollaps som har pågått over flere tiår. Gjennom tre generasjoner følger romanen familien, venner, fiender og elskere. Aleppo er romanens sentrale karakter, en gang en metropol for rikdom, makt og kultur, nå i ruiner.

 

 

Amitav Ghosh, Et hav av valmuer

 

Denne har stått i hylla i mange år. Et hav av valmuer oh En elv av røyk. Det er en trilogi, men har aldri funnet den tredje. Jeg får prøve igjen, hvis jeg liker de godt.

 

Dette er den første boken i Ibis-trilogien.

 

Amitar Ghosh, En elv av røyk. Bok 2  i Ibis-trilogien

 

Mektig historisk epos fra en av Indias store forfattere.

I september 1838 blir skipet Ibis rammet av storm på vei fra India til Mauritius med en last av straffanger og tvangsarbeidere. Når stormen løyer, har fem menn forsvunnet: to sjømenn, en passasjer, og to straffanger.

Den samme stormen griper også inn i livene til menneskene om bord på andre skip i området. Anahita seiler mot Kanton med en stor last opium. Og Redruth er på vei fra England med en last av planter som skal byttes i sjeldne vekster fra Kina. Over dem alle henger trusselen om fiendtligheter mellom Kina og Storbritannia. Den kinesiske keiseren vil ha en slutt på opiumimporten fra Vesten og India, men opiumhandlerne vil ikke gi seg uten kamp. Mange skjebner står på spill.

Andre bind av Amitav Ghosh’ storslåtte trilogi er like medrivende lesning som den Man Booker-prisnominerte Et hav av valmuer, og er et sterkt portrett av en tapt by: Kanton før opiumskrigens start.

 

Shin Kyong-sook, Ta vare på mamma 

Jeg kommer med en gang:

Bøker lest august 2017 

 

Etter å ha lest Jeg kommer med en gang, visste jeg at denne forfatteren må jeg lese mer av. Jeg kjøpte de derfor fra Press forlag.

Ta vare på mamma var den første som ble gitt ut og ble en internasjonal suksess.

 


Med over en million solgte eksemplarer på et drøyt år siden utgivelsen er Ta vare på mamma den mestselgende romanen i Korea noensinne. Nå er den også i ferd med å bli en internasjonal bestselger. Shin Kyung-Sook har skrevet en neddempet men dypt rørende historie om en families jakt på sin mor – og om lengslene, hemmelighetene og smertene som de oppdager at hun har gått og båret på. Det er under et familiebesøk i storbyen Seoul at mamma blir borte. Hun var rett bak ektemannen når han gikk på toget, og så var hun plutselig ikke der lenger. Mens barna krangler om hvordan de skal lete etter henne, og faren vender hjem til landsbyen for å vente, forteller hver av familiemedlemmene sin egen historie om livet med moren. Har de levd opp til forventningene hennes? Var hun egentlig lykkelig? Underveis får vi ikke bare vite hva som vite hva som skjedde den skjebnesvangre dagen, men vi blir får også ta del i et større mysterium: Spørsmålet om hva det vil si å være mor. Som roman er Ta vare på mamma dypt forankret i den koreanske kulturen og familietradisjonene, og tar leserne med inn i en fremmed og fascinerende virkelighet. Men boken er også en varsom utforsking av helt allmenne temaer, om båndene som binder oss sammen i familier, og om hvordan vi blir usynlige for dem som står oss nær.

 

Shin Kyong-sook, Jenta som skrev ensomhet.

 

Dette er tredje noken, men de er frittstående.

 

 

Endelig kommer det en ny bok fra forfatteren av bestselgeren Ta vare på mamma og Jeg kommer med en gang. Denne gangen om ensomheten hos en ung jente som flytter fra landsbygda til storbyen Seoul. Hun får seg jobb på fabrikk i Seoul under den industrielle blomstringstiden på 1970-tallet. Den navnløse jenta har lange dager på jobben, og hver kveld sliter hun seg gjennom kveldsskole for å oppnå drømmen om å bli forfatter. Shin Kyung-Sook skildrer et samfunn som går gjennom en ekstrem samfunnsmessig omveltning hvor urbanisering og undertrykkelse er to sider av samme sak. Unge jenter betaler den største prisen i en tid der Korea blomstrer og vokser etter vietnamkrigens herjinger. De unge jentene er på bunnen av det stadig større klasseskillet som vokser frem i Seoul. Jenta som skrev ensomhet drar veksler på konfliktene og usikkerheten Shin selv følte da hun flyttet til storbyen, da hun selv var en ung jente som skrev seg gjennom ensomheten. Romanen er regnet blant de viktigste bøkene i Korea det siste tiåret og befester Shins posisjon som en av de mest lesverdige forfatterne i sin generasjon.

 

 

Un-Su Kim, En kule i hjertet.

Leseeksemplar fra Aschehoug forlag

 

Dette er eneste leseeksemplaret denne måneden. Aner ikke om den er bra, men kan være ok med en krimbok i gjengen.

 

 

Bak hver forbrytelse i Seoul skjuler det seg en anonym mesterhjerne – en planlegger – som i stillhet legger opp trekkene til byens farligste kriminelle. Planleggerne nyter legendestatus, ingen vet hvem de er. Reseng er snikskytter og leiemorder, oppdratt i kriminalsentralen “Biblioteket” av en gretten morder ved navn Gamle Vaskebjørn. Reseng spør aldri om noe: hvor han skal, hvem han skal drepe, eller hvorfor hjemmet hans er fylt med bøker ingen noen gang har lest. Så en dag følger ikke Reseng planen som er lagt for ham og velter dermed hele reisverket rundt seg. Når han avdekker et opplegg satt i gang av en eksentrisk trio av unge kvinner – en kioskansvarlig, hennes lamme søster og en skjeløyd bibliotekar – blir Reseng nødt til å bestemme seg for om han vil forbli en brikke i spillet eller ta styringen selv

 

Elif Shafak, 10 minutter og 38 sekunder i vår underlige verden 

Det var et Leseeksemplar til, men en jeg har lånt av Norli Åndalsnes

 

Jeg ser nå at jeg har to bøker denne måneden av Shafak også. De er jo så ukjente for meg mange av disse asiatiske forfatterne at jeg husker ikke navnene.

 


I en søppeldunk et sted i utkanten av Istanbul ligger sexarbeideren Tequila Leila og er død. Men «selv om hjertet hadde sluttet å slå, strittet hjernen imot … Hukommelsen stormet av gårde, ivrig og iherdig, og samlet opp biter av et liv som styrtet mot slutten».

Slik innledes denne usedvanlige beretningen om en mishandlet og brutalisert, men sterk og modig kvinne som har holdt fast ved sin grunnleggende menneskelighet, på tross av at verden har gjort sitt beste for å knekke henne. Mens livets nedtelling pågår, klynger Leilas bevissthet seg til minner om fødsel og barndom, oppvekst og overgrep, bakgatene og bordellet hun jobbet i – og ikke minst hennes fem medutstøtte venner, sikkerhetsnettet som dempet fallet hver gang hun snublet, ble utnyttet og henfalt til selvmedlidenhet.

Men historien om kvinnen som nekter å tie selv etter at hun er blitt myrdet, er også en roman om byen som var hennes levebrød inntil den tok livet av henne, Istanbul. Boken er dedisert til «Istanbuls kvinner og til byen Istanbul, som er – og alltid har vært – en kvinnelig by». Dobbeltportrettet av den prostituerte Leila og «denne maniske gamle byen» gjør Shafaks nye roman til en ofte sjokkerende, men medrivende og intens leseopplevelse. Som forfatteren sier det: «Mye i denne boken er sant, og alt er fiksjon.»

 

2 kommentarer
    1. Balansekunst leste jeg for 6-7 år siden. Begynte veldig bra, men ble grusom etterhvert. Har ikke lest bøker fra India/Pakistan siden. Du får ha lykke til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg