Anthony Doerr, Den beste av alle verdener

 

 

 

Anthony Doerr, Den beste av alle verdener

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg likte svært godt Alt lyset vi ikke ser og gledet meg til denne. Men den er svært spesiell. Jeg skiftet mellom å undre meg og kose meg. Så lenge jeg hadde lyst til å lese videre, fortsatte jeg, selv om jeg ikke forstod alt. Særlig begynnelse og slutt forvirret meg. Kanskje slutten mest av alt, fant jeg veldig merkelig. Men vi er da kommet langt frem i fremtiden.

Jeg ville aldri anbefalt denne romanen, uten å legge til, at du må like merkelige bøker. For selv om jeg ble veldig forvirret, var det også den boken denne måneden som pirret mest leselysten, nettopp fordi jeg ikke ante hva som ventet meg på neste side.

Vi følger ulike barn med ulike utfordringer. Og i ulike tider og steder på jorden. En står utenfor Konstantinopel, med oksene Tre og Månelyst, som han er så glad i, og er tvunget med de som vil bryte seg gjennom bymurene. Ei jente, Anna, er innenfor murene sammen med sin syke søster. Dette er på 1400~tallet. Ei er innestengt i det vi skal forstå er et romskip med mennesker, som rømmer fra jorden for å overleve. En er med i Koreakrigen. Mens en faller litt utenfor i samfunnet og ender opp med å ville sprenge et bibliotek i luften. Etterhvert som man leser, blir man knyttet til disse barna, som vi får følge gjennom livet.

Så ja, en bok jeg definitivt vil huske, men likte jeg alt? Nei. Forstod jeg alt? Nei.

Men en ting kan jeg fortelle, at de fragmentene av en historie vi følger, er fra et gammelt manuskript. Og grunnen til at det er vanskelig å lese, er at når de fant manuskriptet, var mye av teksten borte og de som tolket den, måtte derfor prøve å tyde og gjøre det mest mulig forståelig. Dette ville jeg gjerne forstått i det jeg begynte å lese, men fikk det ikke med meg, før helt på slutten.

Hadde det ikke vært nesten 700 sider, hadde jeg vært fristet til å begynne på igjen, for kanskje å forstå enda mer.

 

Hovedpersonene i Den beste av alle verdener prøver å finne ut av verdenen som omgir dem: Anna og Omeir på hver sin side av bymurene under beleiringen av Konstantinopel i 1453, tenåringsidealisten Seymore under et angrep på et bibliotek i dagens Idaho, og Konstance, som befinner seg på et interstellarisk skip, tiår fram i tid. De er alle drømmere og outsidere som finner styrke og håp når de står midt i det ukjente.

Som en rød tråd gjennom hele fortellingen går den eldgamle teksten om Aethon, som lengter etter å bli til en fugl, slik at han kan fly til et paradis i himmelen. Denne historien gir trøst og mystikk til bokens uforglemmelige karakterer. Pulitzerpris-vinner Anthony Doerr har skapt en kaleidoskopisk fortelling som viser hvor tett knyttet vi er til hverandre, til dem som levde før oss, og til dem som vil være her etter oss.

Den beste av alle verdener er en hyllest til fortellingenes magi, og er en vakker og forløsende roman om å ta vare på bøkene, jorda og menneskenes hjerte.

 

Nå leser jeg:

Lucy Diamond,  Midnattsløfte

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Lucy Diamond, Julekort fra strandkafeen

Lucy Diamond, En italiensk affære

Lucy Diamond, Strandkafeen

 

Jeg har ikke lest alle i stabelen. Jeg måtte ha noe lett. Derfor fant jeg Lucy Diamond, som også ble utgitt i 2021 og passet derfor til temaet. Jeg fant ut at en av bøkene i stabelen, Max Seeck, var fra 2022. Den blir flyttet frem noen måneder til bøker i serie, april eller mai eller juni.

Si ingenting er fra Irland konflikten og en jeg gjerne vil lese, men tror ikke jeg når det og vet ikke om jeg er klar for enda mer væpnet konflikt.

 

Det er nyttårsaften og Gemma og Spencer har invitert til fest. Musikk, mat og sjampanje – og huset fullt av venner. Hjemmeværende Gemma skammer seg over å «bare» være mamma – men denne kvelden vil hun bare nyte. Blant gjestene er Caitlin som nettopp har mistet moren sin og slått opp med den utro kjæresten, og Saffron som jobber som PR-agent i London, men som har rømt byen for å fordøye noen høyst uventede nyheter.

Gemma, Caitlin og Saffron finner hverandre over rause drinker og nyttårsforsetter mens de knekker lykkekaker. Vennskapet som oppstår, er umiddelbart og det nye året lover godt.

Det varer ikke lenge. Før januar er over har livet floket seg enda mer til for alle tre. Kan vennskapet styrke og inspirere dem til å komme videre?

 

 

 

 

Januar:

Lesestabel januar 23, tema 2021

Peter May, Blodets bånd

Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, Mentalisten

Martha Hall Kelly, Solsikkesøstre

Aslak Nore, Havets kirkegård

Stefan Ahnhem, Siste spiker

Ildefonso Falcones, Sjelemaleren

Hilde Rekraas, Ingunn Røren, Det mørkeste rommet

Simon Stranger, 304 dager

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

Her finner du min lille nettbokhandel. Der vil jeg legge ut de bøkene jeg liker aller best, nye hver måned.

De blir sendt deg direkte fra Ark.

https://pokket.no/lillasjel/

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg