Ane Riel, Beist

Nå var jeg ferdig med første bok fra Island og Sverige, klar for Danmark

Ane Riel, Beist

Leseeksemplar fra Aschehoug

Ane Riel, enda en forfatter jeg ikke har lest  noe av før. Dette var et spennende bekjentskap.

Historien er inspirert av en tysk gutt. Han produserte ikke myostatin- et protein som regulerer muskelveksten hos mennesker og dyr ved å hemme den. Han utviklet derfor store muskler allerede som barn. Figuren Lennie i John Steinbecks roman, var også glad i å kose med mus og var en inspirasjon for forfatteren.

Jeg lot meg underholde av historien. De første to/tre hundre sidene synes jeg historien fløt lett og småhumoristisk med en undertone om at her kommer det nok noe mer uhyggelig etterhvert.  Så ble det litt anmasende for meg en liten stund mens hun bygget opp til avslutningen og også på slutten, veldig forklarende. Så hadde siste tredel hadde samme flyt som starten, hadde den vært helt topp.

Det er ingen thriller, men en fascinerende historie er det og jeg lo også mye underveis, så det var underholdende.Ane Riel er en forfatter jeg gjerne leser mer av. Anbefales hvis du vil ha noe litt sært og annerledes.

 

 

Fra omslaget: En enormt stor mann, en kjempe, gjemmer seg nede ved elva. Han hvisker til ei kråke om ei jente som sluttet å puste, selv om han bare ville kose. Ingen vet hvor Leon har de voldsomme musklene sine fra, men moren, og Mirko, vet iallfall hvor vanskelig det er for ham å kontrollere dem. Spesielt når han vil kose.
Historien om hvorfor Leon nå gjemmer seg der ved elva handler om ensomhet og fortvilelsen over å ha – og å være – et annerledes barn, om vill kjærlighet til en gift kvinne og ikke minst om hvordan alt kan gå fullstendig galt på én eneste natt. Den natten knyttes Mirko uløselig til Leon og hans gåtefulle krefter for resten av livet.
Beist er på samme tid tragisk, spennende, varm og humoristisk. Det er en stor fortelling om skyld og uskyld, og samtidig en liten og varm historie om et uvanlig vennskap.

 

 

Ane Riel vant Glassnøkkelen, prisen for Nordens beste spenningsroman for Harpiks i 2016. Romanen fikk også Harald Mogensen-prisen for Beste danske spenningsroman. Harpiks er Ane Riels andre roman. Hun debuterte i 2013 med Slagteren i Liseleje, som ble kåret til Årets beste danske spenningsroman.

 

Da skal jeg begynne på første bok fra Finland:

Miika Nousiainen, Ansiktsløft

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Enda en av de jeg skulle lese i høst, men som ble flyttet frem i tid. Den har også vært en tur på Gran Canaria for så å få bli med hjem igjen.

 

 

 


Sami har en drøm om å bli far. Den biologiske klokken hans har tikket de siste 15 årene, av og til så høyt at det har vært vanskelig for ham å høre sine egne tanker. Men det er ikke enkelt å bli far. Det første man må gjøre, er å finne en passende kandidat til rollen som mor. Det går ofte skeis. I jakten på en mor til sine fremtidige barn, kommer Sami av og til i kontakt med en helt spesiell liga: Den perfeksjonistiske, urbane supermammaen. Og det miljøet er alt annet enn spøk. Man kan også få dem etter seg på måter man ikke ante. Samtidig får Sami uforvarende også en annen, og mulig enda farligere gjeng i hælene – den lokale MC-klubben. Og hvordan fikser man så livet når alt har gått galt? Sini, en velværeblogger med et instagram-perfekt liv, kommer med en løsning

 

Januar 2022

Tema Nordiske forfattere

Lesestabel januar 2022, Tema Nordiske forfattere

 

 


Jón Kalman Stefánsson, Ditt fravær av mørke

Caroline Säfstrand, Klubben for lykkelige avslutninger

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta #marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg