Terry Hayes, Jeg er pilegrim

Terry Hayes, Jeg er pilegrim
Kjøpt selv
Gubben har lest den for lenge siden og etter det har den stått og ventet på meg.
789 sider er mye, når jeg har mange å lese,  men dette er den eneste boken gubben trekker frem, når noen spør om han har lest en bra bok. Og i tillegg har Hayes nå kommet med en oppfølger, Svermens år.
Dette er en velskrevet spenningsbok, men den er altfor omfattende for meg.
Jeg blir drittlei og rastløs. Han skriver selv baki boken at han ville skrive en roman man kan synke inn i og bli værende der lenge.
Men jeg greier ikke synke inn i den. Hvis jeg skal virkelig like en lang bok og jeg liker faktisk mange, da må jeg bli glad i personene i boka og det blir jeg ikke her.
I tillegg forteller hovedpersonen historien,  så jeg vet også på forhånd at han ordner opp. Kun noen partier blir derfor spennende for meg.
Men når det er sagt, så ser også jeg at dette er en fabelaktig bok og forstår at de fleste elsker den.
Hilde Sæther som har denne bokbloggen:
Hun sa hun var lei seg når det var slutt. Hun ville ha mer.
Og som sagt er det denne gubben trekker frem hver gang noen spør han om en spennende bok.
Og det er jo dette som er så fantastisk med bøker. Vi har ulike preferanser for hva man liker.
Og jeg har ingen problem jeg heller,  med å anbefale den. Den var bare for lang for meg, for mye utenomsnakk som var unødvendig.
100-150 sider mindre og jeg ville nok syntes det var fantastisk.
Og jeg skal lese oppfølgeren,  for Hayes skriver bra, men ikke denne måneden.
Gubben skal få æren av å lese den først,  tenker jeg.
Og jeg er glad at den nå er skrevet ut av huset.
Håper hun som fikk den,  også vil like den.
Og:
Plottet er svært aktuelt. Virusspredning som terror. Det er faktisk skumle greier og noe vi kan oppleve. Så akkurat det er ikke urealistisk.
Det er egentlig to historier i boken. Det er trusselen om spredning av virus,  men det er også et mord i Bodrum i Tyrkia, som etterforskes samtidig. Så det er mye som foregår her.

 

 

Fra omslaget:En ung kvinne blir funnet drept på et nedslitt hotell, alle identifiserende kjennetegn er oppløst av syre. En far blir offentlig halshugget i den pulserende heten på et saudiarabisk marked. Liket av en ekspert i bioteknologi ligger uten øyne på en søppelplass i Damaskus. Menneskelige levninger blir funnet i et avsidesliggende fjellområde i Afghanistan. En perfekt plan er lagt for å begå en grusom forbrytelse mot menneskeheten. Én tråd knytter ugjerningene sammen, og bare én mann vet hvordan … Pilegrim.

 

 

Nå leser jeg på dagtid:


Gill Paul, Søstre i krig

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Gill Paul venter og venter og jeg vil lese, men så er det å komme dit, når det er så mange som sloss for en plass i lesekøen.

 

 

 

Fra omslaget:Året er 1854. Lucy Harvington trosser sin familiens formaninger og giftet seg med offiseren Charlie Harvington. Sammen drar de til Ukraina hvor han skal kjempe i Krimkrigen. Lucy og de andre kvinnene blir maktesløse i møte med krigens redsler. Her dag frykter de for mennenes liv, og det er syke og skadde soldater overalt. De oppdager også at hæren ikke har ofret en tanke på kvinnene som følger mennene til fronten. Og hva om Charlie dør – hva skjer med Lucy da?
Dorothea blir så bekymret for Lucy, at hun på tross av familiefeiden drar for å finne henne. Hun slutter seg til en delegasjon sykepleiere under ledelse av Florence Nightingale. Ingen av søstrene aner hvilke prøvelser de vil møte på hver sin kant. De plages av sykdommer og strever med den nådeløse kulden. Men i skyggen av krigens redsler finnes også muligheter til å oppleve kjærligheten.

 

 

På senga:

 

Susanna Alakoski, Londonjenta

Leseeksemplar fra Samlaget

 

Susanna Alakoski, Bomullsengelen

Jeg likte den første boka Bomullsengelen svært godt og er derfor spent på bok nummer 2 i serien.

378 sider

 

 

Andre bok i den kraftfulle Bomullskvartetten om arbeid, liv og lengt.

Vi er i 1950-åra. Greta har forlate mamma Hilda og bomullsfabrikken i Vasa for eit betre liv. Ho arbeider som barnejente og pleieassistent i Stockholm til draumane tar henne til London.

Ho får jobb hos den intellektuelle familien Conley, er saman med andre barnejenter frå Sveits, lærer seg engelsk og treffer Elizabeth Taylor. Bomullsfabrikken og tekstilindustrien kjennest langt unna.

Heime i Vasa er Hilda framleis ein bomullsengel i ein industri stadig meir pressa av automatisering og konkurranse frå Sverige og fjerne land. Gretas bror Jonni jobbar på Algots i Borås og forelskar seg på fagforeiningsseminar. Lite anar Greta om kva framtida vil bringe, og kva konsekvensar det kan få å forlate heimbyen sin.

Londonjenta er andre bok i den kraftfulle Bomullskvartetten om liv, arbeid og lengt for kvinnene i Finland og Sverige på 1900-talet. Dette er ei forteljing om arbeid, kjærleik og vennskap, der kvardagsliv og verdspolitikk er trådar i same veven.

 

Juli:

Lesestabel juli 24, tema Godt & blandet

Kelly Bowen, Den magiske hagen

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

Juni:

Bøker lest juni 24, tema utgitt 2023, 10 bøker

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

2 kommentarer

    1. Jeg vurderer sterkt å gå løs på Pilgrim-serien når de jeg har er ferdiglest. De som er lagt til fortiden, er imidlertid ikke min ‘greie’, -med unntak av Paul Hoffman’s ‘The left hand of God’ (Guds venstre hånd) -trilogi. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg