Downsizing av hus, aldri i verden, sier Bokidioten

 

Det er nå publisert et nytt nummer av Hverdagsnettmagasinet.

Der har jeg, Bokidioten en egen spalte.

Magasinet er gratis.
Abboner gjerne. Koster ingenting.

Om bøker, forfattere, reise, mat, novelle, osv.

Masse spennende lesestoff.

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

 


Downsizing av hus, aldri i verden, sier Bokidioten

 

 

Det er blitt så populært nå å selge husene sine og kjøpe seg en mindre leilighet istedenfor. Jeg skulle absolutt ha fått litt mindre kropp å holde styr på, men mindre hus nei, absolutt ikke.

Vi besøkte venner som har solgt sin store enebolig på landet og flyttet inn i en leilighet, i en blokk, med bygging av dusinvis av blokker, hvor du enn ser og der polsk språkundervisning hører med til prisen. Og polske bygningsarbeidere er ikke av den stille typen. De prater fra de kommer til de går igjen, og roper og skriker, så etter tre dager snakker vi språket nesten flytende. Ja, uten å forstå hva vi sier selvfølgelig. Men innimellom kommer noen engelske gloser som I hate my job og også noen mindre fine tyske, uegnet på trykk.

Ja bildet viser bordpynten de tar seg plass til. Det er ikke den største jeg har sett liksom, men mer plass har de ikke. Gardiner er et tilbakelagt fenomen fra oldtiden. Her er det så smalt,  at skal du ha gardinstenger,  må du ha slike som festes inni vinduet. Men nå kalles det ikke gardiner lenger. Nå heter det screening. Hvite vegger du trekker ned, så du stenger alt lys ute. Kunne spart seg utgiften til vinduer også, spør du meg. Hadde vært nok med en ventil på veggen, så de ikke ble kvalt av mangel på friskluft. Ville gitt mer veggplass.

Hage vet du, det er også et fremmedord. Noen blomster på verandaen, det er hagen. Akkurat det kunne passet meg da, som kun kan ha blomster som roper om hjelp, før de drar sitt siste sukk. Vertinnen prøvde fortvilt å få meg til å forstå at blomstene hennes tok imot vann, når jeg likevel satt hele dagen, midt i floraen, men hun snakket for døve ører.

Og så jeg som er så nysgjerrig av meg. Hvordan skulle det ha gått. Nede på ene siden har de middagsselskap. Skal tro hvem som er der ? Å ja hun ja, hun var nå her i forrige uke også, sikkert en gammel tante, for hun er litt opp i årene. Men han der har jeg aldri sett her før. Hm ung, kanskje ny svigersønn? Nå ja, de er jo ute, før de når å komme inn. Sikkert en ny en neste uke. Kanskje er det en sånn Tinderdate. De er visst så populære. Ja ikke at jeg vet noe om det,  som har dratt på den samme gamle gubben i over 40 år.

Det luktet grillmat flere ganger i løpet av dagen. Det hadde jeg vansker med å forstå, for hvor hadde de plass til grill? Jeg måtte spørre vertskapet om jeg skulle spandere på dem en slik engangsgrill. Men tror dere det gikk an? Neida, ikke lov med kull. Det oser mer, forstyrrer naboene.

Dessuten har de grill på hytta. Hæ? Jo på hytta, der har de plass. Stor grill og kjøleskap og en diger fryser. Skal de oppbevare noe i fryseren og trenger noe til middag, kjører de bare 1,5 time hver vei for å hente det. Det var visst ingen problem i det hele tatt

Og middagsinspirasjon. Ja det strømmer lukter på fra alle kanter, så det er bare å ta seg en tur ut på balkongen og finne ut hvor den beste lukten kommer fra og  smugkikke på hva de lager.

Ikke har de plass til klær.  Det kom nettopp en mann ut i blanke messingen på sin balkong. Han hadde nok ikke plass til klesskap, så han måtte ta inn det han hadde på tørkesnora. Men som dere ser på bildet, er det ikke stort de vasker. Trenger jo ikke det, når de likevel ikke har plass til å lagre dem. Sokkene er så små at de dekker ikke åklakulene en gang og langbukser, nei det trenger du ikke tenke på. Her går det kun i korte shorts.

Og midt oppi dette, slår det meg, hva med bøkene? Det er jo ikke en gang plass til de bøkene jeg hadde med meg. 3 dagers besøk, pluss reise, det blir fem bøker. Enda godt jeg ikke skulle bli her lenger. Jeg ville ikke kommet meg innenfor døra. Jeg hyperventilerer bare ved tanken på alle bøkene mine. Hva skulle jeg gjort hvis det var meg som skulle bo her?

Det er sikkert bra de kan ha lite lagret, for når man selger digre eneboliger i flere etasjer med dobbeltgarasje, må man betale flere millioner ekstra for å krympe inn i en liten leilighet, særlig hvis du vil bo så tett inntil naboene at du kan høre den minste lille fjert.

Nei gubben og jeg er skjønt enige om at noe downsizing av hus til leilighet, det blir umulig. Vi må ha luft rundt oss. Og luft er noe vi har mye av begge to. Vi blir bare ikke enige om hvem som har mest, men det passer seg ikke med naboer så tett innpå oss, når den luften skal ut. Da ville vi uansett blitt uten naboer innen kort tid.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Fantastisk artig skreve 🤩Du e knakende god 🤗 Håper du får fast spalteplass for det fortjener du 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg