Krim i hagen. Wow. Så gøy

 

 

Stakkars de som er med meg på tur. Jeg er jo så stresset og skal være så tidlig ute. Dørene skulle åpnes klokka 14.00. 13.15 var jeg utenfor, klar for å gå inn.
Nå har jeg med en ny trener denne gangen. Og tror du at denne er mye strengere enn gubben. Jeg mente jo at vi bare kunne gå innenfor, for der var det mulig å sitte og vente.
Og så kom Hverdagsnettdama, Anne Lise, hun som har Hverdagsnettmagasinet, med koffert. Og fra den kofferten dro hun opp en stol. Ja, er det ikke det jeg sier. Jeg har alltid flaks.

 

Iherdig prøvde jeg å lure henne med meg inn til denne karen. Vi kunne jo sitte fint der og vente, men nei, hun var  ikke til å rokke. Jeg fikk vente til tiden var inne. Tider er til for å følges sa hun og det har hun jo rett i.

Men nå har hun ikke vært ansatt som tjener så lenge, så hun vet ikke hvor sta jeg er. Jeg spurte derfor alle som kom, om de trodde det var mulig å få vente innenfor. Men de skulle inn på et  møte og kunne ikke svare, men tror du at fruen ga seg ?

 

Neida. Jeg fikk øye på Trude Teige og kastet meg over henne. Og hun ordnet opp. Hun kunne ikke svare men hentet sjefen og han ønsket oss hjertelig velkommen inn. Hurra.

 

Se tjeneren er så blid. Hun har kjøpt seg popkorn i boks med bilde av Aschehougvillaen. Og nå er jeg tilgitt.

 

Det var så kjekt å møte mange av de jeg kun har snakket med på nett. Marit Reiersgård er i arrangementskomiteen.

 

Og så strømmet de på forfatterne og forlagsansatte,  og mange kom og hilste på. Jeg ble jo så glad at jeg nesten lettet fra stolen av glede.

 

Sammen med Trude Teige som ønsker velkommen. Dette er jo Rivertonklubbens 50 års jubileum og Nils Norberg som var med og startet den, er fortsatt i juryen. 160 forfattere er med. Man må først bli anbefalt av andre medlemmer før man kan søke medlemskap.

Mange steder hadde de arrangert drapsscener. Huff, sier du kanskje. Men det er jo krim.

 

Først ute var sjangeren Artic noir. Representert av polfarer Monica Kristensen, Ørjan Karlsson og Grethe Bøe.

Et kjennetegn på denne sjangeren er at de er opptatt av landskapet. Det ble sagt at det var en spesiell personlighet av mennesker som trekkes mot polpunkter. Det er andre livsbetingelser i nord som preger de som bor der. Man ser ting på en annen måte.

 


Silje Ulstein har fått solgt boken sin, Krypdyrmemoarer, til utlandet allerede. Hun fortalte at hun hadde skrevet siden hun var barn.

Randi Fuglehaug, har gitt ut to krimbøker, Fallesjuke og  Tonedød.   Hun har lagt handlingen i bøkene sine til Voss. Hun har også bestandig likt krim

Johan Høst har hatt suksess med sin thriller, En nasjon i sjakk. Selv forteller han at han har sjakkdysleksi. 10~åringen hans banker han så han har fått hjelp med de sidene som omhandler et sjakkparti.

 

Kjell Ola Dahl, Gunnar Staalesen og Trude Teige, har det felles at de har i tillegg til krim, gitt ut historiske romaner, selv om Staalesen Bergenstrilogi,(kvartett nå), også inneholder et mord. De snakket om at det er mye mer research på en historisk roman. Teige liker å jobbe med begge typer bøker samtidig. Hun kan skrive på en krim, samtidig med at hun driver research på en historisk og kan røpe ar hun har begynt på en ny. Hun gir jo ut en ny krim også nå i september, tittel Løgnere.  Hun liker å skrive om ukjente historier fra krigen, Krigshistorien som ikke er fortalt, gjerne kvinnenes historie og holder på med en ny. Hun ga ut Morfar seiler på havet i fjor, Den og Mormor danser i regnet, er solgt til Tyskland.

Hun liker å bruke krim for å løfte frem det som er skakkt og skeivt. Hva har gjerningspersonen opplevd og hvorfor begår denne kriminelle handlinger. Dette er et tema mange av forfatterne snakket om.

Staalesen skriver på ny Varg Veum, som kommer neste år. Han fleiper med at Varg Veum nå er over 80 år, men likevel bare en måned eldre enn Joe Biden.

Dahl holder også på med en ny, men ville ikke røpe noe om hva den handler om. Han snakket litt om Bergenstrilogien, han kaller det det, selv om han har gitt ut den fjerde. Han fortalte at han i utgangspunktet var inspirert av Amalie Skram og ideen til den siste boken, kom på grunn av Isdalsdrapet. En kvinne ble funnet i Isdalen i 1970. Hun ble aldri identifisert, men det var neppe selvmord. Nå dukket saken opp igjen etter 20 år og ble oppklart av Varg Veum.  Den fjerde boken begynte å dukke opp i tankene, fordi en lektor gjerne ville vite hvordan det gikk, 20 år etterpå

 

 

Agnes Matre og Geir Tangen, er gift. Begge er lærere og begge skriver krim. De snakket litt om opptakten til at de startet å skrive krimbøker. Vi fikk både en romantisk versjon og en mer realistisk, der det visstnok var sistnevnte som var mest korrekt. De snakket om hva de ønsket å gjøre i neste femårs-periode, i tillegg til å være fulltids lærere. For å være kun forfatter, mente de var ikke nok for dem. De måtte ut og møte mennesker og få inspirasjon. Siden de begge jobber i skolen, fleipet de med hvordan de kunne få ut frustrasjon som kunne oppstå ihverdagen, når de satte seg ned for å skrive. I skriveperioden tar seg en en middagshvil etter lærerjobb, deretter sitter de på hver sitt rom og skriver i flere timer.

De skriver begge på ny bok og denne gangen har de ikke lest hverandres bøker enda, så de var spent på det. Særlig i første fase diskuterer de ofte ideer med hverandre. Geirs bok heter Hundedager og Agnes bok har arbeidstittel Fritt vilt.

Unni Lindell intervjues av Sarah Natasha Melby. Lindell snakker om at hun er veldig redd av seg og bruker den frykten i bøkene. Hun fortalte at hun koser seg når hun skriver de første 100 sidene, men etter det er det kjedelig og bare hardt arbeid. Hun likte coronaen når hun kunne sitte hjemme fir da ble hun ikke forstyrret av noen.

Hun er nå i sluttfasen av ny bok, med hovedpersonen den unge etterforskeren Snø, som hun allerede var blitt veldig glad i, for hun likte henne godt. Det handler om kvinner på et krisesenter, som må flytte til en gård på landet, for det er ikke plass til dem lenger på senteret. Der begynner så skumle ting å skje. Fremmedlegeme er tittelen på den nye boken, som allerede er i salg.

 

Jørn Lier Horst har skrevet mange bøker om Wisting. Han forteller at han ville Wisting skulle være en helt vanlig mann. Han hadde planer om drastiske endringer i persongalleriet, men da protesterte publikum iherdig.
Sven Nordin spiller Wisting i tv-serien. Han leste mye om hovedpersonen,  for å lære han å kjenne. Han så Wisting i jobben som politi, var fysisk aktivt, så han skaffet seg personlig trener og gikk ned 18 kg på 3 måneder.

 

Chris Tvedt, Gard Sveen og Unni Lindell, ble intervjuet om Rivertonprisen. Gard Sveen fikk prisen allerede etter første bok, Den første pilgrimen.  Lindell fikk første pris i 1999, bok to om Cato Isaksen, Drømmefangeren, I 2019 fikk hun prisen på nytt, for Dronen, med Marian Dahle som hovedperson. Chris Tvedt fikk prisen i 2010, for boken Dødens sirkel.
De ble spurt om hvor de oppbevarte prisen, og historiene vakte stor latter i salen. Prisen er en plombert revolver og Tvedt hadde utfordring med å få den med på flyet. Lindell hadde sine to i vinduskarmen på kontoret. Sveen har den på peishyllen og Tvedt bor i seilbåt, og har ikke plass, så han har sin på lager.

 

Jeg har en mistanke til hvem som står bak dette drapet.

 

 

Og ikke bare et drap, men flere og noen må jo stå bak.

Her ser det nemlig ut til at det er en heftig krangel

 

Vi ser jo her at det er tydelig at de ikke har rent mel i posen.

 

Etter foredraget, minglet vi litt og jeg fikk hilst på noen av forfattere jeg har hatt kontakt med. Kjempekoselig. Medlemmene i Rivertonklubben skulle ha middag og der var ikke fruen invitert. Foreløpig 🤩🤪

Takk for meg. Kjempefin opplevelse. Og tenk jeg skal hit i morgen også. Aschehoug har samlet 4 feelgoodforfattere og inviterte til Afternoon Tea.

Ut på eventyr med spennende program, inkl hemmeligheter

Kanskje like godt vi kommer oss hjem, mens vi fortsatt er i live.

 

6 kommentarer
    1. For et fantastisk arrangement, og du kan tro at jeg angrer nå at jeg ikke fikk ut fingeren og meldte meg på i tide. Tusen takk for at du deler og at jeg fikk en smakebit av det du opplevde. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

    2. Hei på deg. Hyggelig å få hilse på dere. Hverdagsnettdama møtte jeg forrige helg også. Koste oss med krim. Det er alltid interessant å høre hva forfattere sier om bøkene sine, og ikke minst skriveprosessen. Vi møtes sikkert igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg