Patricia Wilson, Min greske familie

Patricia Wilson, Min greske familie

Leseksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg er svært glad i Wilsons bøker fra Hellas og jeg har kun igjen denne nyeste og en eldre utgivelse, Øyas hemmelighet,  igjen å lese. Med mye ferie i vinter, må jeg prøve å få begge lest.

Dette er en sterk historie om en liten gresk øy og en gresk familie, som blir hardt rammet under andre verdenskrig.

Jeg liker godt bøkene til Wilson, selv om jeg også synes at de kunne vært mye bedre skrevet. Alvorlige hendelser mangler dybde i språket, det blir veldig lett. Men samtidig drar hun frem historier som er både sterke og viktige så jeg velger å overse det som er mindre bra.

Er du glad i historiske bøker og bøker fra Hellas, kan dette feelgooddramaet være midt i blinken.

Boken er også heftet, så ypperlig som ferielektyre.

 

I denne hjertevarme romanen – basert på nyere gresk historie – følger vi tre generasjon av samme familie, splittet av krig og hemmeligheter.

På den greske øya Kastellorizo må unge Sofía sette sine egne drømmer til side for å hjelpe storesøsteren Maria med hennes stadig voksende familie. Andre verdenskrig truer i horisonten, og søstrene blir snart skilt for alltid …

Olivia er fortvilet etter en vond skilmisse og morens dødsfall. Hun føler seg inderlig ensom, og i håp om å finne ut mer om familien, reiser hun til Kastellorizo sammen med sin grandonkel George. Det var her hennes bestemor Sofía vokste opp, og det var her hennes mor ble født, men stort mer vet ikke Sofía om sin greske familie. Sammen med George begynner hun å grave i familiehemmelighetene, og de blir snart helt oppslukt. Men det er kanskje ikke alle sannheter som tåler dagens lys?

 

Januar:

Lesestabel januar, Tema, Lett blandet

Ingrid Berglund, Det svakeste ledd

Jan Erik Fjell, Gjemsel

Kristin Hannah, Venninner til evig tid

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

 

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg