Ingrid Berglund, Det svakeste ledd

Ingrid Berglund, Det svakeste ledd

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Berglund liker jeg svært godt og gleder meg til å lese henne på ferie. Hun har gitt ut de tre eldste bøkene sine i heftet format, ypperlig for kofferten. Det er foreløpig helt uaktuelt for meg å ha med lesebrett på ferie. Det første vi gjør når vi kommer frem er å lage oss bibliotek. Vi stabler de opp og det gir oss en ekstra luksus feriefølelse. Fri, sol, lesing. Herlig. Og fikk bok 1 være med til Gran Canaria. Bok 2 og 3 skal få reise lenger, nemlig helt til Sydney.

 

Gubben leste den på Gran Canaria, men jeg lot den få være først ut her hjemme i januar og det var en fantastisk start på leseåret.

Det var et tema jeg fant så interessant at jeg måtte Google, for jeg visste faktisk ikke at dette hadde skjedd, nemlig at Norge hjalp til, så atombomben kunne lages.

Selvfølgelig er krimhistorien i seg selv fiksjon, men den er inspirert av virkelige hendelser, blant annet motstandsarbeidet på Rjukan under andre verdenskrig.

Historien er litt i Dan Brown stil, der hovedpersonen følger spor og løser gåter. Og bestandig med fienden i hælene. Vi er også en tur til Mdina på Malta og der har jeg vært for mange år siden, i Middelalderbyen der. Bestandig morsomt når steder en har vært er med i handlingen.

Jeg fant denne romanen så spennende at jeg tenkte at dette må det da bli film av.

Gjett om jeg gleder meg til neste.Lykkeformelen.

Legger ved denne artikkelen fra nrk, 2001

https://www.nrk.no/dokumentar/kommentarmanus-til-_atomkremmerne_-1.908303

 

De to første i den nye serien hennes:

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

 

Iselin Norman (31) er psykolog. Jobben hennes er å hjelpe mennesker til å komme i kontakt med sitt indre, få dem til å godta det de ser, for slik å finne harmoni med seg selv. Hun lærer dem å bekjempe sine problemer og traumer på egen hånd. Nå er mennene i hennes liv er borte. Og hun makter ikke å hjelpe seg selv.

Den ene mannen var hennes far. Den pensjonerte journalisten og drukkenbolten er død. Det var ikke uventet slik han levde. Det som er uventet, er at noen har drept ham. På åpen gate i Oslo. I fortvilelsen over å ha mistet sin aller nærmeste finner hun styrke til å kvitte seg med den andre mannen i sitt liv, Andreas, hennes store kjærlighet.

Andreas er politimann i Kripos. Iselin skal komme til å trenge ham av den grunn også. For to dager etter sin egen begravelse har Iselins far satt inn en personligannonse i Aftenposten til henne! Annonsen inneholder et stedsnavn, det første sporet av flere som skal lede Iselin og Andreas inn i den siste saken faren arbeidet med – hemmeligheten om det norske tungtvannet. Noen visste at han arbeidet med en sak som aldri måtte komme på trykk.

 

Januar:

Lesestabel januar, Tema, Lett blandet

 

 

10 favorittkrimbøker 2023

Favorittbøker 2023, 22 bøker

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg