Gjort og ikke gjort

Ja da er det dagen før dagen, som man kaller det.

Jeg trodde forrige uke at julaften var på onsdag, så jeg fikk en dag ekstra jeg.

Det passet meg godt, for jeg har ikke gjort mye de siste dagene.

 

Så hva har jeg gjort og ikke gjort

Jeg har vasket kun 2 av 11 kjøkkenseksjoner.

Pluss skapet der søpla er, men den må jo vaskes så ofte at den teller nesten ikke.

Jeg har ikke strøket duker og skjorter jeg hadde lagt frem.

De får ligge der til nyåret.

Jeg har ikke lagd julesild som jeg planla, jeg har kjøpt er glass av den vi liker best, Fjellsild.

Camilla Reimers, I desember

Morsomt navn egentlig,  for det er jo ikke sild på fjellet, men den er med tyttebær.

Jeg går ut fra at navnet er inspirert av det.

Jeg skulle vaske gulvene igjen, sånn kattavask, som vi sier.

Det betyr lettvint, enda katten den er ganske så grundig, i motsetning til meg.

Kleskurven er full av skitne klær igjen.

Jeg skulle skifte på sengene.

Det får vente til mellomjula.

For det er nemlig sånn at vi må ikke for enhver pris gjøre alt før julaften.

Ja det er godt det som er gjort, men vips så er det der igjen og må gjøres på nytt.

 

 

I dag er den dagen som jeg liker best med jula, lille julaften.

Da skal ikke jeg gjøre mer.

Vi spiser lutefisk til middag og vi har fenalår med nystekt brød og heimebaka flatbrød.

Jeg har hørt rykter om at gutta boys skal lage pepperkakehus i ettermiddag.

Jeg får besøk av ei venninne som har vært her stort sett hver eneste lille julaften, siden jeg flyttet for meg selv.

Bestandig koselig.

 

 

Jeg velger å fokusere på det jeg har gjort, istedetfor å gremmes over det jeg ikke har gjort.

Jeg har fått bakt flatbrød.

Flatbrød

Jeg har lagd syltaflesk.

SYLTAFLESK, HJEMMELAGD, LETTVINT

 

Jeg har lagd eggesalat.

EGGESALAT MED SKINKE OG PURRELØK

Jeg har fått ryddet litt og vasket litt, for litt er fint det for meg.

Jeg har kjøpt meg en ny løper og en julepute og to vakre blomster.

Jeg har lest 20 julebøker og skrevet omtale.


Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Jeg har lagd kransekakedeig så gubben og barnebarnet har stekt.

Kransekake, enkel å lage

Jeg har hatt adventskalender på Lillasjel der jeg har gitt fjernhealinger og skrevet minireadinger.

I dag har jeg bakt brød og lagd brente mandler.

KOMMUNENS BESTE BRØD

Brente mandler med kajennepepper. Det skal noe til å spise bare en.

Mest av alt, har jeg passet på kroppen min, så jeg ikke har presset meg for langt.

Julen kommer nemlig uansett hva en gjør eller ikke gjør.

For meg er det viktig å velge de tingene som betyr mest for meg.

Alt det andre, ja det bryr jeg meg ikke om.

Det kan vente.

Jeg velger også å være svært takknemlig for det jeg har fått gjort.

Det er nemlig ingen selvfølge.

I dag

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg har støvesuget litt i dag, og lagt på rød duk. Og tatt fram nissel-barna til mamma. Da er det nok gjort 🙂 Og det ser fint nok ut for meg. Nå er det jul 🙂

    2. Så enig, vi får være takknemlig for det vi rakk. Det andre går ikke fra oss likevel. Alt må da ikke være perfekt for at det skal bli jul. Kose seg er det man skal, tenke litt og sende noen hilsner eller ringe noen. Her er juletreet pyntet nå og vi har spist litt julebakst til kaffen. Godt å ikke trenge å stresse rundt tenker jeg. Gledelig jul til deg og dine. Juleklem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg